Uffe N April 13, 2009 Report April 13, 2009 HejHar en 67 cab, jag har monterat en ny vakumklocka med ny huvudbromscylinder anpassad för trummor runt om, hade ej servo förut, nu tar pedalen längre ner än förut, men problemet är att när bromsen tar så nyper den tvärt. Vet någon vad det beror på?Mvh. uffe cmc1154 Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hej.Kan vara din ovana med servo eller så skall dugöra en kontroll av bromsband och justeringari trummor. Det kan även bero på att din tryckstång frånbromspedalen är för kort, har du möjligen ensådan som det går att justera längd på ellerär det en med fast längd. Citera
Uffe N April 13, 2009 Author Report April 13, 2009 Hej LasseI kittet jag köpte fick man med en uformad bricka man skulle montera för att slippa byta pedalen, den är monterad. Jag kör även en modern bil med servo och om man jämför är det väldigt stor skillnad, den nyper inte när man bromsar om man nu kan göra den jämförelsen mellan en veteran och en modern bil.Mvh. Uffe Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hej.Jag tycker det låter otrevligt med bromsar som huggereller nyper, på en av minna tidigare Mustanger en 67FBmed trummor fick jag liknade problem, blev flera sakeratt göra b.l.a. skrotade jag bort dom s.k. självjusteringarna. Dett gjorde jag för att kunna ställa in bromsverkan fram bak bättre, vill komma så nära 60fram-40bak som möjligt, vanligast är annars att det nyper bak, farligtvid panikbroms då bakändan kommer i sladd. Ett annat problem som jag också fick uppleva med annarsväldigt bra trummbromsar var att själva bandet påbromsbacken spruckit mellan nitar tvärs över, dettager en otrevlig resultat, nyper direkt. Du får göra några grundkollar i alla fall, hur känns pedalennär motorn inte är igång och när den startas, håll tryckpå pedalen och starta, den skall sjunka något. Ta även en koll under trummor, kolla backar mm. Ett problem som egentligen är vanligt annars med trummor och servo, det nyper bättre en skivor och ger då också enupplevelse som inte går att gämnföra med varandra. Citera
Uffe N April 14, 2009 Author Report April 14, 2009 Hej LasseDet låter inte helt lätt att få ordning på det där, det finns alltså inget konkret man kan göra.Jag har funderat på att montera skivor fram, men det är en ganska kostsam åtgärd, c:a 10.000:-Jag ska kolla det du föreslagit så får vi se om jag hittar något fel.Tack så länge.Mvh. Uffe Citera
ThomasFB April 15, 2009 Report April 15, 2009 Du har kanske backarna fel framtill. Titta efter. Backen med kortare friktionsmaterial skall vara främst, den med längre skall bak. Citera
Svedis April 15, 2009 Report April 15, 2009 Koppla ut vakuumslangen och plugga den. Då är det som att bromsa utan servo. Nyper det då?? Om så, har du bekymmer med backarna. Om inte, kanske servoklockan drar för kraftigt dvs någon del stämmer inte ( huvudcylinder eller servot). Citera
Uffe N April 15, 2009 Author Report April 15, 2009 HejSvar på Tomas fråga, montering och justering av bromsbackarna har utförts av US CAR SERVICE så jag förutsätter att det är rätt monterat.Svar till Svedis, innan monteringen av servon fick man nästan trampa med båda fötterna då nöp dom inte, nu är den väldigt känslig. Servot och huvudcylinder köptes helt nytt som ett kit tillsammans anpassat för trummor hemtaget av Ullman så det borde vara ok. Kan man få för kraftigt vakuum?Själv funderar jag på om pedalen behöver bytas.Mvh. Uffe Citera
Janne Holm CMC1740 April 16, 2009 Report April 16, 2009 HejSvar på Tomas fråga, montering och justering av bromsbackarna har utförts av US CAR SERVICE så jag förutsätter att det är rätt monterat.Svar till Svedis, innan monteringen av servon fick man nästan trampa med båda fötterna då nöp dom inte, nu är den väldigt känslig. Servot och huvudcylinder köptes helt nytt som ett kit tillsammans anpassat för trummor hemtaget av Ullman så det borde vara ok. Kan man få för kraftigt vakuum?Själv funderar jag på om pedalen behöver bytas.Mvh. UffeKolla denna tråd då det skiljer på pedalen på en bil med servohttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... bromspedal Citera
Svedis April 16, 2009 Report April 16, 2009 Det är många synpunkter vad man måste eller bör, och ibland undrar jag om det är googlandet eller erfarenheten som talar? Jag har läst i en tidigare tråd att man MÅSTE byta pedal. Själv har jag satt in bromsservo i efterhand med samma gamla pedal (dvs samma som original med trumbromsar utan servo)! Har en underbart bromsande bil! Lite längre pedalväg men väl avvägande bromsning. Och mycket beröm vid besiktningen. Vad gäller dina bromsar, kan jag inte svara på om du har en huvudcylinder + servo som nyper pga pedalen, men det verkar långsökt! Trycker man lungt så öppnar en ventil sakta och membranet i klockan rör sig sakta och hjälper till med bromsandet. Lirar dom inte tillsammans, öppnar den för mycket och membranet rör sig mycket och snabbt (=låsning?). Så för kraftigt servo är inte rätt, dom måste fungera tillsammans ventil + klocka.Men jag kan bara min egen (delar från Sierra, passar perfekt!).Lycka till/svedis Citera
ThomasFB April 16, 2009 Report April 16, 2009 Det är många synpunkter vad man måste eller bör, och ibland undrar jag om det är googlandet eller erfarenheten som talar? Kan bara tala för egen del: Jag googlar INTE fram svaren åt andra, det kan säkert den som söker hjälp göra själv. Det finns mycket sk*t i cyberrymden och besserwissar på diverse bilforum, så för min del får det vara. Citera
Svedis April 16, 2009 Report April 16, 2009 Hej Thomas, du skrev om backar så jag hoppas du inte tog åt dig. Jag läste ett äldre inlägg där det stog att man måste byta pedal! Jag har fortfarande inte förstått varför det är nödvändigt då jag själv inte gjort det? Dock vet jag att i många kataloger har dom servosatser där man "ska" byta pedal. Efter det kommer inlägget, mer baserat på katalogen än egen erfarenhet?? Sedan till frågan: någon annan får förklara om fel pedal gör att det nyper?? Skål! Citera
ThomasFB April 16, 2009 Report April 16, 2009 Inte beror det på pedalen om det nyper, men beroende på förhållandet mellan pedalens fästpunkt och huvudcylinderstångens (vilket ord, va!) fästpunkt i pedalen får du olika utväxling vid "trampdynan" och olika moment vid stångens fästpunkt.Enda verkliga skillnaden är att den ena versionen får längre slag vid "trampan", medan den andra för mera kraft in till huvudcylindern då du trampar på pedalen. Det är sen skillnad på huvudcylindrarna, vissa kräver längre slag, andra kortare, vissa pumpar mera vätskevolym ut till hjulet, andra mindre.Om du lätt klämmer till bromsen, skall det också bromsa lätt i båda alternativen, inte nypa.(Världens virrigaste inlägg skrivet på nyktert huvud, va?) Citera
Uffe N April 19, 2009 Author Report April 19, 2009 HejJag tackar för inläggen, men som sagt det verkar inte finnas något säkert sätt att komma till rätta med detta problem. Är det någon som kommer på något så är ni välkommna.Mvh. Uffe Citera
ThomasFB April 19, 2009 Report April 19, 2009 Whatever. Jag skulle nog ändå kolla/byta backarna och dubbelkolla resten... men det är upp till var och en.Skulle också kolla att respektive bromskrets är kopplad till rätt behållare på huvudcylindern, (om det är 2-kretssystem dvs). Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.