Jump to content

nikohm

Medlemmar
  • Inlägg

    70
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

nikohm's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Någon som stoppat in bromsvåg i sin musse ? Är sugen på att stoppa in en i min SVT Cobra men funderar om någon gjort det som kan komma med tips?!
  2. Grufman la ut denna 2009 och det står att dom skulle uppdatera med lite Cobra info på deras hemsida nån som kan hitta det ?? Eller någon som har en guide hur man kopplar ?? Såhär sverigekonverterar man en Mustang det kommer tillkomma lite info om cobralysena för 99-04 i webupplagan, och bilder.. Snart lägger vi ut ett MYCKET efterfrågat mektips på vår hemsida, men här får ni en försmak redan nu. Såhär sverigekonverterar du din Ford Thunderbird 1992-1997, Lincoln Town Car 1992-2010, Ford Mustang 1994-2004 Tänk på att det är viktigt att du gör en korrekt och godkänd Sverigekonvertering på din bil. Det är inte bara din bil det handlar om, utan även dina medtrafikanters säkerhet. Din bil måste synas, på samma sätt som du vill se andras bilar. Du behöver: 2st Hella LED positionsljus, 2PF 959 590-411, 2st Swelight 13025A eller 13025CA (A = orange glas, CA = klarglas), Klockerholm 55200550 sidoblinkers, lödkolv, krympslang med smältande insida, varmluftpistol, sidavbitare, kabelskalare, borrmaskin, stegborr, miniatyrsåg etc. Den här beskrivningen går inte igenom den fysiska monteringen av belysningen, utan fokuserar främst på den elektriska biten. Din Thunderbird, Town Car eller Mustang är alla försedda med orange positionsljus fram, röda blinkers bak och avsaknad av sidoblinkers. För att den skall bli godkänd för bruk på allmän väg måste dessa detaljer korrigeras. Tänk på att alla skarvar skall antingen lödas och förseglas med krympslang med smältande insida eller anslutas med hjälp av lödhylsor med smältande och isolerande ändar. Alla klämkontakter, kabeltjyvar, skruvplintar, sockerbitar eller andra leksaksprylar är strängeligen förbjudna på "utsidan" av bilen. De klarar inte mer än några år med fukt och korrosion innan kontakten blir aldeles för dålig och funktionen upphör. 1) Det första vi ska göra är att separera bort bromsen från blinkerssignalen. Demontera kåpan runt rattstången. Normalt är det tre skruvar på undersidan. På Town Car finns en spak som man ställer rattvinkeln med, även den måste demonteras. Tag ut tändningslåset genom att vrida på tändningen och för in en spets i hålet på undersidan av låscylindern och peta till på låskulan samtidigt som du drar tändningslåset utåt. På vissa bilar måste man demontera mer av instrumentpanelen för att komma åt sista skruven på rattkåpan. Gör det. 2) När rattkåpan är demonterad så skall du lokalisera en ljusgrön kabel som går från kontaktstycket på "baksidan" av blinkersspaken. (Kabeln är Röd med en ljusgrön rand på Mustang 94-97, Mörkgrön på Mustang 98-04 och Town Car 98-04 och Grön med röd rand på Town Car 2007-2010). Klipp av den ca 4 cm från kontaktstycket. Isolera ändarna. Kontrollera att du klippt rätt kabel genom att trycka ner bromspedalen. Nu skall endast det CENTRALA bromsljuset tändas. Höger/vänster bromsljus skall vara släckta. Återmontera rattkåpan, sätt tillbaka tändningslåset och stäng av tändningen. 3) Öppna bagageluckan och demontera inredningen så att du kommer åt kabelstyckena på baksidan av lampinsatserna. Leta upp kabelstyckena som går till höger respektive vänster broms/blinkers/p-ljuslampa. Normalt sett är det tre kablar som går till dessa lampor. Svart = Jord, Brun = Positionsljus, Ljusgrön/Orange = vänster blinkers/broms, Orange/Ljusblå = höger blinkers/broms. Tänk på att både Town Car och Mustang har dubbla broms/blinkerslampor på båda sidorna. 4) Klipp av ingående Ljusgrön/orange och Orange/Ljusblå till vänster respektive höger lampor. Du får själv välja om du vill klippa några cm från lampinsatsen, eller om du vill klippa i kabelstammen. Normalt sett går det att göra snyggare och bättre konverteringar om du klipper i kabelstammen inuti bagageluckan, istället för att klippa på "utsidan" av bilen vid baklysena (mindre risk för korrosion). 5) Led ner en kabel från det CENTRALA bromsljuset. Kabelstammen brukar dras på undersidan av hatthyllan, eller i kabelstammen till bakluckan på Mustang. Kabeln du skall skarva dig in på är ljusgrön på Thunderbird och Town Car, och Röd/ljusgrön på Mustang. På Town Car 2002 och senare måste du ansluta dig innan det elektriska filtret som försörjer det centrala bromsljuset. Filtret sitter monterat innanför vänster C-stolpe. Den matande kabeln har samma färg som den du klippte innanför rattkåpan. På denna kabel kan du nu hämta bromssignalen. 6) Den nedledda kabeln skall nu förbindas med Ljusgrön/orange och Orange /ljusblå på LAMPSIDAN. Du kan nu testa funktionen genom att trycka på bromspedalen. Nu ska både höger/vänster och det centrala bromsljuset tändas. 7) Nu är det dags att koppla in dina nya blinkers. Vi rekomenderar att du använder Swelight 13025-blinkers som du lätt fäller in i bilens stötfångare. Led in kablarna i bagageluckan och anslut den vita kabeln till en jordpunkt i bagageluckan, och den gula kabeln till LG/O och O/LB-kablarna på vänster respektive höger sida. Testa funktionen genom att blinka höger respektive vänster.Om blinkersen blinkar för fort skall du montera ett 50w 10Ohm-motstånd (Elfa 60-672-43) parallellt med blinkkretsen för både höger och vänster sida. Om du har en Thunderbird eller en Town Car 92-94 kan du experimentera med ett blinkrelä som är avsett för färre lampor än det som sitter monterat i din bil. Hella har ett flertal olika reläer som kan passa. På Town Car 95-> finns inga blinkreläer, där sköts blinkningen av en dator. På Mustang har Ford tagit fram nya reläer som har en korrigerad blinkfrekvens. Vi rekomenderar detta alternativet om din Mustang blinkar för fort. Nu är det dags att montera främre positionsljus och sidoblinkers. 1) Börja med att ta ut den orangea glödlampan för det främre positionsljuset/blinkersen. För att "släcka" positionsljuset skall du knipsa av de inre av de 4 metalltrådar dom du ser på glödlampans sockel. Då släcks positionsljuset utan att du behöver klippa några kablar. Nu kan du testa funktionen - endast blinkersen skall vara aktiv. 2) Fäll nu in den godkända Hella LED-positionsljuset. Tänk på att ljuset måste sitta minst 30cm från marken och max 40cm in från skärmkanten. Det räcker med att någon del av ljusinsatsen är innanför dessa mått, så hela insatsen behöver inte vara innanför 40cm. Led in kablarna på baksidan av strålkastarinsatsen. Jorda den svarta kabeln i en ny jordpunkt, och skarva in den vita kabeln från LED-lampan på den bruna kabeln som går till det främre positionsljuset på bilen. Funktionstesta. 3) Vi rekomenderar att man monterar blinklyktan i samma höjd som ovankant på hjulhusbågen, eller något under. Borra hål för lampan och rostskydda borrhålet med rostskyddsfärg. Montera lampan och led in kablarna. För att göra monteringen bättre rekomenderar vi att du tar av framhjulen och tar bort innerskärmarna. Det gör det enklare att montera och du gör då en mer professionell installation. När du tagit bort innerskärmen kan du med lätthet komma åt insidan av skärmen där nu kablarna skall ledas. Den svarta jordkabeln sätts i en lämplig jordpunkt i karrossen och rostkyddas därefter. Led sedan den ensamma kabeln till den främre blink/positionsljuslampan. Du ansluter sedan den ensamma kabeln från sidoblinklampan till vänster ljusgrön/vit kabel, respektive höger vit/ljusblå. Funktionstesta. Grattis. Du har nu Sverigekonverterat din bil på ett sätt som gör att den kommer bli godkänd för lång tid framöver. Det gjorde väl inte så ont?
  3. Nån som har en bra instruktion hur man kopplar alla kablar till lysena runt om på en Cobra - 2003
  4. Hej hotrod1 vad för lysen har du passar dom till en cobra ? och är dom eu godkända
  5. Om du lika ska lägga 15000$ så spara en stund så lägger du ca 2500-3500$ till så får du en riktig bil SVT Cobra -03 men det är ju jag de
  6. Sitter just nu på min Cobra -03 men passar alla mustanger GT 99-04 som jag har förståt. Är komplett fram och bak med nya klossar bak. Okena är gula idag men kan fås blästrade om intresse finns. Får jag rätt bud och sålt min Mc så byter jag nog bromsar till ett par D2 bromsar !!
  7. Inget intresse att uppgradera era mussar med Cobra bromsar Nya bromsklossar bak också! Hawk Performance
  8. Hej alla Har varit dålig på att ta bilder på sista monteringarna som blev. Man blev så sugen att få ut den så kameran han inte vara med . Nu är den ute på vägen iaf och jisses vad den går !! . Blir inte så mkt mer moddar under sommaren, men till vintern kommer nog en STOR förvandling att ske igen eller då får man verkligen . Vi säger så så länge. Syns på vägarna i sommar alla musse ägare. Storheden Key town Meet är givet !!
  9. Har ett par diff busningar främre för IRS som passar till cobra Priside : 300:- Maila gärna på niklas_ohman@hotmaill.com
  10. Okej men hur FA.. byter du dom. Ser ju ut som om dom är pressad på nåt knepigt sätt ? Vart hittade du dom?
  11. Som texten lyder så är jag i funderingarna på att uppgradera mina bromsar på Cobran och tänkte kolla om det finns nåt intresse för dessa ? Priside: Kom med förslag!!
  12. Skulle byta x-pipe igår på polarens bil Allt började bra med upphissning av bilen och ställde den på pallbockar. Men sen måste man ju fråga sig hur i HELV....!!! teknikerna på Ford tänkte med muttrarna på höger sida mot headersena ! antingen var dom stenade som aldrig förr eller så satte dom dit en blind som löste detta. Fick efter MÅNGA försök och alla fula ord man kan lös skiten . Nån fler som vill dela sina tankar runt detta kanske till och med hittat på nån bra lösning eller är det bara ett HELV.... ! Trevlig Valborgs alla musse ägare !!
  13. Hej vore fint om du kunde fixa fram ett par till mig. skickar ett PM så kan du ringa
  14. Installerade kompressorhjul och remspännare igår. Blev lite snyggare i motorrummet!! Ska även byta dom nedre hjulen men dom var restade nu när jag beställde delarna så dom kommer senare. Man blir sugen att få dra igång kärran nu när solen börjat lysa och vägarna är bara! Vettarna har börjat rulla i stan, så man vill ju ut å smiska domo lite
  15. Å idag kom grejorna från Lethal Perf. Bättre än Julafton Blev sänkningsfjädrar från Eibach med nya isolators från MM Even flow kit/ Diffbrace/ Nya bromsklossar/ Steeda CC plattor/ metco kompressorhjuls avdragare m.m m.m Blev en strut tower brace från Steeda också och SF connectors också. Blir åka till fjällena idag och köra skoter för sista gången men nästa helg då är det monteringsdax !!!!! Mer bilder kommer nästa helg när det är dax för all montering !!!
×
×
  • Create New...