toyo April 24, 2009 Report April 24, 2009 Hej.Har en 302 som sitter i en 1970 mustang. Har precis revet ner motorn pga knackningar och den har gått dåligt ett tag. När vi fått ner hela motorn så såg vi att där fanns vändkanter i cylindrarna, spucken kolv, kamaxeln va sleten. Kamaxelkedjan var helt slut. Ramlager och vevlager var mycket sletna. Topparna och vevaxeln måste fixas. Vipporna såg inte så bra ut heller. I stort sätt hela motorn är väldigt sleten.Jag undrar nu om någon kan ge några tips vad man ska göra..Ska man renovera och slipa, borra m.m eller ska man försöka köpa en ny eller renoverad motor? Var skulle man kunna få tag på en isåfall?Jag skulle också vilja ha en lite vassare motor, har funderat på att sätta på ny edelbrock kamaxel, insug och 600förgasare. Nu har det suttit 2ports insug + förgasare.Antar att det är 2ports toppar också, hur ser man det?Några tips annars på hur man kan trimma lite?Är tacksom för alla sorters svar! Kom med massa tips. Vill ha en skön bil till sommar¨ Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 25, 2009 Report April 25, 2009 Hej.Är den inte borrad tidigare så borra och renovera. Citera
CMC 1061 Berra April 27, 2009 Report April 27, 2009 Ja jag håller med Lasse. Men var noga med att kolla upp allt noga först. Tex. Måste jag slipa veven, eller stakarna med riktning. Som sagt kolla allt ordentligt. Då brukar det bli billigare. Att välja om man ska renovera eller köpa nytt. Allt beror på vad man väljer att göra. Kolla priser, gör en kalkylplan på vad som måste köpas och bearbetatas. Sedan tror jag att du kan räkna ut vilket som blir billigaste för dig att göra. Lycka till med vilket alternativ du väljer.Berra Citera
toyo May 2, 2009 Author Report May 2, 2009 Okej tror det blir att renovera blocket och fixa allt Ikväll när jag satt och läste lite om 302 motorer så hittade jag en text på wikipedia där det stod om en speciell 302a som gjordes for 1968 only.Nummret på motorn här hemma är C8AM-6015-B sen står där 8-19 under, någon som vet något om detta? På wikipedia stod där att "Hecho en Mexico" ska finnas i V:et, vilket där är på vår motor. Någon som vet om detta är bra eller dåligt eller vad som helst? Här är sidan jag läste på:http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#302 Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 2, 2009 Report May 2, 2009 Hej.Den 302an är faktiskt bättre bearbetad än USA Fordsegen, detta gäller i stort alla de delar och Mustangerinklusive Shelby som tillverkats i Mexico. Klart värd att göra i ordning. Citera
JohnB May 2, 2009 Report May 2, 2009 Okej tror det blir att renovera blocket och fixa allt Ikväll när jag satt och läste lite om 302 motorer så hittade jag en text på wikipedia där det stod om en speciell 302a som gjordes for 1968 only.Nummret på motorn här hemma är C8AM-6015-B sen står där 8-19 under, någon som vet något om detta? På wikipedia stod där att "Hecho en Mexico" ska finnas i V:et, vilket där är på vår motor. Någon som vet om detta är bra eller dåligt eller vad som helst? Här är sidan jag läste på:http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#302Det er det beste 302 blocket som Ford gjorde. Va redd om det. Værdefullt.Såkallad Mexico block. C8 = 1968AM = FORD MEXICO6015 = BLOCKB = 1st revision of the blockSe også;http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-en ... umber.htmlJohn Citera
toyo May 3, 2009 Author Report May 3, 2009 Okej tack för de snabba svaren Vi har lämnat in och väntar på svar om hur mycket som behöver göras men det blir nog att fixa i ordning den iallafall Någon som har någon aning om hur den kunnat vara original? Eller som har något tips om vad man ska köpa till den?Vilka toppar, insug, förgasare, kamaxel mm kan ha suttit på den från början? Eller vad borde man köpa för att få ut bra effekt? Citera
toyo May 3, 2009 Author Report May 3, 2009 Vilka är koderna på 2 ports toppar och 4 ports toppar eller hur ser man skillnad på dem. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.