Jump to content

Recommended Posts

Hej,

När jag fick min bil fr Florida så följde det med en bunt kvitton. :D

Har lyckats tyda de flesta men de här handskrivna var svårare.

Förstår att det handlar om ventiler och ventilsäten.

Kan det vara så bra att man har bytt till härdade säten så att man kan köra på blyfri soppa?? :shock:

Finns det någon mek. kunnig (och engelskakunnig) som kan hjälpa mig?

Hils.

/Björn

Hej.

Troligen är det sotat och utbyte av delar runt ventiler

typ ventiltätningar, tror inte någon gjort något för att

kunna köra blyfritt, motorerna klarar av att gå på blyfritt

bara man följer med med inställningar typ tändning. :)

Blyfritt har det varit länge i USA och även här hemma,

bensinen som vi kallade för blyad (Röd), hadde andra

smörjande ämnen inblandat i lång tid innan i stället för

bly. :shock

Däremot så är dagens gröna bensin lite torr för våra

motorer, en anledning är den stora % inblandning av

E85, det är oftast endast därför vi bör blanda i någon

form av tillsats för att smörja lite extra. ;)

Men det är klart, gör man en renovering av toppar

så skall man enligt min mening montera rostfritt,

för att vara med på sådat som händer i framtiden

gällande bränslet för våra motorer i våra gammla

vagnar. ;)

Install ex seats... låter som att dom har bytt säten på avgassidan... verkar ha bytt till bronsstyrningar också men i så fall har dom glömt z i stavningen... :) Stämmer ju med antal iaf.

Hej igen!

Topparna är helt åtgärdade med nya ventiler, planade toppar, nya bronsstyrningar, ventilfjädrar, tätningar samt ventilsäten på avgassidan

som tidigare sagts. Dessutom har 2 bultar tagits bort och fäljar polerats och installerats.

Mvh Bosse

Ja vad säger man......

Tack känns lite i underkant.

Helt fantastiskt med snabba och trevliga svar. :D:D

(och ända från Texas, man tackar)

Skall man anta att de nya ventilsätena är av modern typ alltså??

Vore ju skönt att "slippa" blyersättningen vid tankning.

(Körde hela förra sommaren med blyersättning) :oops:

/Björn

Björn,

Du kan nog vara ganska säker på att sätena på avgassidan är härdade.

Personligen tror jag inte att det är någon stärre fara med vanliga säten

och blyfritt. Bara om du kör allvarlig racing kan det påverka.

Kör båda mina bilar, 65:an här och 67an i Sverige utan blytillsats.

67:an får en snapps av bromblandningen som används ganska flitigt i klubben men jag glömt namnet på. Detta för att höja oktantalet eftersom

jag har Fords PoP-Up 11:1 kolvar i 289 HPn och soppan i Sverige är dålig.

Mvh Bosse

Klart våra små skötebarn är värda lite extra (v-power). :D

Har en bit till närmaste Shell-mack men det är ju bara positivt. :--

Skall försöka göra en supernoggrann tändningsinställning så småningom. Stod lite om det i senaste "Mustang Monthly" (kanontidning, om ni frågar mig).

Just nu håller jag på och blir galen på innerbelysningen som inte vill.

Skriver ett separat inlägg om det.

Hej för nu!

/Björn

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...