Nedan återges en text från tidningen Vi Bilägare, som fick mig att "gå i taket".
Rubriken är: Kostsam bilimport!
Att importera en bil från USA, är tydligen ett lotteri ang. vilken årlig skatt jag kommer drabbas av. Då kan den årliga koldioxidbaserade fordonsskatten bli betydligt högre, än för en exakt likadan bil som importerats från ett EU-land.
En ägare till en BMW 335i från 2008 - USA import- får betala 4320:- i fordonsskatt medan en svensksåld, lika gammal 335i bara kostar 2934:-.Trots att motorerna överensstämmer, anses USA-bilen släppa ut 291 gram per kilometer, medan den svenska bilen har utsläpp på 228 gram?????. Skillnaden beror på, att USA-bilens utsläpp bestäms utifrån s.k. skälig grund. Bilar som typgodkänns inom EU körs i en och samma testcykel och de har samma värden i alla europeiska länder. USA använder en annan testmetod som baseras på miles och gallon. När en bil importeras från USA finns inget europeiskt CO2-värde att tillgå. För att bilen skall kunna beskattas, måste ett utsläppsvärde räknas fram. Det görs med en formel utifrån tjänstevikt, motoreffekt, motortyp och växellåda. Summan kan bli skillnad på åtskilliga gram CO2 i skattekronor.
När jag läst detta, blev jag inte förvånad. Sverige i ett nötskal. Jag har en 06:a med V8 automat och kommer läsa på forumet, vem som betalar lägst skatt med dessa förutsättningar. Detta belopp kommer jag sedan inbetala när det är dags. Skall bli intressant att höra transportstyrelsens argument när de kontaktar mig, för att avkräva mig ytterligare belopp. Jag betalade våren 2015 3.814:-