Jump to content

johan

Medlemmar
  • Inlägg

    9
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

johan's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. måste det ha varit som hade bilen tidigare. Har nu skaffat nya muttrar, men tror ni de passade? De trillade bara över bulten. För stora med andra ord. Eller för tunn bult. Suck. Varför kan ingenting vara enkelt? Har ställt ventilerna till jag får motstånd och dragit ett halvt varv till, testkör imorgon, så får vi se. Tack för hjälpen i alla fall
  2. Halloj, Fick hjälp av en vän att justera motorn. När vi kom till ventilerna så insåg vi att jag förmodligen har fel justeringsmuttrar. De jag har är justerbara, med en insex i toppen för att låsa läget. Gängningen börjar inte förrän en bit in i muttern. Jag har hydrauliska lyftare och enligt manualen så borde det vara att dra åt muttrarna. Men när jag gör det så låser jag ned hela vipparmen och allt blir stenhårt (eftersom gängningen börjar 6-7 mm längre in i muttern/hylsan. Motorn är en 289 med 302 toppar tillverkade 70. Enligt Hanyes så skulle det finnas en del som skulle ha justerbara muttrar, men de flesta skulle dras åt. Någon som har något tips på vad jag ska göra? Min gissning är att förra ägarna satt in fel muttrar och gjort som jag gjort tidigare, justerat på känn. Tacksam för hjälp Johan
  3. Skam den som ger sig. Jag har bytt alla packningar i controlvalven och inget hjälpte. NÄr jag skruvat i sär skräpet för 40-14:e gången så upptäcker jag att de två små svarta gummipackningarna med tillhörande vita hårplast-spacers var vända åt fel håll och därför inte slöt tätt. Vände på dem och vips så slutade det pissa. Tack för all hjälp ändå!
  4. Det är ingen som har något svar på varför det läcker? Känns som om jag har lust att slita ut styrningen och svänga med roder istället... verkar enklare.
  5. Tack för tips. Dessvärre har jag en rem för generator och en för pumpen. Tänkte inte på att man kan byta runt ;-) *känna sig korkad*
  6. Men hur går det då att spänna remmen. Jobbit att skruva av vattenpumpen för att få dit remmen och sedan hålla i pumpen samtidigt som man håller spänd rem, medan man gängpajjar bulten för att få dit den...
  7. Halloj alla mustangers... några dagar kvar till Mantorp och man börjar få panik. Jag har en 70:a 302:a som jag renoverat delar av styrventilen/controlvalven. Nu när allt verkar funka, alla packningar är bytta och jag skruvar ihop det så pissar det ut olja ur smörjnippeln. Jag har fått förklarat att det är taskiga packningar, men jag har precist bytt alla. Alternativt: Finns det något sätt att koppla ur servon? Remmen måste ju gå runt servopumpen för att driva vattenpumpen på min bil, eller drivs vattenpumpen med någon kedja innuti så jag helt sonika kan ta bort pumpen? Någon som har något vettigt råd? Johan
  8. Jag tror att min försäkring täcker det mesta. Jag har en dyr försäkring på Trygg-Hansa som täcker en hel del. Det är visserligen lite billigare för att det är en gammal bil, men det borde vara ok. Kanske bäst å kolla. Tackar för prisuppgifter. "Dessvärre" ser det ut som jag är på GoodWood festival of speed den helgen så jag får dreggla över 50-60tals formel 1 bilar istället =)
  9. har en sådan du söker. Maila mig på johan@hagegard.nu så skickar jag bilder mm. Osäker på kvaliteten dock. (begagnad)
×
×
  • Create New...