Jump to content

Featured Replies

comment_71812

Halloj!

Allt klart med bilen men ett stort problem har uppenbarat sig.

När jag lägger i läge "D" och glider iväg så läggs 2'an i mjukt

och vackert men sedan händer ingenting mer.

Drar jag upp i 90km/h så ligger den fortfarande kvar på 2'an

och varvar som en tok.

Ska testa med att byta modulatorn under veckan om jag hinner

men behöver lite hjälp av er klubbkamrater för att gardera mig

för andra misstänkta fel.

Drar jag växelväljaren från "D" till 2'an så händer inget och har

även försökt med att dra växelväljaren fram och tillbaka för att

säkerställa att jag inte missat "rätt läge".

Lådan monterades i staterna och jag har inte full koll på datan

på den men jag misstänker med de få kode som finns på den att

det är en 66'a.

Bilen är förståss en 68 cab om det är av vikt med en 302'a samt

Edelbrock 600 Performer.

comment_71815

Om det är en låda (och ventilhus) från en 66:a har den det gamla växelmöntret med två olika drive-lägen.

Gör så här: Testa med att lägga i läge 2 vid stillastående. Accelerera iväg lite halvhårt så du verkligen märker om och när lådan växlar. Om min teori stämmer så ska den använda alla tre växlarna då.

Troligen startar bilen i nuläget på tvåan och växlar upp till trean, men du tror det är ettan och tvåan.

Här är en gammal tråd där folk har haft samma problem. Där finns även en bild på växellägena på 65-66 Mustang: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... xell%E4gen

  • Author
comment_71817
Om det är en låda (och ventilhus) från en 66:a har den det gamla växelmöntret med två olika drive-lägen.

Gör så här: Testa med att lägga i läge 2 vid stillastående. Accelerera iväg lite halvhårt så du verkligen märker om och när lådan växlar. Om min teori stämmer så ska den använda alla tre växlarna då.

Troligen startar bilen i nuläget på tvåan och växlar upp till trean, men du tror det är ettan och tvåan.

Här är en gammal tråd där folk har haft samma problem. Där finns även en bild på växellägena på 65-66 Mustang: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... xell%E4gen

Tack för svaret!

Jag har kikat lite på den lösningen, men bilen borde ändå inte vara

nått så fruktansvärt i 90 och sopa i sig 2.2liter/mil

Utväxlingen på bakaxeln tror jag ligger på 3:00 så det känns inte rätt och

det hörs att det borde vara en växel till.

Ska till garaget snart och ska då ut och testa om det fungerar bättre om

jag lägger i 2'an och drar iväg.

  • Author
comment_72213

Då var nog allt klart.

3'ans växel fungerar åter igen och nu är det bara tuta o köra.

Problemet nu är en hög bränsleförbrukning.

Sista växeln går i tidigt (vid ca 35-40km/h) och när jag är uppe

i 90km/h så varvar bilen ganska mycket. Har beställt varvräknare

nu för att kontrollera hur högt.

Soppa förbrukningen ligger på ca 2-2.2liter/mil vilket min plånbok

med all säkerhet inte vill att jag ska fortsätta ligga på.

Har brytarlöst system och ska byta tändstift och tändkablar idag

men funderar nu på vad jag mer kan göra för att sänka lite.

Sitter en 302'a med Edelbrock 600 Performer, samt en vassare kam.

Kommer jag bara ner i 1.5 liter milen så är jag nöjd.

Bakaxeln har jag i nuläget inte en susning om men ska kolla den

ikväll förhoppningsvis då jag är en bit från garaget med bilen.

Dock så ska den orginal vara 3:00

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...