Jump to content

Jawas

Medlemmar
  • Inlägg

    18
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

Jawas last won the day on 1 maj 2016

Jawas had the most liked content!

Medlemsinformation

  • Stad
    Bankeryd

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Jawas's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

5

Omdömespoäng

  1. Som titeln lyder. Har varit inne på att trimma 302an då den bara har ca 170hk. Vad tycker ni? Är det en bättre ide att investera i en större "färdig motor"? eller borde man öppna upp den som sitter i och få den renoverad? Tacksam för svar.
  2. Det är någon tidigare ägare som trimmat med Edelbrock insuget, holley 4160 och heders. Därför tänkte jag att tidigare ägare även gjort kambyte. Blir att plocka ner motorn o fixa i vinter. Vill lära mig motorrenovering oxå. Så det blir många timmars lärande o göra om. Målet är 300-400 häst. Så blocket osv ska få en riktig genomgång☺
  3. Ahh går båda tempgivarna på samma mätare? Mycket snyggt motorrum btw! Du skulle se mitt, Enda som är snyggt är msd systemet och övre kylarslangen;) resen är inte underhållet på 15 år säkert.
  4. 1. Ok då får man chansa på att det är orginal, känns lite lurt att ha orginalkam om man bytt förgasare, insug och till headers? 2. Så om jag ska trimma är det bättre med andra stödbultar med gängor hela vägen? rullvippor? arp stödbult. 5. Då får jag skriva upp ett kickdownstag på inköpslistan. Trycker man plattan i mattan växlar den ner en växel. Men det kanske den ska ändå utan staget? 6. omkring där har vi satt temp mätaren. För avkännartappen på mätaren var förlång och bottnade i temostathuset. Det är nån hittepå mätare i bilen.
  5. 1. Måste man plocka bort till kamkedjan o se vad som står stämplat där? skulle det gå att tyda på framsidan där? 2. Possitive-stop rockers är sådana som "justerar sig själva". Man skruvar ner dom i botten. Men om ventilerna inte har nått spel borde väl det finnas risk för läcka vid ventilerna i överläget?. 3/4. Ska nog skuva bort nozzlen o ta en titt vad som sitter i och ev byta till en större! 5.... 6.... Första gången jag skruvar v8. Så om jag blandar in lite engelska ord på delar är för jag sitter o googlar 24/7. Har ni frågor på vad jag menar får jag försöka förklara Mvh Robban
  6. Hej Per tack för infon 1. Ok ja utväxlings slitage har jag ingen koll på, får ta en titt o shimsa om vid slitage i vinter. Tomgånen ligger på 800 nu tror jag, kanske nått högt men finns utrymme för justering:) Modulatorn:P vart sitter den och hur justerar man den? Ingen delad kardan 2. Beställer ett kors till inför lyftet! 3. Ingen aning vilken låda som sitter på, har på nått sätt ställt in mig på C4. Om det skulle vara en C4, vet du hur man justerar "glappet" dessutom är själva växelspaken lite glapp i sig. Har du koll på om den går spänna lite oxå? eller är det nån utsliten plastgrej som måste bytas? Mvh Robban
  7. Kör lite frågor här med Ska byta knutkors i kardan innan pijonen och så även bussningen och packboxen in i struten. 1. Kan det finnas med orsaker till klonkande vid gas o släpp och vibrationer vid olika varv? 2. Men tanke på att jag får låna en lyft nästa vecka ska man ta en titt på nått annat slitagegrej? 3. Får tilta växelspaken massor framåt när man är i parkeringsläget för att lura till en start, går det justera lägena? neutral verkar inte funka alls. Mvh
  8. Hej har lite frågor! Svara på dom ni vill o kan:D 1971 mach1 302 wind 1. Hur ser man vilken kam som sitter i motorn på enklast sätt? 2. Sen har jag sett att jag har possitive-stop rockers ventiler på topparna. Hur kan man kolla om ventillyftarna är rätt? Försökte i TDC på ettan ovs. att få in bladmått här o där men utan reultat tight som sjutton när ventilerna är i uppeläge. I Heynes står det 1.7-4,6mm!? var?:) 3. Fått igång mitt MSD system och för dom som är bekanta med dom så har jag svarta distansen och de 2 lättaste fjädrarna i så den kommer snabbt! har tändningen på ~18-20grader plus 18grader mekaniskt låter trimmat och fint, men vissa av stiften blir lite för vita i min tyck o smak. Mager blandning? 4. Om uppställd som denna ska man trycka in mer bränsle med annan nossle i förgasaren? elektronisk pump? eller ska man gå ner i grader? Holley 4610 sitter på 600cfm 5. Kickdownstag saknas! Har sett att det går en vakuumsland/rör ner till automaten vad gör den? nån kickdownvariant? för den växlar ner en växel vid fullgas. 6. Var sätter man tempmätaren? som det verkar så har vi nog lyckats sätta den i en eventuell vakuum post på Edelbrock insuget. Mvh
  9. Tack för hjälpen Per! Vi lyckades få igång det. Det visade sig vara för dåligt med kräm till fördelaren. Vi drog lite nya kablar så han fick 12v då gick han igång direkt.
  10. Ska iaf kolla det med relä från batteriet istället. Tror du på att prova konstant 12 v för att se om det är problemet?
  11. Vi har kopplat den till tändningen på startrelägrejen men däremot är motorcraft volt regulatorn förbikopplad. Går däremot in 2 kablar i den men den röda kabeln verkar förbikopplad som sagt
  12. Hallo! Jag har investerat i en msd "ready to run". Men får inte igång den bra. bilen startar men tomgången går som en fisketrålare. Det gå inte gasa för då går den ännu sämre. Fördelaren blir väldigt varm också. Har hållt på och fixa med den nu i några dagar men inte fått igång den bra. Valde att byta tillbaka till det gamla systemet och se om det fungerade med samma tändinställning. Den går igång utan problem med jämn och fin tomgång/gas. Spec: Ford mustang mach1 1971 302 motor med holley 600 förgasare Msd 8352, Blaster 2 Någon som har erfarenhet av msd ready to run?
  13. Hallo 30 år med 2 barn. Har äntligen köpt mig en drömbil(30års kris). Sjukt nöjd och taggad att åka på träffar osv. Bilen är nylackad men finns mycket att göra på den innan jag är nöjd. Känns som ett roligt projekt även att jag är en "oskuld" i bilmekning.
  14. Någon som vet en bra skräddare för att laga bilinredning i småland/jönköping? Sitter på en trasig förarstol ?
×
×
  • Create New...