Hej Jag har själv en 65a med 2 port byggd oktober 64 med aluminiumpump som du beskriver. De tidiga samt 271 HP hade denna vattenpump med den speciella kamdrivningskåpan som har ett utrymme för impellern vilket de senare inte har. Därefter blev det gjutjärn med samma vinkling på inflödet med annan kamdrivn kåpa.. Det är som Lars O skriver att senare 1970-73 302 samt 351W har ett inlopp på andra sidan om veven..
Gott jobbat Ingvar, Detta ser riktigt bra ut. Nu är det bara att damma av de gamla trattarna och köra ..Förra 427.an drog du väl igång liggande på golvet om jag inte minns rätt..ca 20år sedan.. Grattis till fint video reportage utav Steff.. Dan
Hej När jag byte instrument på min 65 vid imp reggen så lossade jag instrumentet samt tejpade rattstången för att eliminera skav. Det gick att vinkla ut instrumentet och få fast hastmätar babeln den vägen. Borde vara likvärdigt på 66 . Ha koll på elen till kontrollamporna så att de ej släpper. Dan
Hej Som Bosse och Lars O skriver så kan inte ljusomkopplaren klara effekten. Hade detta problem på min 68a då jag satte på H4 (volvo insatser )så jag tog signalen och lade på ett vanligt relå sedan var problemet borta. När ljuset slår av så kallnar bimetallsäkringen och då går ljuset på igen. Klart att man undrar varför det blinkar.. Om du sätter på ett relä så gör det snyggt och gömt det gärna så stör det inte. Hälsn Dan
Bilen har inte stått en månad innan det börjar klia i fingrarna. Lutar åt att jag bygger om ifrån trummor till skivbromsar med servo nu till våren. Ser att det är fler som lurat lite på detta. Även om det är finbilsåkning så kan det vara på sin plats med lite bättre bromsar. Har inte kollat upp om man behöver byta spindlar eller om det bara är att hänga på. Så det blir veckans uppgift. Senaste fyndet till bilen blir en Mallory fördelare i tidigt utf. Hittade en i org kartong hos en kille i Sthlm. Var ute hos VP och provkikade på sortimentet med tanke på bromsbyte, Jobbar på Lördag så jag missar invigningen nu på lördag den 20 Nov. Men hann få en skymt av 69an innan jag åkte hem..Klart godkännd..
Hej Själv alltid haft en rak olja HD30. Enl en motorrenoverare som sade för många år sedan att de bästa är de feta oljorna ifrån Quaker State. Valvoline samt Pennsylvania . Det är lite skillnad på de motorer som bearbetades och konstruerades för snart 50 år sedan jämfört med dagens Alu motorer. Har ibland köpt en tvåvärdig olja tex 10-40 vid uppstart av motor för att få bort föroreningar ifrån montering och märkt att den blir snabbt tunn med hydraullyftare. Och ett svängande oljetryck. Därefter gäller bara HD30 för mig.. Man kör ju bara på sommaren..
Hej Min Mustang kokade bort ca 4l vatten eftersom kylet var helt tätt. Tömde allt vatten och tog ur termostaten. Hade fått 1kg Oxalsyra i pulverform. (lagom dos för en Volvo lastbilsmotor de hade detta hos Volvo lastvagnar i Borås för kylare) Fyllde i pulver och varmt vatten i motorn. Körde därefter ca 2timmar med bilen. Tempmätaren sjönk stadigt hela tiden ned till lägsta visningsvärde på skalan. Därefter tömde jag motorn via undre kylarslangen. Sista vattnet ut var grönt utav erg ifrån kylaren. Därefter neutraliserade jag kylet och motorn med att köra på kaustiksoda en timma. (alt bikarbonat) När jag sedan tittade i kylet var det blank mässing jag såg.. På hemresan utan termostat rörde sig inte tempmätaren. Körde sedan ett par år detta lilla kyl med termostat och en 351W-4v-69 motor utan problem även Bracketracing. Detta var 1980. Nu är det nog inte tillåtet med Oxalsyra. Om det var bra ? Det kan ni ge er på att det var.. Lycka till Dan
Hej Ingvar Vi får tacka för en trevlig Garage kväll med fika ,samt att det var kul att se hur Mussen blev efter lack. Dan och grabbarna ifrån Borås. Byggare Ingvar till Höger så klart...