Jump to content

Recommended Posts

Var ute och tog en sväng förut , kör in på en busshållplats och när jag ska dra iväg därifrån händer detta.

Automatlådan växlar i 2an men när 3an ska i blir det som friläge och motorn rusar i några sekunder tills jag släpper upp gaspedalen och gasar på lite lättare då går 3an i , testade flera gånger igen senare men kan inte få det att hända igen.

Var det bara en tillfällighet eller är gud bevare mig lådan på väg att rasa?

3an försvinner på kompressortrimmade GT-bilar. Då fattar bilens dator att en växel är borta och hoppar sedan över den växeln. Kör du original eller kompressormatat?

då är det nog inget att oroa sig för såvida du inte har läckage på lådan och har tappat olja (mkt ovanligt). Kör vidare du. tänk på att serviceintervall är ca 6000 mil

Min skiftnyckel börjar lysa när jag ligger på under "10 miles to empty" i bensinen, då får jag fram skiftnyckeln o åker och tankar...och ja ja, kalla mig snål, ibland tänker jag "ähh jag tankar imorrn" o ner till "10 miles to empty" går det bra, men under det så tänds skiftnyckeln...varför gör den det?

Den växlar som den ska , när jag stängde av och startade bilen igen så lyser bara motorlampan.

Har kört kanske 2 mil utan att skiftnyckeln och limp home har kommit tillbaka.

När du säger det så kanske gasen har kännts lite svampig , har fått en tid för att kolla felkoder på torsdag.

Var bort till den lokala bilverkstaden och jovisst där kunde dom läsa av felkoder.

Felkoden var p2135

Har kollat runt lite på nätet och det verkar ha med trottelspjället att göra kan det stämma?

P2135 Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A/B Voltage Correlation Detailed Description

The powertrain control module (PCM) flagged a concern indicating that throttle position (TP) 1 and TP2 disagree by more than a calibrated limit.

Possible causes :-

TP sensor shorted internally to VREF

TP sensor harness is short to voltage

TP sensor signal wires are short together

Damaged TP sensor

Diagnostic Aids

Compare the TP1 and TP2 PID values for a full sweep and correlation. Refer to the chart in pinpoint test DV. GO to DV.

Check the wiring harness for an open or a short circuit. Check the TP sensor for an internal open or short circuit. If no circuit concerns are present, install a new TP sensor.

Okey om du är säker på att det är felet så vill jag ha en sådan , var inne på grufmanbil.se men kunde inte hitta den där.

Antar att det inte ska vara några problem med att köra bilen tills den är bytt eller?

Nollställde felmeddelandet på verkstan och har kört några mil sen utan problem med lampor.

Okey om du är säker på att det är felet så vill jag ha en sådan , var inne på grufmanbil.se men kunde inte hitta den där.

Antar att det inte ska vara några problem med att köra bilen tills den är bytt eller?

Nollställde felmeddelandet på verkstan och har kört några mil sen utan problem med lampor.

Har du startat om bilen några gånger ??

När jag hade lamda problem tog det 2 starter med FEL innan lampan aktiverades eller om det va 3 :)

Har väl startat den 4 eller 5 gånger nu utan problem , har beställt en ny sensor av grufman så då ska väl problemet vara löst hoppas jag.

Inte roligt när bilen går in i limphome när man är ute på långtur.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...