Jump to content

Lyfta ut motorn?


streetsaleen

Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.Vad har du gjort nu ??? ser ut som en vevstake som vill någon annan stans.Jag har inte lyft ur en motor ur 05 och nyare men ä till 99.9 säker på att den tas ur uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Har en del erfarenhet av de där "extrahålen" och när de dyker upp på våren då e re riktigt surt :(

Men det gläder säkert många avunsjuka i din omgivning.

På den raka frågan så börja med att skaffa dej en verstadshandbok, (finns en fin bild på en separation i den)sedan av med huven och ryck upp rovan med en motorlyft.

Ett kreditkortsdrag senare så är motorn som ny...

Link to comment
Share on other sites

Men en stake genom blocket har väl inte så mycket med tune'en eller soppan att göra? Jag skulle vilja påstå att det är övervarv eller för mycket pulver som är boven i dramat.

Vad hade du för spec på motorn? Mindre pully?

Tråkigt att se! Men nu har du chansen att bygga en riktigt motor :--

Link to comment
Share on other sites

det lär vara en hel del som sitter o njuter nu när bilen har pajjat.

De som gör det borde skaffa sig ett eget liv istället :evil:

Jag lider med dig, hål i blocket är inget roligt. Tyvärr finns det ju alltid en svagaste länk någonstans..

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr tror jag inte dina toppar klarat sig från skador om det är så illa som du beskriver. Vad som orsakat kan vara allt från havererad ventil till bruten kolvbult eller brusten stake som är början till ett rejält haveri.

Höga varvtal och mycket boost sliter hårt, och har man inte de grejor som krävs då så är det bara en tidsfråga. Har du sen dessutom haft spikningstendenser så kan det bero på flera saker i sig: fel tändinställning, för mycket boost, för lågt oktantal, för hög komp m.m. Alla leder iaf till samma sak: spikningar.

Jag kan inte förstå hur man kan lita på en "tune"som någon tagit fram, utan att man testar förutsättningarna i en kontrollerad miljö (bromsbänk eller rullande landsväg). Man kan komma en bit på vägen med en bredbandslambda för att se till att man kör sin uppsättning "safe", men ifall man vill optimera så krävs det rätt mycket mer. Vet faktiskt inte om det finns någon i Sverige som de facto behärskar att sätta upp en överladdad modern motor till 100%...? Tom i vårt kära USA finns det många som anser sig kunna, men ändå inte klarar ut det...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

F*n så tråkigt men se det från den ljusa sidan.... Du hittade gränsen...

Som alla andra säger så spikning = död! Har för mig du hade en skruv på motorn å då vet vi ju att det är fullt tryck oavsett varvtal så fort man fäller ner pedalen... Iaf på min KB på femnollan...

Jag köpte en "mailtune" då jag skaffade TwEECern till min dator men det var ingen hit... Spikade hej vilt och fick inte det bränsle den skulle ha... Så in med skiten i garaget och börja plugga allt vad Ford EEC hette....

Men du har ju ett par veckor på dig innan gurun från andra sidan kommer över till NoFear... ;)

Hur som helst - gör lite ont att se bilderna... kunde ju iaf vart höst...

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Nästa motor jag sätter i så tänker jag be nått företag i Sverige om dom kan mappa bilen åt mig, o inte nån email tune. utan göra allt på plats.

Har kört me 8 PSI enligt boost mätarn. men enligt de företaget som jag fick tunen ifrån så ska den ladda 11 PSI, sen så har jag kört mestadels på 95 oktan.

95 oktan? :shock: Vilket oktantal var tune'en menad för? Vad har du för avgass. på bilen? 11psi kanske är med original Saleen avgass, och om du kör med headers så låter 8-9 psi mer rimligt.

No Fear Motorsport ska väl ta hit nån jänkare som mappar. Inte så billigt dock, men värt det kanske :)

Den där "jänkaren" är min partner Paul Meister, och är en av dom bästa i världen på överladdade Mustanger. Du har nästan 1.5 månad på dig att fixa motorn, så hör av dig till Andreas på No Fear och boka in en mappning så blir det rätt gjort!

Just det, "jänkaren" är f.ö. Kanadensare

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med dr Ernie. Han vet vad hab håller på med. Han har byggt hel del turbo trimmade V8or. Och andra motorer. Sedan kör han ett speciellt konsept. När motorn ska bromsas. så bor du en hel helg för att man ska justera in motorn. Han är den ende som kör den typen av bromsning. men det är bäst du tar kontakt inom kort. För jag vet att får fullt upp nu när säsongen sätter igång. Hoppas du har tur och få tid hos han.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...