streetsaleen September 20, 2009 Author Report September 20, 2009 hej! tycker den knackar lite oroväckande! eller har du satt i en disel rova i den? p.s lycka till med motorn nu!! du har väl fixat det där med soppa trycket som orsakade spikningarna och haveriet? M.V.H rullebullTjena, det var nån som sa till mig att det är spridare som låter så mkt.Nej jag har inte hunnit kolla det än, tänkte göra det efter att jag har fått ordning på tomgången o koppliigen.Sen blir det eventuellt att åka upp till Stockholm o mappa bilen i höst eller i vår. Citera
andreas-cmc 1562 September 20, 2009 Report September 20, 2009 Lite tips ang. uppstart av nya motorer. 1: Ligg aldrig på samma varv när du startar en ny motor för första gången. Pendla mellan typ 1000-3000rpm.2: Varmkör med locket av kylarvätskebehållaren när systemet har varit öppnat.3: Kör på starten tills du får oljetryck innan du startar. Angående den pendlande tomgången, vad har du för vaccum? Det låter som att du har en vaccumläcka eller att du har glömt kontakten för MAFen.Du ska ligga på 20 in/hg i vaccum på tomgång. Citera
streetsaleen September 21, 2009 Author Report September 21, 2009 Lite tips ang. uppstart av nya motorer. 1: Ligg aldrig på samma varv när du startar en ny motor för första gången. Pendla mellan typ 1000-3000rpm.2: Varmkör med locket av kylarvätskebehållaren när systemet har varit öppnat.3: Kör på starten tills du får oljetryck innan du startar. Angående den pendlande tomgången, vad har du för vaccum? Det låter som att du har en vaccumläcka eller att du har glömt kontakten för MAFen.Du ska ligga på 20 in/hg i vaccum på tomgång.Vart skulle den vaccum läckan vara i motorn då? MAFen är inkopplad. Borde det int gå att koppla in laptopen o sen använda SCTs program som man kan data logga med för att se hur mkt vaccum det är? Citera
andreas-cmc 1562 September 21, 2009 Report September 21, 2009 Lite tips ang. uppstart av nya motorer. 1: Ligg aldrig på samma varv när du startar en ny motor för första gången. Pendla mellan typ 1000-3000rpm.2: Varmkör med locket av kylarvätskebehållaren när systemet har varit öppnat.3: Kör på starten tills du får oljetryck innan du startar. Angående den pendlande tomgången, vad har du för vaccum? Det låter som att du har en vaccumläcka eller att du har glömt kontakten för MAFen.Du ska ligga på 20 in/hg i vaccum på tomgång.Vart skulle den vaccum läckan vara i motorn då? MAFen är inkopplad. Borde det int gå att koppla in laptopen o sen använda SCTs program som man kan data logga med för att se hur mkt vaccum det är?[/quote:8k7o713z]Läckan kan vara var som helst efter spjällhuset. Kolla alla slangar att de är ikopplade och att det inte är hål. Spraya startgas kring motorn (inte på luftfiltret så klart) och se om varvtalet ändras. Du kan ha en läcka efter mafen också, innan spjällhuset. Kolla att alla rör och slangar sitter på rakt och ordentligt. Har inte advantage installerad på någon dator här på kontoret så jag kan kolla tyvärr. Men visst borde det finnas en parameter för det. Men det är ändå att rekommendera att ha en boost/vaccum-mätare i bilen. Det är faktiskt bra för att köra ekonomiskt på motorvägen, tävla med sig själv att ligga på så mycket vaccum som möjligt Citera
streetsaleen September 21, 2009 Author Report September 21, 2009 Lite tips ang. uppstart av nya motorer. 1: Ligg aldrig på samma varv när du startar en ny motor för första gången. Pendla mellan typ 1000-3000rpm.2: Varmkör med locket av kylarvätskebehållaren när systemet har varit öppnat.3: Kör på starten tills du får oljetryck innan du startar. Angående den pendlande tomgången, vad har du för vaccum? Det låter som att du har en vaccumläcka eller att du har glömt kontakten för MAFen.Du ska ligga på 20 in/hg i vaccum på tomgång.Vart skulle den vaccum läckan vara i motorn då? MAFen är inkopplad. Borde det int gå att koppla in laptopen o sen använda SCTs program som man kan data logga med för att se hur mkt vaccum det är?[/quote:rpzymvry]Läckan kan vara var som helst efter spjällhuset. Kolla alla slangar att de är ikopplade och att det inte är hål. Spraya startgas kring motorn (inte på luftfiltret så klart) och se om varvtalet ändras. Du kan ha en läcka efter mafen också, innan spjällhuset. Kolla att alla rör och slangar sitter på rakt och ordentligt. Har inte advantage installerad på någon dator här på kontoret så jag kan kolla tyvärr. Men visst borde det finnas en parameter för det. Men det är ändå att rekommendera att ha en boost/vaccum-mätare i bilen. Det är faktiskt bra för att köra ekonomiskt på motorvägen, tävla med sig själv att ligga på så mycket vaccum som möjligt [/quote:rpzymvry]Okej det ska jag testa med, men borde det inte komma upp nån felkod/felmeddelande om MAFen är trasig?Den enda boost mätaren jag har är till kompressorn Citera
ErikC September 21, 2009 Report September 21, 2009 Lite tips ang. uppstart av nya motorer. 1: Ligg aldrig på samma varv när du startar en ny motor för första gången. Pendla mellan typ 1000-3000rpm.2: Varmkör med locket av kylarvätskebehållaren när systemet har varit öppnat.3: Kör på starten tills du får oljetryck innan du startar. Angående den pendlande tomgången, vad har du för vaccum? Det låter som att du har en vaccumläcka eller att du har glömt kontakten för MAFen.Du ska ligga på 20 in/hg i vaccum på tomgång.Vart skulle den vaccum läckan vara i motorn då? MAFen är inkopplad. Borde det int gå att koppla in laptopen o sen använda SCTs program som man kan data logga med för att se hur mkt vaccum det är?[/quote:w4jpx0se]Läckan kan vara var som helst efter spjällhuset. Kolla alla slangar att de är ikopplade och att det inte är hål. Spraya startgas kring motorn (inte på luftfiltret så klart) och se om varvtalet ändras. Du kan ha en läcka efter mafen också, innan spjällhuset. Kolla att alla rör och slangar sitter på rakt och ordentligt. Har inte advantage installerad på någon dator här på kontoret så jag kan kolla tyvärr. Men visst borde det finnas en parameter för det. Men det är ändå att rekommendera att ha en boost/vaccum-mätare i bilen. Det är faktiskt bra för att köra ekonomiskt på motorvägen, tävla med sig själv att ligga på så mycket vaccum som möjligt [/quote:w4jpx0se]Okej det ska jag testa med, men borde det inte komma upp nån felkod/felmeddelande om MAFen är trasig?Den enda boost mätaren jag har är till kompressorn[/quote:w4jpx0se]Vissa boostmätare (inte Saleen original) har boost + vaccum, då hade du kunnat se hur lite/mycket vacuum du har.En trasig eller felkopplad MAF hade haft en felkod.Hoppas du hittar problemet!/Erik Citera
streetsaleen September 21, 2009 Author Report September 21, 2009 kan de inte bara va så att bilen inte har... ja hur ska man säga körts in än, alla värden i motorn osv.Kan det bli ojämn tomgång av en trasig lambdasond?Eller att packningarna till insuget e dåliga? Citera
andreas-cmc 1562 September 22, 2009 Report September 22, 2009 kan de inte bara va så att bilen inte har... ja hur ska man säga körts in än, alla värden i motorn osv.Kan det bli ojämn tomgång av en trasig lambdasond?Eller att packningarna till insuget e dåliga?Det kan absolut bli ojämn tomgång av de faktorerna.Bytte du insugspackningar när du monterade ihop motorn? Citera
streetsaleen September 22, 2009 Author Report September 22, 2009 kan de inte bara va så att bilen inte har... ja hur ska man säga körts in än, alla värden i motorn osv.Kan det bli ojämn tomgång av en trasig lambdasond?Eller att packningarna till insuget e dåliga?Det kan absolut bli ojämn tomgång av de faktorerna.Bytte du insugspackningar när du monterade ihop motorn?[/quote:346xzuiq]Men om om t.ex lamban visar fel värde då går ju motorn inte som den ska, men borde inte bilen tala om då att den e trasig.Nej det gjorde jag inte, jag fick med insugspackningar till orginal insuget. så jag torkade rent dom gamla som satt på innan o använde dom igen tyvärr Kan oxå vara en orsak att motorn inte går som den ska, men det vet man ju inte förrens man har testat o bytt till nya. Citera
ErikC September 22, 2009 Report September 22, 2009 kan de inte bara va så att bilen inte har... ja hur ska man säga körts in än, alla värden i motorn osv.Kan det bli ojämn tomgång av en trasig lambdasond?Eller att packningarna till insuget e dåliga?Det kan absolut bli ojämn tomgång av de faktorerna.Bytte du insugspackningar när du monterade ihop motorn?[/quote:39i30mjl]Men om om t.ex lamban visar fel värde då går ju motorn inte som den ska, men borde inte bilen tala om då att den e trasig.Nej det gjorde jag inte, jag fick med insugspackningar till orginal insuget. så jag torkade rent dom gamla som satt på innan o använde dom igen tyvärr Kan oxå vara en orsak att motorn inte går som den ska, men det vet man ju inte förrens man har testat o bytt till nya.[/quote:39i30mjl]Ibland går det använda dom igen, men det är inte rekommenderat. Om du testar det som Andreas nämde ned startgas och sprayar runt insuget/kompressorn och bör du höra om det läcker där eller icke. Citera
streetsaleen September 22, 2009 Author Report September 22, 2009 Har gjort det idag och det vart ingen skillnad, fick lite tips av Håkan Prytz på Mustangperformance som jag ska kolla imon. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.