bjope45 March 30, 2009 Report March 30, 2009 Hej,När jag fick min bil fr Florida så följde det med en bunt kvitton. Har lyckats tyda de flesta men de här handskrivna var svårare.Förstår att det handlar om ventiler och ventilsäten.Kan det vara så bra att man har bytt till härdade säten så att man kan köra på blyfri soppa?? Finns det någon mek. kunnig (och engelskakunnig) som kan hjälpa mig?Hils./Björn Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 30, 2009 Report March 30, 2009 Hej.Troligen är det sotat och utbyte av delar runt ventilertyp ventiltätningar, tror inte någon gjort något för att kunna köra blyfritt, motorerna klarar av att gå på blyfritt bara man följer med med inställningar typ tändning. Blyfritt har det varit länge i USA och även här hemma, bensinen som vi kallade för blyad (Röd), hadde andrasmörjande ämnen inblandat i lång tid innan i stället för bly. :shockDäremot så är dagens gröna bensin lite torr för våramotorer, en anledning är den stora % inblandning av E85, det är oftast endast därför vi bör blanda i någon form av tillsats för att smörja lite extra. Men det är klart, gör man en renovering av topparså skall man enligt min mening montera rostfritt,för att vara med på sådat som händer i framtiden gällande bränslet för våra motorer i våra gammlavagnar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 30, 2009 Report March 30, 2009 Hej.Jag tror vid en koll igen att det faktiskt är något gjortåt ventilsäten, möjligen är det inmonterade nya ventil-säten, vågar inte säga bestämt men 98% chansär det. Citera
Dr Frelin March 30, 2009 Report March 30, 2009 Install ex seats... låter som att dom har bytt säten på avgassidan... verkar ha bytt till bronsstyrningar också men i så fall har dom glömt z i stavningen... Stämmer ju med antal iaf. Citera
bosewallius March 30, 2009 Report March 30, 2009 Hej igen!Topparna är helt åtgärdade med nya ventiler, planade toppar, nya bronsstyrningar, ventilfjädrar, tätningar samt ventilsäten på avgassidansom tidigare sagts. Dessutom har 2 bultar tagits bort och fäljar polerats och installerats.Mvh Bosse Citera
bjope45 March 30, 2009 Author Report March 30, 2009 Ja vad säger man......Tack känns lite i underkant.Helt fantastiskt med snabba och trevliga svar. (och ända från Texas, man tackar)Skall man anta att de nya ventilsätena är av modern typ alltså??Vore ju skönt att "slippa" blyersättningen vid tankning.(Körde hela förra sommaren med blyersättning) /Björn Citera
bosewallius March 31, 2009 Report March 31, 2009 Björn,Du kan nog vara ganska säker på att sätena på avgassidan är härdade.Personligen tror jag inte att det är någon stärre fara med vanliga sätenoch blyfritt. Bara om du kör allvarlig racing kan det påverka.Kör båda mina bilar, 65:an här och 67an i Sverige utan blytillsats.67:an får en snapps av bromblandningen som används ganska flitigt i klubben men jag glömt namnet på. Detta för att höja oktantalet eftersomjag har Fords PoP-Up 11:1 kolvar i 289 HPn och soppan i Sverige är dålig.Mvh Bosse Citera
bosewallius March 31, 2009 Report March 31, 2009 Glömde en sak. I Sverige kör jag på Shells V-power när jag kan.Min bil spikar mycket mindre med den soppan än någon annan.Mvh Bosse Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 31, 2009 Report March 31, 2009 HejIntygar även jag att det blir mer sprutt med V-Power,roligare att åka på, värd priset Citera
bjope45 March 31, 2009 Author Report March 31, 2009 Klart våra små skötebarn är värda lite extra (v-power). Har en bit till närmaste Shell-mack men det är ju bara positivt. Skall försöka göra en supernoggrann tändningsinställning så småningom. Stod lite om det i senaste "Mustang Monthly" (kanontidning, om ni frågar mig).Just nu håller jag på och blir galen på innerbelysningen som inte vill.Skriver ett separat inlägg om det.Hej för nu!/Björn Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.