Jump to content

Greven 1

Medlemmar
  • Inlägg

    29
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Greven 1's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

11

Omdömespoäng

  1. Kardanaxel Mustang 2006 nyrenoverad och original spoiler med färgen red fire - nu foilerad med svart. Lätt att ändra - säljes till anständigt pris.
  2. Jag föredrar att köpa från CJ Ponyparts. Det fungerar perfekt. Efter tre dagar, har du delarna hemma. Om du köper mindre delar, levereras de med postnord till dörren och som inte ställer frågor. Däremot större delar som ljuddämpare, kardan etc. levereras till dörren av UPS och då åker man på tull. UPS har ett avtal med skatteverket, där de tar in tull och som de sedan redovisar till skatteverket.
  3. Nedan återges en text från tidningen Vi Bilägare, som fick mig att "gå i taket". Rubriken är: Kostsam bilimport! Att importera en bil från USA, är tydligen ett lotteri ang. vilken årlig skatt jag kommer drabbas av. Då kan den årliga koldioxidbaserade fordonsskatten bli betydligt högre, än för en exakt likadan bil som importerats från ett EU-land. En ägare till en BMW 335i från 2008 - USA import- får betala 4320:- i fordonsskatt medan en svensksåld, lika gammal 335i bara kostar 2934:-.Trots att motorerna överensstämmer, anses USA-bilen släppa ut 291 gram per kilometer, medan den svenska bilen har utsläpp på 228 gram?????. Skillnaden beror på, att USA-bilens utsläpp bestäms utifrån s.k. skälig grund. Bilar som typgodkänns inom EU körs i en och samma testcykel och de har samma värden i alla europeiska länder. USA använder en annan testmetod som baseras på miles och gallon. När en bil importeras från USA finns inget europeiskt CO2-värde att tillgå. För att bilen skall kunna beskattas, måste ett utsläppsvärde räknas fram. Det görs med en formel utifrån tjänstevikt, motoreffekt, motortyp och växellåda. Summan kan bli skillnad på åtskilliga gram CO2 i skattekronor. När jag läst detta, blev jag inte förvånad. Sverige i ett nötskal. Jag har en 06:a med V8 automat och kommer läsa på forumet, vem som betalar lägst skatt med dessa förutsättningar. Detta belopp kommer jag sedan inbetala när det är dags. Skall bli intressant att höra transportstyrelsens argument när de kontaktar mig, för att avkräva mig ytterligare belopp. Jag betalade våren 2015 3.814:-
  4. Jag har en kardanaxel, med nyrenoverat stödlager som passar till Mustang 05-09. Säljer denna, då jag köpt en som tål 700 hästkrafter:)
  5. Det visar sig, att det icke räcker med i och urkoppling av bältet tre gånger enligt punkt sex, utan det krävs nio gånger. Nu är det tyst. Däremot plingar det i övrigt. Det är bara tyst angående bältet. NÅGON som vet, hur man får tyst på det övriga plingandet? Qvisten irriterar sig över, att inte kunna ha dörrarna öppna för att lyssna på musik. Om Du sätter i nyckeln i tändningslåset och har rutorna nere och dörrarna stängda, slår inte radion av. Jag tror inte ljudet dämpas särskilt mycket med stängda dörrar och öppna fönster, mot att ha dörrarna öppna.
  6. Efter steg åtta, skall varningslampan lysa i tre sekunder. På min Musse händer ingenting, efter steg åtta? Jag har visserligen en 06:a men jag har svårt att tro, att det skulle vara någon skillnad mot en 05:a, vilket jag får uppfattningen att Daniel Linde hade.
  7. Tack för Din synpunkt. Jag har faktiskt ingen aning om, den lyser i dagsljus. Anledningen är, att jag än så länge bara har kört i solljus och då lägger man inte märke till om det lyser. Jag skall nu kontrollera detta. Tack än en gång för tipset!
  8. Naturligtvis icke, men man blir nyfiken på vad som är skälet.
  9. Mycket märkligt? Att instrumentbelysningen tänds när man slår på strålkastarna är en självklarhet, men att det lyser kontinuerligt är för mig en gåta? Hur tänkte man på Ford? Det kan ju omöjligt vara en lag i USA!
  10. På min mustang av 2006-års modell, lyser instrumentbelysningen hela tiden? Upptäckte detta, när jag körde genom en tunnel. Omöjligt att släcka ned, även om jag inte har strålkastarna tända. Har mycket svårt att tänka mig, att detta är standard.
  11. När jag tittade på ett antal mustanger, fastnade jag för en som jag drog ut ett carfax på. Där angavs, att den hade manuell växellåda, men den var utrustad med automat. Har mycket svårt att tänka mig, att tidigare ägare i USA bytt växellåda från manuell till automat.
  12. Sedan bilens barndom, har skatten beräknats på vikten. Detta gällde fram till och med 2005. Från och med 2006 beräknas skatten på koloxidutsläppen. Det innebär, att det kostar c:a 1500:- mer i skatt för en Mustang av senare modell än 2005. Märkligt med tanke på, att jag kör c:a 300 mil under sommaren och "Svensson" med sin Honda Civic c:a 3000 mil till och från jobbet. VEM av oss, släpper ut mest avgaser? USA-bilar som nått veteranstatus och saknar katalysator är skattebefriade? Tala om total brist på logik!!!!
  13. Märkligt att ingen tagit upp frågan om utseende? 05-09 har den klassiska designen som leder till de vackra 60-tals mustangerna. Därefter har denna typ av design, mer och mer försvunnit ju senare årsmodell man studerar. Detta kan kanske vara en anledning, till prisskillnaderna. Tillgång och efterfrågan styr ju allt, som har med priser att göra.
  14. Jag har läst artikeln! Och jag tackade för Din upplysning. Förstår icke vad Du menar med att "inte orka läsa artikeln"
  15. Logga in på cjponyparts.com Jag har köpt en del hos detta företag -vid flera tillfällen- och det fungerar perfekt. Gällande kardanaxel, kommer Du upptäcka att det finns två typer med en liten prisskillnad om några hundralappar. Jag läste länge, innan jag upptäckte skillnaden. Den ena är 3,5 tum och den andre 4 tum. I övrigt är de exakt likvärdiga. Jag valde den något dyrare på 3.5 tum. Mindre massa som skall "snurra igång" Nättare med mjukare och tystare gång. Värt några extra hundralappar.
×
×
  • Create New...