Jump to content

Recommended Posts

Hejsan, min musse-06 cab kommer till sverige på fredag, håller på att kolla hur jag ska få hem den enklast, läste att om man har fått med USA skyltarna så får man köra om man skaffar en svensk trafikförsäkring. är det någon som vet att det stämmer

Hej!! Vi var o hämtade vår bil själv med transport släp i Göteborg.Du måste göra ursprungskontrollen samt att du kan beställa tillfälliga skyltar på samma gång.Varar i tre månader.Vet inte om du kan försäkra bilen på Usa skyltarna.Vi försäkrade vår bil hos Ford-försäkring under dom tre månaderna tror att det kostade 1300kr.

Jag tog en försäkring på LF för 1500 kr på mina USA-skyltar och körde hem henne. Rätt eller fel vet ej men LF försäkrade på VIN-numret gällde i tre månader. :?

Lycka till med 06 cabben du har valt rätt modell :--:--

Kan man få något mer än trafikförsäkring på VIN nr?

Det tror jag inte.Det kallas försäkring tillfällig registrering. Gäller i 3 månader efter det att vägverket beslutat om tillfällig registrering. Känns som om LF gjort lite fel här jag har aldrig sökt tillfällig registrering på bilen jag ville bara ha en försäkring så jag kunde köra hem henne och det fick jag (kanske). :?:?

Att tänka på är ju att oavsett om ni kör bilen hem eller kör den på trailer så är bilen helt oförsäkrad om ni klantar er så den skadas. Enda säkra sättet att frakta hem den om ni inte kan fixa helförsäkring på bilen är att anlita ett transportföretag som har egen försäkring för det fraktade godset.

Att tänka på är ju att oavsett om ni kör bilen hem eller kör den på trailer så är bilen helt oförsäkrad om ni klantar er så den skadas. Enda säkra sättet att frakta hem den om ni inte kan fixa helförsäkring på bilen är att anlita ett transportföretag som har egen försäkring för det fraktade godset.

Instämmer. När jag skulle hämta min musse i vintras hade jag kontakt med några olika försäkringsbolag. Samma besked från alla. Helt omöjligt att helförsäkra på bara VIN. Tillfällig försäkring = halvförsäkrat.

Jag tog hem min på biltrailer och körde mycket försiktigt...

Samma sak till och från bilprovningen.

/M-O

Ringde och kolla med ursprungskontrollen idag, och dom svarade att man får köra på usa skylltarna i en vecka om man tar en svensk försäkring, samt att även tullen hjälper till att ordna skylltar

Hej kära mussekolegor!

När jag kollade med mitt försäkringsbolag så förklarade dom för mig att det sedan en tid tillbaka inte går att försäkra mer en trafik innan regbes pga att en del importerade bilar helförsäkrades och när dom sedan inte fick igenom bilen genom besiktningen så hände det ofta att bilen brann upp.

Magnus 8)