Jump to content

Papz

Medlemmar
  • Inlägg

    14
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Papz's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Visst har jag två glödlampor, precis som ni skriver att jag skall ha. Får bokföra denna under "hjärnsläpp". Verkar bra att ta bort positionslampetrådarna på glödlamporna så blinkersen syns tydligare. Tack för tipsen!
  2. Två? Min -05 har bara en glödlampa. Jag bytte glaset till ofärgat glas för att positionsljuset inte skulle lysa orange utan vitt. Eftersom det är en flyttsak får jag ha vit blinkers.
  3. Regbesiktning och kontrollbesiktning är olika saker. Det märkte jag när jag äntligen regbesiktigat och trodde jag var klar med importbyråkratin. Icke sa nicke. 2 dar senare kom körförbudet. Mussen skulle kontrollbesiktigats också. Man lär sig den hårda vägen! Dvs du har nu din första kontrollbesiktning och nästa kommer om 2 år. Sen är det varje år.
  4. Men hur går det då på besiktningen om inte positionsljuset lyser?
  5. Jag har blivit stående för att jag inte tryckt ner den helt i botten utan bara lite lagom. Det blir mycket annat feppel innan jag fått igång den!
  6. Jajamensan, du skall ha med bilens Title. Så här skrivet VV: "När man använder ett fordon med en giltig utländsk registrering, ska man ha med sig ett registreringsbevis ..." http://www.vv.se/templates/page3____1008.aspx Troligen skall du kunna visa att du har en trafikförsäkring också.
  7. Den gäller för bilar med utländsk reg för att åka fritt i 7 dagar, givetvis med skyltar på. Konstigt nog gäller den i 30 dgr men som svensk får man bara köra i 7 dgr. Vete fan hur det fungerar, för att citera Gösta Ekman. Utan skyltar får man inte åka. Inte ens om Länsförsäkringar sålt en försäkring. Jag håller fullständigt med om att man kan få godtyckliga svar från både f-bolag och myndigheter. Jag ringde polisen och fick besked om att man inte får köra bilen alls, annat än till och från besiktning, men så är det ju inte. Det är bara att kolla på VVs hemsida där det tydligt står att man får köra 7 dgr efter import. Jag fick väl tag på en mindre välunderrättad anställd.
  8. Aha! Himmlars va komplext det vara då!
  9. Nu fattar jag inte vad ni menar. Vad innebär det att få nyckeln kodad? Räcker det inte med att slipa nyckelämnet så det passar låsen?
  10. Japp det är vad jag gjorde (dvs behöll am-plåtarna på) men den amerikanska försäkringen gällde inte utanför amerikanskt territorium, så det var bara att bita i det sura äpplet. Jag vill inte gärna köra omkring utan trafikförsäkring.
  11. Angående om de röda sidolyktorna är godkända - jag ringde Besiktningens tekniker på 0771-600800 inför regbesiktningen. Klart besked: de är inte tillåtna. Tipset var att koppla ut glödlampan vilket jag gjorde genom att pilla lyktans glas FRAMMÅT så poppar det ut. I övrigt medger import som flyttsak flera trevliga undantag från kraven: blinkers bak får vara röda blinkers fram får vara vita sidoblinkers behövs inte strålkastartorkare behövs inte (gäller även andra än flyttsak) bullerintyg behövs inte Detta måste vara uppfyllt: inte tonade rutor fram vita eller gula positionsljus fram, inte orange färg VIN-nummer skall stansas in Reglerna har diskuterats i många inlägg och kan läsas i VV 2003:22 och undantagen finns i VV 2003:25. Men texterna är kompakta så jag ringde BP ändå.
  12. Jag fick rekommendationen att roskskyddsbehandla min nyimporterade -05 cab. Finns det några nackdelar med det? Hur har ni gjort? Jag har bilen stående utomhus och vet inte än var jag skall ställa den under vintern.
  13. Tullen i Arendal säljer en trafikförsäkring för 900 kr som gäller i 30 dagar som gör att du kan köra därifrån. Däremot duger den inte som trafikförsäkring för Vägverket om du skall ansöka om tillfällig registrering. Då behövs en s.k. trafikförsäkring för tillfällig registrering. IF säljer sådana för 600 kr och de andra försäkringsbolangen har säkert liknande priser. Varför köpte jag inte den av IF från början? Jo, det är en Moment 22-situation som gör att två försäkringar behövs om man vill köra bilen från hamnen. De vanliga försäkringsbolagen kräver ett reg.nummer vilket inte tilldelats förrän bilen är förtullad och ursprungskontrollen är klar. Ford försäkringar verkar försäkra på VIN-nummer på samma sätt som tullen enl. andra medlemmar här. Oklart om den försäkringen duger för Vägverket vid tillfällig registrering. Det är Trafikförsäkringsföreningen som står bakom tullens försäkring. Jag fann IF avsevärt billigare än både Trygg och Länsförs.
  14. Jag skickar min Musse Cab -05 till Sverige och förbereder mottagningen som flyttsak. Bytte blinker/parkljus-glasen mot genomskinliga, men stöp på sidoljusen bak. Jag försökte förgäves koppla ur sidoljuset men kom inte åt lyktan innefrån eller underifrån. Jag började på vänstersidan men gav upp. Ville inte skruva loss subban på högersidan innan jag visste hur man gjorde. Då tänkte jag att jag följer sladdarna tills de går upp i bagageutrymmet och kapar av dem där. De ser ut att gå i plaströr med räfflor på tvären längs kofångarens insida och möts en 15 cm till höger om mitten bak. Därifrån går tre sladdar, med tejp runt, upp igenom bagagegolvet. Men på ovansidan kommer det ut TVÅ sladdar 15 cm till VÄNSTER om mitten. De går in i en sladdknippa där och försvinner in i elsystemets mysterier. Vet inte om det var rätt sladdar och vågade inte klippa. Nu har den åkt iväg på trailer och dyker upp i Svedala om en månad. Någon som har bra tips?
×
×
  • Create New...