Hej, har ingen erfarenhet av just Autolite förgasare. Med felet kan vara att nålventilen inte stänger helt när den skall göra det och då blir bränslenivån (flottörnivån) för hög och motorn får för mycket bränsle. Vid gaspådrag blir problemet inte så märkbart, men på tomgång (och med "släppt gas) så får motorn så mycket bränsle att den stannar, dvs den går överfett och tänder helt inte. Det kan bero på smuts, avlagringar eller att det oxiderat vid nålventilen när förgasaren kanske stått och blivit torr. Nålventilen kan gå att rengöra eller så får man byta den. Det är ganska enkelt om man har viss vana av mekaniska ting.
Detta var ett försök att hjälpa till. Men felet kan naturligtvis vara något helt annat.
Hursomhelst, det är lite väl lång tid att låta motorn stå i flera månader. Finns det möjlighet att starta den lite oftare än så och låta det gå några minuter på 1500 - 2000 rpm...
MVH,
Magnus, CMC644