Jump to content

Mist

Klubbmedlem
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. Hej. Jag har också haft problem med lyftare. M.m. (Lång story) Köpte en Mustang -66 med 302:a som gått ca: 2000 mil efter renovering, men stått mycket. Det började med att bilen hade stått nästan 2 år och vid uppstart fick jag den aldrig att gå rent, samt att den tickade ordentligt. Jag kunde konstatera att minst en lyftare aldrig ”pumpade upp” provade byta olja, och lite annat, men det slutade med att jag köpte ett helt nytt set med Comp Cams hydrauliska lyftare och bytte dom enligt instruktioner från CC. Tyvärr fick jag den aldrig att gå bra nu heller! När jag drog ett halvt varv efter zero lash enligt instruktionerna tickade den och gick aldrig rent utan misstände på 2 cylindrar. Hittade på CC:s hemsida en instruktion att dra ett helt varv, men då tappade jag kompression på ett par cylindrar. Backade ett halvt varv men den gick inte rent. När jag sedan öppnade ventilkåporna igen, såg jag vattendroppar!!! Visade sig att en pinnbult hade gängat upp sig. Vid renoveringen hade man borrat, gängat och monterat gängade i stället för pressade bultar, vilket är bra, men nu var flera lösa. Köpte nya bultar med sexkant mot toppen, så man kan dra med momentnyckel, justerade om igen med ett halvt varv, samma sak igen misstände på cylinder 3 och 5. Tog isär och kunde konstatera att två lyftare aldrig pumpade. Köpte nya igen från CC. Tog isär samtliga, rengjorde och såg att flera hade grader på insidan, vid det lilla hålet för oljan, graderna var så lösa att några lossnade när jag petade på dem med en liten skruvmejsel. Ett litet metallspån kan ju sabba hela lyftaren eller ännu värre om den kommer vidare. Upptäckte sedan när jag skulle sätta ihop dom att två st. gick trögt i loppet! Mätte upp delarna, och det skiljde upp till en tiondels millimeter i spel!!! Några glappade och 2 var tröga. Så jag sorterade, smörjde och matchade delarna i lyftarna, satte ihop dom, kladdade på monterings smörjan som följer med på änden mot kammen, drog muttrarna ett halvt varv efter zero lash. Startade och körde in ca 20 min, och den går äntligen rent, utan tick. Så mycket felsökning jag har gjort. Man tycker ju att nya grejer man sätter in ska fungera, men kvalitén på kinatillverkat är så dålig. Så även om man köper nytt, ta isär och kolla innan montage. Jag ska kontakta Comp Cams och även dissekera de första jag köpte. Ett tips: Om en lyftare ger med sig när du justerar efter att nyligen ha kört motorn, är den troligen defekt. Lycka till
  2. Mist replied to Puttsnisse's post in a topic in Mustang 1964½-1973
    Jag fick samma problem efter konvertering till servo på min -66:a, nu i vinter. Problemet är att utväxlingen på servobromsar är annorlunda, man behöver ju mindre kraft och kortare pedalrörelse med servo. Se skillnaden på bilden. Tänkte köpa en ny pedal, men priset var för högt. Tog en bult och svarvade den till samma diameter och svetsade fast den en tum längre ned på pedalen. Innan gick pedalen nästan i golvet, nu stannar den ungefär halvvägs.