Jump to content

Carpimp

Club Member
  • Posts

    161
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

Carpimp last won the day on October 25

Carpimp had the most liked content!

2 Followers

About Carpimp

  • Birthday 02/12/1981

Members Information

  • CMC
    6451
  • Region
    Gävle-Dala
  • City
    Falun
  • Yrke
    Lagerarbetare på Toyota Skadecenter
  • Interests
    Bilar, bilar, bilar och bilar.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Carpimp's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

67

Reputation

  1. Nu är sommaren över och bilen är precis avställd. Så nu väntar en tråkig vinter utan mustangkörning. Men det ska väl grejas lite med bilen under vintern i alla fall. Ni som läser klubbtidningen såg säkert mitt reportage i senaste numret där jag beskrev min vända till Gotland Ring i våras. Men utöver det så har man ju varit ute på massor av träffar och roliga turer. Bland annat var jag till Ånnaboda och träffade på massor av trevliga klubbkamrater och såg mängder av fina bilar. Men på vägen hem därifrån stannade jag till på en bilträff i Sala. Där vann jag pris för "Best Modified". Så det var ju lite roligt att få en pokal att putsa på. Sen har jag fått hem en uppsättning nya fälgar som ska bli mina racehjul. Det blev 20" Dotz Laguna Seca i en snygg mörkgrå färg som kommer bli riktigt prydligt ihop med mina racedäck. Så till våren ska det minsann gå fortare på bana. Sen dess så har bilen varit in och fått vindrutan utbytt, samt så har jag fått APR Splittern utbytt och fronten omlackad på grund av dåligt vägbygge som skadade fronten. Men den blev då fin igen nu med ny splitter och blank (och repfri) lack. Man blir lite ledsen och arg när ett vägbygge är så dåligt ordnat att man skadar bilen trots att man saktar ner till gångfart. Men men, nu är det löst i alla fall och jag väntar på svar ifrån Falu Kommun då jag tyckte att dom skulle betala min självrisk. Det är ju trots allt deras fel att min bil blev skadad.
  2. Jag beställde precis Dotz fälgar till mina R däck från OCL Brorsson. Men utöver dom så finns ju ABS Wheels, Alvén & Ingvarsson, Gummihuset, statusfälgar, däck365, infosite, tyred, ddesign, scstyling och Dalhems. Det är väl firmorna jag kan komma på såhär direkt, sen finns det säkert fler än så. Men hos någon av dessa firmor finns det väldigt många olika fälgtillverkare.
  3. Carpimp

    Borning

    Riktigt roliga filmer med rätt många snygga bilar. Man kanske skulle skaffat sig en gul 67:a fastback och skriva CHEVY KILLER på dörrarna...
  4. Nu har sommaren rullat på och jag har varit på så många bilträffar som möjligt med bilen. På Tierp Motorfestival så träffade jag faktiskt på en person som hade en gul Camaro (det är ärkefienden till min bil i filmen Transformers), så självklart var vi tvungna att ta lite bilder på våra bilar tillsammans. Det har faktiskt inte blivit så mycket skruvande under sommaren. Mest bara kört. Men nu ska det isär och bytas hjullager bak, samt spindelleder fram och dessutom katalysatorerna (besiktningen gillade visst inte mina avgasvärden). Sen träffade jag och några av mina "poliskompisar" på de riktiga poliserna i Rättvik, och poliserna tyckte våra bilar var jätteroliga. Så vi talade en bra stund med våra svenska "kollegor".
  5. Gällande försäkringar så är det viktigt att man kontrollerar vilka krav en entusiastförsäkring har. Jag har min Saleen försäkrad som vanligt då jag använder den till jobbet ibland, åker och handlar med den och lyckas oftast beta av i alla fall 1000mil på en sommar. Med den körningen så går den aldrig in på en entusiastförsäkring. Sen är ju entusiastförsäkringar väldigt bra, men jag vill bara nämna att man alltid ska kontrollera villkoren. MVH Morgan.
  6. Det blev ju riktigt snyggt. Du skulle ju kunna bygga en enklare elhärva med ström till ställmotorerna så du kan justera stolen med nån dold panel.
  7. Nu har jag äntligen besökt Gotland Ring med bilen. I vanlig ordning så krånglade allt in i det sista. Jag skulle byta bromsbelägg bak, samt även byta till stålomspunna bromsslangar bak. Men jag skulle åka på torsdag morgon, och på tisdagen skulle jag fixa bromsarna. Men när jag skulle byta belägg så märker jag att båda bromsoken bak kärvar så det inte går att skruva in kolvarna. Efter en ramsa med väl valda svordomar så skyndar jag mig till datorn och försöker hitta en lösning. Hansen Racing hade bromsok hemma i lager och en beställning lades direkt. Jag hade dock tur och fick iväg beställningen hela 15 minuter innan deadline för att få delar till dagen efter. Så på onsdagen fick jag montera nya bromsarna bak och byta till en riktigt bra bromsvätska från Castrol. Så i slutet av arbetsdagen så är jag nöjd och ska åka hem och packa ihop det sista inför resan till Gotland. När jag startar bilen så märker jag att det ryker till under huven, jag lägger av bilen direkt och inser att det fortfarande lyser flertalet lampor i instrumentet trots att jag till och med tog ur tändningsnyckeln. *suck* Jag tittar under huven och möts av den härliga doften av elektronik som tröttnat på tillvaron. Efter lite letande så upptäcker jag att det är en liten box som det står SALEEN på som har bränts. Den lilla boxen styr den elektriska vattenpumpen som kyler laddluften. Efter lite mätande så märker jag att boxen från Saleen endast är ett glorifierat relä i fin förpackning. Så jag monterade dit ett extraljusrelä istället. Så nu fungerade äntligen den delen igen. Efter det så fungerade faktiskt bilen, men lite orolig var man ju att nåt skulle gå sönder på banan eller på Gotland... I vilket fall som helst så blir det helt plötsligt fredag och jag och kompisarna befinner oss återigen på den bästa platsen i landet, Gotland Ring! Man är pirrig som en normal 5 åring innan julafton. Men än så länge så är det blött på banan och lite molnigt, så man började med ett lugnt tempo för att känna hur bilen fungerade och känna hur pass dåligt fäste man verkligen hade. Efter ett par timmar och en tankpaus så blir vädret makalöst bra och det blir strålande solsken och torr bana. Man fnittrar (nästan) som en liten skolflicka och snörar på sig hjälmen för ännu en attackvända på banan. Bilen beter sig klanderfritt och jag älskar balansen i den. Man kan gå på ganska hårt ut ur kurvorna innan det börjar släppa, bromsarna bettar extremt bra och man kan bromsa väldigt sent inför kurvorna. Det var väl två nackdelar jag stötte på under dagen på banan, det var dels att diffbromsen är lite för slapp, jag kunde få släpp på innerhjulet så bilen enhjulade som en gammal volvo i händerna på en 18 åring, sen var de nya Continentaldäcken alldeles för hala. Men jag är väldigt glad över att bara ha hittat de två felen efter en hård dag på banan. Trots hala däck och lite för slapp diffbroms så körde jag i alla fall 1:39 på nordslingan. Det är väl i alla fall ok under omständigheterna. Men tanken är att åka dit i höst igen och prova nya sträckningen av banan. Inför det så har jag nu beställt Nankang AR-1 R-däck och en Steeda racevinge så jag kan få lite mer marktryck över bakvagnen. Jag kommer att göra iordning en extra baklucka så jag kan byta baklucka när jag ska köra bana. Sen har jag varit till Dahlbäck Racing och bromsat bilen, så nu kan jag ju i alla fall se på effektkurvan att den går väldigt fint. Även om jag längtar till man får i en mer hållbar motor så man kan montera en mindre remskiva på kompressorn och plocka ur en del mer effekt. Men 410hk och 495nm på naven är väl rätt ok tycker jag. Då har jag inte monterat luftfilterkittet och några fler saker. Men det kommer väl mer framöver... Saleen S281SC -07 on the dyno. - YouTube
  8. Nu var det sådär längesen jag skrev nåt här igen. Till mitt försvar så har det varit vinter och bilen har stått under täcket i garaget och väntat på att jag skulle få inspiration att göra nåt med den. I vintras så lämnade jag i alla fall iväg Saleen originalfälgarna till Brovallen Design för riktning och kontroll. Så nu ska dessa vara raka och fina igen. Sen har jag även haft iväg fälgarna till PROBLAST i Hofors för blästring. Så nu återstår bara att lacka fälgarna i den rätta färgen (svart). Sen ska nya däck monteras. Jag köpte Continental Sportcontact 5 i dimensionerna 275/35-20" fram och 295/35-20" bak. Det bör bli rätt bra (hoppas jag). Sen har jag även handlat lite prylar i vinter. Eftersom jag vill köra på bana med bilen ibland så var det väghållningen som behövde uppdateras lite. Så jag köpte lite prylar från Whiteline, bussningar till framvagn, förstärkningsstag till framvagnen, wattlänk till bakaxeln och även krängningshämmarstag till fram. Jag har precis monterat förstärkningsstaget och wattlänken. Jag måste säga att jag är en aning besviken på passformen på vissa delar. Flera skruvar och muttrar till wattlänken var jag tvungen att rensa med gängtapp och gängsnitt för att kunna skruva. Samt så var ett par hål borrade så fel så jag var tvungen att göra om en del för att få det att passa riktigt. Men efter några timmar så satt då wattlänken monterad på plats, och då kändes det bra igen. Sen har jag även bytt tändstiften, jag har hört så mycket hemskt om tändstiftsbyten på dessa motorer. Så jag beställde hem specialverktyget för att få lös tändstiftsbitar som fastnat. Men jag körde motorn varm, sen plockade jag ur tändspolarna och "knäckte" lös tändstiften lite med spärrskaftet, sen sprayade jag i krypsmörjmedel och lätt detta stå och verka i typ 30 minuter. Sen skruvade jag ur tändstiften. Allt gick i alla fall bra denna gång. Sen skruvade jag i de nya Autolite HT0 tändstiften som jag blivit rekommenderad att använda till min kompressormatade motor. Sen har jag köpt JLT Series 3 cold air intake. Men det får vänta lite tills jag ska mappa bilen. Men skönt att i alla fall ha det liggande. Sen var jag och några kompisar ut på en liten spontantur med bilarna i lördags. Vi höll det hela coronasäkert med avstånd såklart. Det blev några mustanger och ett par Crown Vic polisbilar som följde med. Känns kul att äntligen kunna åka runt med Saleenen igen. Så passade jag på att ta en lite rolig bild i backspegeln. Det är ju inte alla dagar man ser två amerikanska polisbilar i backspegeln. Hehe.
  9. Snygg bil! Kul med förbättrad väghållning också. Om du skulle behöva ett justerbart panhardstag så kommer jag att sälja ett Ford Performance stag inom typ en månad. Jag ska bara få på wattlänken på min bil först.
  10. Carpimp

    Kompresorn

    Den hade lägre siffror på både vridmoment och effekt från när bilen var original. Och då hade jag även monterat headers och Roush cai. Sen efter två dagar så tänder den motorlampan på fel lambdavärde. Sen när jag fick en mapp från usa så blev det en helt annan bil, inga problem med motorlampa. Effekten och vridet fick en rejäl bump och bilen var betydligt piggare och roligare igenom hela registret. Svaret jag fick när jag var på plats och uttryckte min besvikelse över effektsiffrorna var att det är olika bromsbänkar och min bil var väldigt svår att mappa. Men att den är svår att mappa är ingen ursäkt, all information om bilen fick dom i förhand. Men med det sagt så har säkert den firman utfört toppenbra jobb åt andra och på andra bilar. Men jag personligen kommer inte att lämna dit en bil igen.
  11. Carpimp

    Kompresorn

    Jag mappade min förra mustang hos PBZ, men två dagar efter så tändes motorlampa och bilen kändes tröttare över hela registret efter mappningen. Men de ville inte ta på sig att göra nåt åt det. Fick inte ens svar när jag kontaktade dom angående detta. Så jag beställde då en färdig mapp från usa och sen gick bilen otroligt bra.
  12. Carpimp

    Kompresorn

    Hej. Vad menar du med att justera? Montera dit eller ändra någonting? Vilken modell av Saleen har du? MVH Morgan.
  13. Men varför ville du ha de gamla beläggen kvar? Det var ju tydligen fel på dessa?
  14. Jag ska beställa en sprintbooster till min Mustang. Nu är det betydligt segare gas på min gamla 2007 jämfört med min föregående mustang från 2015. Jag har sett en del som testat det på nätet, och alla jag har sett har i alla fall varit nöjda. Men kan man korta ledtiden från att man trycker på gasen till den elektroniska kommitén i styrenheterna har gått med på att man gasar så är det ju bara bra. Jag saknar en gammal hederlig gaswire om jag ska vara helt ärlig.
  15. Riktigt prydligt, jag beställde precis såna dämpare igår. Då får man väl ner lite av ljudnivån i alla fall. Ferrita har jag varit i kontakt med gällande en av mina tidigare bilar, och snorkigheten i svaret och förlöjligandet av idéerna jag hade gjorde så att jag aldrig kommer att vända mig till Ferrita igen. Den gången blev det Uppsala avgasteknik istället, och det blev superbra och precis som jag ville ha det. Men den firman har bytt ägare sen dess och jag inte provat nåt där sen dess.
×
×
  • Create New...