Jump to content

Carpimp

Klubbmedlem
  • Inlägg

    185
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    35

Carpimp last won the day on 1 december

Carpimp had the most liked content!

2 Följare

About Carpimp

  • Födelsedag 1981-02-12

Medlemsinformation

  • CMC
    6451
  • Region
    Gävle-Dala
  • Stad
    Falun
  • Yrke
    Lagerarbetare på Toyota Skadecenter
  • Intressen
    Bilar, bilar, bilar och bilar.

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Carpimp's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare

Recent Badges

79

Omdömespoäng

  1. Blev ju rätt perfekt tycker jag med hjulen. Finns plats att fjädra ner också. Som sagt, förvänta er inte för mycket av lacken. Det är utfört av en långhårig dåre bland mygg, knott, löv, vind, damm och annat fanskap. Fy faaaaaan va tråkigt det är att maskera och göra underarbete. Jag funderade på en stor kolfibervinge, men det passar dåligt på en sån här bil. Då kom jag på att BMW M3 E30 EVO hade en ball vinge med en extra vingflärp på. Så jag köpte en sån vingflärp och byggde om originalvingen. Vad tycker ni om detta? Jag tycker det blev 80:tals stenhårt. Men det är ju inte klart ännu på bilderna, så det får väl märkas när allt sitter ihop sen. Fortfarande en hel del kvar, men jag gillar stuket på vingen.
  2. Oj va längesen det var jag var in här känner jag. Dock så är det inte så ofta jag har tiden att vara i garaget heller. Så framstegen har inte varit enorma. Men det händer i alla fall saker lite då och då. Här är det mesta provmonterat under huven, alla rör ska givetvis snyggas till och svetsas klart och sen lackas i nån passande färg. Tyckte fuelrailsen blev rätt prydliga faktiskt. Reservhjulsbaljan har nu fått ett batteri och en liten mellantank med en rejäl bränslepump i, så även om jag svänger rejält så har jag i alla fall 3 liter bränsle som kan levereras igenom kurvan. Utrullad ifrån garaget en snabbis, den ser ju lite ledsen ut på bilderna, men karossen har ännu inte preppats för lack och lackats. Men förvänta er inte för mycket, jag gör allt jobb själv på denna. Så både underarbetet och lackeringen sköts av mig i antingen ett smustigt garage eller ute i den fria luften. Så det blir inte en showbil, den ska vara snabb på bana och om jag klantar till det och glider ut i rullgruset så ska jag inte gråta blod över att bilen behöver lackas om. Finns ju inte supermycket plats för downpipe mellan och runt allt annat plock överallt... Bygga in en liten diskret bränslekylare under golvet, lite försänkt upp i golvet så den inte tar i backen bara när man kör. Ser ju lite elakt ut ändå tycker jag. Var tvungen att valsa skärmarna en del för att få plats med hjulen. Oj va trångt det blev mellan huv och turbo. Snarare så vilar huven mot turbona... Ja, mer än så gick det inte att stänga huven... Obs, bry er inte i finishen på skärmen, det är en industrifärg som jag lackade in och utsidan i för att förvara skärmarna tills de behövdes. Jag ville inte ha kvar fördelaren, men axeln driver ju oljepumpen, och oljepumpen ville jag nog ha kvar. Så då blev det lite byggnationer. Usch så garaget ser ut, fyllt med skrot och bråte av alla de slag. Men så fort tid finnes så ska allt rensas och byggas iordning korrekt. Men det är tyvärr som tidigast nästa höst...
  3. Samtliga delar kommer ifrån min Mustang GT hatchback från 1988. Bilen har inte gått särskilt långt, runt 7300mil som det verkar. Den hade gått 15mil sen 2015 när jag köpte den 2022. Allt finns i Falun och jag ser helst att delarna hämtas här, men om det behöver skickas så kan jag skicka mindre prylar. Men orkar inte släpa iväg framvagnsbalken exempelvis för att skicka den. Originalkylare med fläktkåpa: 300kr Framvagnsbalk med styrväxeln och bärarmar. 500kr Reservhjul oanvänt, komplett med oanvänd domkraft och dragskaftet också. 250kr Remspännare med fäste: 50kr Servopump: 200kr Tändspole: 50kr Quadshocks med fäste: 200kr för båda Nedre bärarmar bak: 250kr Drivaxlar: 200kr för båda Batterihylla: 50kr Övre bärarmar bak: 100kr för båda. Krängnignshämmare bak: 100kr Fuelrail med bränsletrycksregulator: 100kr Översiktsbilder Givarprylar med slangar: 100kr Farthållarprylar: 200kr Bromsservo med tillhörande bromscylinder: 500kr Original signalhorn med fäste: 50kr Styrenhet med kabelhärva för V8: 1000kr Kompletta bakbromsar, klippta bromsrör till cylindrarna, bromsar i bra skick: 500kr Generator: 250kr AC Kompressor: 150kr Fördelarlock (nästan oanvänt) med original tändkablar och sportig gummihuva: 100kr Expansionskärl: 50kr Luftburk inkl insugsljuddämpare: 200kr Kylfläkt med viskokoppling: 100kr
  4. Här kommer en grymt sen uppdatering av läget med bilen. Man är som alltid en tidsoptimist och har alldeles för få löneutbetalningar i månaden för att kunna handla/bygga allt i den takt man vill. Motorutrymmet snyggades till, då fixade man såklart hjulhusen också och svetsade igen alla miljoner hål överallt som Ford har stansat i plåten. Sen kunde man montera framvagnen och snygga till motorn. Samt bygga ett rejält oljetråg med bafflar med luckor i och massa plock, så förhoppningsvis så ska jag ha olja vid oljepickupen även i långa och snabba kurvor på bana. Sen kunde man provmontera ihop motor och nya växellådan (tremec T56 Magnum). När väl dessa satt ihop och allt kändes bra så var det bara att hänga i motorn i bilen. Då var det dags att trolla bort fördelaren, för där ville jag ha ett tryckrör istället för en fördelare. Sen var det dags att vända på bilen så man kunde plocka ner bakaxeln, byta lameller i diffen, byta hjullager och packboxar samt knacka i nya delrinbussningar istället för nåt mjukt komfortskräp i gummi. I samma veva så plockades även tanken ner och renslipades och lackades samtidigt som man ändå lackade bakaxeln. Men när man ändå har golvet rent för bakvagnen, så kan man ju lika gärna lägga sig under bilen med en vinkelslip med roterande stålborste och slipa rent underredet från onödigt skräp (underredsmassa och annat äckel). Ni som har använt en roterande stålborste på en vinkelslip kan nog ana hur "snygg" man var efter detta. Dels så var man en nåldyna av alla hemska trådar från stålborsten som satt sig överallt, sen var man helt full av gammal underredsmassa, skräp och kände sig extremt äcklig. Men när väl golvet var skapligt slipat och man kunde tvätta rent det och sen lägga på färg så kändes det genast mycket bättre igen. Efter det så var det dags att montera upp bakaxeln igen ihop med nya fjädringen ifrån QA1. Självklart hade bakaxeln även uppgraderats till skivbromsar. Då be Då behövde man en kortare kardanaxel, så det var ju bara att kapa ner lite längd på den. Skämt åsido, detta är bara delen som kapades bort. Men visst vore det lite gulligt med en så kort kardan. Men jag jobbar vidare för fullt i garaget. För trots allt så ska bilen ut innan säsongen är helt över i alla fall. Så man får utvärdera alla ändringar som är utförda så man vet vad man måste förbättra under vintern.
  5. Nu har det äntligen kommit lite fler prylar. Så nu har väl egentligen allt kommit. Så har jag provmonterat spindlarna och de nya hjulen, och det kommer bli en smula trångt i hjulhusen fram. Men det blir sjukt bra. Och nu imorse så åkte jag till Stötdämparverkstan i Grängesberg och hämtade mitt nya chassi. Så bara jag har hunnit lacka motorutrymme, hjulhus och golv så ska QA1 chassit börja monteras. Så har jag hunnit provmontera turbogrenrören och aggregaten innan motorn plockades ur. Det blir en smula trångt mot huven, men det går fritt överallt i alla fall. Riktigt bra passform faktiskt. Och innan jag ens hunnit provmontera intercoolern jag köpte till bilen så blev den uppgradera. Så sålde den nya intercoolern jag köpte för att köpa en till ny intercooler som var större. Lika bra att ta i direkt så man slipper krångla sen. Sen har det även inhandlats komplett bränslesystem till bilen, Nuke Performance surgetank, aluminiumrör och mängder med AN kopplingar och en Detchwerks soppapump som ska klara fyrsiffrigt med effekt. Och skulle den mot förmodan inte räcka till så finns det plats för en till i surgetanken. Hehe.
  6. Precis som Lars säger så gör utväxling enormt mycket på hur en bil accelerar och känns. Jag har laborerat lite med utväxlingar på flera bilar och det är verkligen det enklaste "trimmet". Det finns en bra lathund på https://www.autopower.se/tips/default.asp scrolla ner lite så kommer du till ett fönster där du kan lägga in utväxlingarna på varje växel samt slutväxeln och däckdimension. Då ser du varvtalet och fart på varje växel så får man ett hum om hur den kommer att gå. Överladdning (mild sådan) så finns det mängder med olika turbokit på ebay för vettiga pengar som är väl beprövade i USA (på lägre laddtryck). Självklart får man ju bygga en del själv för att få ihop allt, men det blir ändå rätt billigt och enkelt. Gällande styrsystem så funkar ju förgasare om man är riktigt duktig på att justera förgasare (men tänk efter flera gånger före om du är duktig på förgasare, för det är ytterst få som verkar vara det). Själv är jag värdelös på förgasare men gillade inte heller Holleys insprutning. Så jag köpte själv ett MaxxECU styrsystem till min Mustang. Jag kommer att köra med dubbla turbo, separatat tändspolar och styra allt sekventiellt. Den stora fördelen med MaxxECU som jag ser är att det är otroligt populärt, så alla kan det systemet. Samt så är det ett smidigt program att mappa bilen med. Så får man en hel del funktioner för skapliga pengar. Jag har tidigare kört med Vems och tyckt det varit bra, men när man börjar bygga ihop ett vems med mycket funktioner så hamnar man typ på samma pengar som ett maxxecu. Men för att få effekt skapligt enkelt så är överladdning vägen att gå skulle jag tycka. Dock så är original motorblocken rätt veka och man ska hålla sig under 500hk med överladd (säger de flesta) för att inte spräcka blocket. Jag kommer att köra försiktigt överladd till att börja med då det spårat ur med väghållning och massa annat plock så jag helt enkelt inte har råd att bygga ett dartblock till min bil nu. Så mycket effekt får helt enkelt vänta.
  7. Nu har väl i stort sett allt kommit hem bortsett chassikittet från QA1. Men i övrigt så ligger det en rejäl driva med prylar här. Fyrkolvs brembo bromsok från Cadillac ATS, Cobra bromsok bak, slitsade och dimpleborrade bromsskivor runt om 330mm fram och 296mm bak. Enkei RFP1 9,5x18" (väger 7,8kg styck) med 265 breda däck runt om. Luftutsläpp till huven från Sierra RS500. Svarta strålkastare och blinkersar så man får ett lite elakare utseende på bilen. MaxxECU Race styrsystem.
  8. Nja, hela chassikittet kommer runt jul/nyår. Men det finns myyyyyyycket jobb innan dess ändå.
  9. Det börjar äntligen på att komma hem lite saker. Så snart ska det väl börja rivas isär lite prylar på bilen för att ersättas med roligare delar.
  10. Självklart får 3 punktarn sitta kvar.
  11. Jo, jag funderade i de banorna. Men då bilen även kommer att köras på gata så valdes en hyggligt bekväm stol som var lite justerbar. Då blev det bara 4 punktsbälte. Men då det är ljusår trevligare än originalbälten så fick det räcka.
  12. Hej. Efter att ha varit sugen på en Foxbody Mustang i flera år då snubblade jag helt plötsligt över en i Augusti på facebook av alla ställen. Köpte den direkt. Vilen hade gått 16 mil sen 2015 pch var i bra skick. Den har sammanlagt gått runt 7000 mil. Utvändigt är den omlackad för inte så längesen, och tyvärr inte överdrivet bra gjort heller. Känns som en amerikansk drivein-lack. Det är dåligt maskerat och lite överspray har och var. Men alla karossdelar är original och det finns ingen rost. Så det är väldigt bra. Jag visste på en gång att jag vill ha väldigt bra väghållning i denna bilen och köra fort på bana. Så direkt så var ju tanken på att slopa automatlådan och montera i en rejäl manuell låda. Öka effekten en del och byta all hjulupphängning. Så måste bromsarna uppgraderad, bytas till 5 bult, sportstolar ska i, halvbur, fyrpunktsbälten, dubbelturbo, mappbart styrsystem, o s v…..
  13. Ja det har nu varit ännu en sommar med bilen, faktiskt sista sommaren dessutom. Men mer om det strax. Jag har varit på diverse bilträffar runt om i landet, jag har ställt ut på Elmia och på en Science-Fiction-mässa i Malmö. Jag har kört välgörenhetskörning mee barncancerfonden, jag har varit på cruisingar med bilen och i full polisuniform. Jag har nog aldrig haft så mycket glädje med en bil som Jag har haft med denna bilen. Men i bakhuvudet har det hela tiden gnagt att jag vill bygga en snabbare bil, en mindre bil som blir snabbare på bana. En äldre bil med mindre elektronik. Så när jag snubblade över en Mustang GT från 1988 på facebook så slog jag till direkt. Efter att jag hade köpt den så lade jag ut ett inlägg på instagram att polisbilen var till salu. Och vips så var den såld till England, och turligt nog till en bilentusiast som redan hade en amerikansk polisbil och som dessutom gillade att köra bana. Så jag känner att bilen kommer till en värdig ägare. IMG_6658.MOV
  14. Men instrumentet har ju även ett "classic" mode där mätarna ser ut ungefär som i gamla Fox bodyn. Så det är ju väldigt individuellt hur man vill ha det. Jag personligen tyckte väldigt mycket om hur den nya mustangen såg ut både ut och invändigt. Men alla har ju sitt eget tycke.
  15. sdv.se löser det mesta i Chassiväg. Jag köpte ett Ford Performance panhandstag därifrån (justerbart). Annars har ju såklart Ddesign också.
×
×
  • Create New...