-
68 ht cmc 801-ljuset börjar skymma i tunneln
Kul att du lägger upp bilder och lite läsning! Känner att jag borde ta tag i den delen också snart.. men fritiden är dyrbar såhär års Skulle bara säga att jag har handlat av VP Autoparts några gånger och de är riktigt bra att ha och göra med. De har mycket delar hemma, snabba svar och vettiga priser! Lycka till, snart är det vår
-
Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarDet går åt helvete för mig, tyvärr. Har vid detta laget monterat ner och upp lådan 3 gånger med oljeklabb och allt vad det innebär. Nu driver bilen på alla växlar framåt men inte bakåt vilket lär tyda på att något i ventilpaketet är fel. Det ska ju vara samma lamellpaket och kolv på trean och backen och trean funkar ju. Är det någon som har ett ventilpaket till C4 68 att låna ut/ sälja?? Alternativt en hel c4? pools, jag gav 4100 men som det ser ut nu så vore det nog bättre att ta ut de pengarna i hundralappar och elda med. 4100 är ju jättebilligt för helrenovering och shiftkit, om det fungerar. Trevlig helg, nu blir det ett par kalla Grolsch
-
Mustangen är låg i baken!
Tack för den bilden pools! Ska precis byta fjädrar bak och detta var vad jag letade efter
-
Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarNu har jag hämtat lådan från han som har renoverat den för andra gången. Skruvat i hop skiten och skulle prova idag.. Jag fyllde 4 liter innan jag startade och sen ytterligare två efter start. Sen provade jag, då drev den framåt. Sen la jag i backen och skulle backa ut, inga problem där heller förutom att jag fick gasa lite för att den skulle driva bakåt.. Tänkte att det var för att det var för lite olja i, jag hade ju inte fyllt klart.. och mycket riktigt så var det inte uppe på stickan.. Jag fyllde lite till, totalt 7,5 liter (+ det som var turbinen) tills det var vid full på stickan. Efter det har inte backen fungerat ens lite! Fram-lägena fungerar klockrent. Är det separata lameller och allt på backen? Så han som har renoverat bara har fixat till det han gjorde fel på framåt-lamellerna, och struntat i att åtgärda bakåt-lamellerna? Kan det vara så jävligt... Fan så förbannad man är nu då... blir att stanna hemma ikväll för säkerhets skull...
-
C4 nyrenoverad problem
Hej Anders, Jo det verkar ha löst sig nu.. Lämnade tillbaka lådan till han som hade renoverat den och han såg direkt att han hade gjort en liten groda där och satt några plattor som håller lamellerna på fel plats. Så förhoppningsvis får jag liv i kärran i helgen Ha det gott
-
Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarNu verkar det löst, jag skruvade ner lådan i lördags och lämande den till han som renoverade den. Han ringde igår kväll och sa att han hade hittat felet. Det var några plattor till lamellkorgarna som hade hamnat på fel plats vid monteringen sist, så nu skulle det fungera i alla fall Tack för alla alternativ, det är ju sista utvägen att skruva ner allt igen men i bland så är det enda lösningen..
-
Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarJag ska kolla det, tänkte ev. oxå mäta trycket, om det finns något... Men med tanke på attt jag fick i 10 liter innan det till slut rann över samt att ledningarna till oljekylaren blir varma är det förmodligen snurr på oljan.. Men ska som sagt kolla för säkerhets skull.
-
Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarMmm tänkte ringa honom i morgon.. funderar på att sätta en tryckmätare och mäta trycket till oljekylaren. Lästa någonstans att 175 psi är normalt där. Då kan man ju utesluta pumpen sen. Jag vet bara inte om det är normalt att oljan blir mörkare och vad det skulle bero på om det inte är normalt..
-
Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarJag satte dit turbinen på lådan och kände att den gick i båda stegen om man säger så sen när växellådan var emot lådan så backade jag turbinen ca 10mm innan den kom emot flexplattan. 10 mm ska vara inom marginalerna. Bifogar en bild på ny olja till vänster och oljan som var ny innan den har varit i växellådan när jag har försökt att trixa igång bilen.. Vad tror ni? Kan pumpen vara sönder? Eller servon?
-
Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarHar varit i garaget en sväng.. Provade att finjustera växelreglaget men det hjälpte inte. Jag struntade oxå i oljestickan och hällde i mer olja i omgångar tills det rann över vid totalt 10,2 liter, det hjälpte inte heller.. När jag tappade ut lite olja igen såg jag att oljan verkade bränd. Den var röd-brun istället för röd.. trots att temperaturen i tråget max har varit 48 grader enl. mätaren. Är det någon som har något förslag? Antingen är det fel i lådan eller i turbinen, vad tror ni? Kan han som renoverade lådan gjort något fel?
-
Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarJa det skulle ju kunna vara så att det är för lite olja i, man ska ju inte alltid lita på stickan men enligt manualen ska det vara typ 8,47 liter i lådan från helt tom och jag har hällt i 8,5 liter, med oljemått. Med tråget bortplockat och stickan i ser man att den sticker ner några cm från att röret slutar men den når inte ner till trågbotten. PLUS att jag har en lite mindre turbin nu än orginal så det borde räcka. Dan: Var din nivå hög på stickan innan du hade hällt i 10 liter oxå? Tänkte om det är luft nånstans så att det "sjunker undan" när man får i rätt mängd? Är det någon som kan uppskatta hur långt upp i röret som oljan står på era bilar? Om min sticka är helt fel ändå.. Jag har motorn på tomgång och neutralen i när jag fyller/kollar oljan.
-
C4 nyrenoverad problem
Hej, Har det löst sig Anders? Vad va felet? Jag är exakt i samma läge nu som du var då, fast jag satte ju på turbinen på lådan först.. Skulle vara intressant att veta vad det var!
-
Hjälp! C4 driver inte efter renovering. FAN! Uppdaterad...
Hej på er, Jag kört fast totalt. Jag har haft lådan på renovering och satt i ett shift kit. Lådan är en C4 från 1968. Jag har även bytt turbin till en från ACC BOSS HOG med ett stall på ca 2000 varv. Jag har satt dit en ny stor oljekylare för den gamla var täppt och det var troligen därför jag fick renovera lådan. Dessutom har jag satt en oljetempgivare i tråget på lådan. Jag fyllde nästan en liter i turbinen innan jag monterade den, enligt instruktioner. Sen fyllde jag 4 liter i lådan innan jag startade och ytterligare 2 liter direkt efter start. Nu har jag hällt i totalt 8,5 liter och på stickan är det en bit över fullmarkeringen (avläst vid "idling in park"). Jag använder Texamatic 9330 Typ F olja. Oljan rör sig i lådan för det skönk undan från stickan när jag startade första gången och slangarna till oljekylaren blir varma och mätaren går upp emot 40 grader när jag står på tomgång och trixar med växelspaken. Jag har efterjusterat banden men inget resultat och nu går det över mitt förstånd.. Klart det inte går att säga exakt vad felet är men kom med förslag! Nåt jag glömt? Vakuum-historia? Justera vakuumklackan kanske? eller är det bara växlingen man justerar där? Hur känslig är växelväljaren? Skulle uppskatta lite hjälp här
-
32 splines på ingående axel till en c4??
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarSkönt det är med folk som kan! Räknat "rätt" axel nu det stämmer det är 24 splines En fråga kvarstår dock... Är det alltid/oftast 32 splines i turbinens stator till en c4 eller hur vet man om det passar, det blir ju två axlar som ska ha rätt antal splines när man byter turbin
-
32 splines på ingående axel till en c4??
JockeR CMC476 replied to JockeR CMC476's post in a topic in Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, BromsarJa där ser man! Det finns förklaringar till allt Jag har ju lämnat in lådan för renovering så det är därför jag räknade splines i turbinen. Då sitter alltså ingående axel löst mellan turbinen och lådan då, rätt? Om jag nu ska köpa en ny turbin, vad är det man ska tänka på förutom stallspeed, och bultdiameter (10,5") ? Är det alltid lika många splines i turbinens stator? Jag tänker så att den passar på axeln... Tack