Jump to content

Recommended Posts

Har precis fått dit sänkningssatsen från ford racing, och upptäkt att jag har en ganska häftig negativ cambervinkel. Efter lite grovt måttande så fick jag den till 1,3-1,4 grader. Enligt ford ska den ligga på 0,75+-0,75(alltså 0-1,5). Hur har ni gjort när ni sänkt era bilar? Kör ni som det är eller har ni justerat något?

Jag har tittat lite på camberbultar som verkar vara ett smidigt och billigt alternativ. Någon som har någon erfarenhet av denna lösningen? Finns det någon här i Sverige som säljer dessa eller måsta man ta dem från USA?

http://wickedstangsperformanceshop.com/index.php?main_page=product_info&products_id=61&zenid=118d13b924b27f5508491bcf36641e5e

Aloha!

Gratulerar till ett helt suveränt fjädersystem :D:D

Vad jag gjorde vid monteringen var att vi pressade ut fjäderbenen så långt ut uppe i fjäderbenstornet som det var möjligt (en drog fjäderbenen utåt allt vad som gick medans den andre drog åt bultarna...) och vi fick då följande resultat:

-1,13 på vänster och -1,10 på höger (hjulinställaren sa att orginal så ska dom ha en Camber på -0,5) ToeIn sattes till +6 på bägge hjulen dvs totalt en ToeIn på +12 med tanke på att jag har bredare hjul mot orginal.

Jag har inte gjort mer än så, ännu....

Skulle du behöva justera din Camber så är camberbultar ett alternativ (dessa följer dessutom med i kitet du köpt) och fungerar vid normal körning men om du kör hårt eller hamnar i ngt väghål eller så kan dom ställa om sig. Bättre är justera uppe dvs justerbara fjäderbenslagringar

Har numonterat bultarna. Man kan tydligt se att det justerar både + och -. Har beställt tid för hjulinställning nu på fredag, så vi får se vad resultatet blir. Är dock lite konfunderad över åtdragningsmomentet för camberbultarna. Instruktionen specade flera sorters bultar (som har olika åtdragningsmoment), men det framgick inte vilken jag har.

Bultarna installerade jag på ca. 30 min (inkl. lyfta bilen med domkraft m.m.). Kommer senare att lägga ut några bilder för er nyfikna.

Vart beställde du tid för hjulinställningen?

Jag har varit på två ställen med min musse, Hermi Bil(Växjö) och Hedins Bil (Värnamo), tyckte båda fungerade bra men gillade Hedins i Värnamo bättre.

Och förresten, du har tagit ut den på allvar nu eller? Såg dig glida förbi gamla polishuset för nån vecka sedan, måste ju varit du om inte nån annan har en likadan?

:)

Bultarna installerade jag på ca. 30 min (inkl. lyfta bilen med domkraft m.m.). Kommer senare att lägga ut några bilder för er nyfikna.

Det var snabbt jobbat!

Behövde du inte fila upp bulthålet för att få justeringsmån?

http://www.fordracingparts.com/download/instructionsheets/FordInstShtM-18000-A.pdf

Inget filande behövdes. Bultarna är anpassade för att passa i orörda hål. Dock är den lite klenare än orginal, så att dra den till 200Nm som orginalbulten är nog ingen bra ide..... Har tänkt att märka upp bultarna mot fjäderbenet när allt är klart. Har en känsla av att det finns risk att de flyttar på sig vi hård körning. Funkar inte detta blir det det dyra alternativet, Camberplates (ca. 3000:-). Först ska vi testa bultarna.

Vart beställde du tid för hjulinställningen?

Jag har varit på två ställen med min musse, Hermi Bil(Växjö) och Hedins Bil (Värnamo), tyckte båda fungerade bra men gillade Hedins i Värnamo bättre.

Och förresten, du har tagit ut den på allvar nu eller? Såg dig glida förbi gamla polishuset för nån vecka sedan, måste ju varit du om inte nån annan har en likadan?

:)

Hjulinställningen ska göras hos folksamauto (eller vad de heter nu förtiden). Alla som man frågar säger utan att tveka att de är bäst i stan. Till och med Volvo rekomenderar folksam även då de själva utför detta :roll:

Bilen är nu ute och rullar på allvar, men jag har inte varit nere i stan med den i år (om inte frugan har haft den utan min vetskap). Det kan dock varit min granne. Han har en 07:a i samma färg fast V6:a och ljus inredning + cab samt andra hjul.

Kanske tar en sväng genom stan efter hjulinstälningen. Klarblå himmel men bara 11 grader. Får se om man kan ta ner taket lite iallafall.

Bultarna är anpassade för att passa i orörda hål. Dock är den lite klenare än orginal, så att dra den till 200Nm som orginalbulten är nog ingen bra ide..... Har tänkt att märka upp bultarna mot fjäderbenet när allt är klart. Har en känsla av att det finns risk att de flyttar på sig vi hård körning. Funkar inte detta blir det det dyra alternativet, Camberplates (ca. 3000:-). Först ska vi testa bultarna.

Enligt FRRP's instruktion i länken i mitt inlägg ovan så ska deras camberbultar dras till 100Nm, borde väl funka på dina bultar också??

Bultarna är anpassade för att passa i orörda hål. Dock är den lite klenare än orginal, så att dra den till 200Nm som orginalbulten är nog ingen bra ide..... Har tänkt att märka upp bultarna mot fjäderbenet när allt är klart. Har en känsla av att det finns risk att de flyttar på sig vi hård körning. Funkar inte detta blir det det dyra alternativet, Camberplates (ca. 3000:-). Först ska vi testa bultarna.

Enligt FRRP's instruktion i länken i mitt inlägg ovan så ska deras camberbultar dras till 100Nm, borde väl funka på dina bultar också??

Om det nu är camberbulten som är med på ena bilden i din länk, så ser inte min likadan ut. Det går antagligen att dra min till 100Nm utan problem då den var i klass 12.9. Kommer inom de närmsta dagarna att lägga ut lite bilder m.m. om hur det fungerar.

Ja det har jag med hört, man kanske skulle ta den dit nästa gång då. De verkar både snabba och väldigt duktiga. De gjorde bland annat ett plåtjobb åt en kompis som haft inbrott i bilen, efteråt kunde man inte ens med lupp se att någonting hade hänt plåten, mäkta imponerande :)

Åhåå, då måste det varit din granne, jag såg den glida förbi på håll o kunde inte urskilja om det var GTn eller inte, blev bara så exalterad att se en musse till :D

  • 3 years later...

Nu ger jag upp !! Har letat camberbultar i närheten/i Sverige hela morgonen....

Var får man tag på dessa rackare ? Någon som vet ?

Har nämligen sänkt bilen med Eibach Pro Kit och känner att jag behöver ha dessa bultar

"uti-fall-att" det inte skulle visa sig bli bra när jag kollar framvagnsinställningen...

mvh/ Ronis

Det går att ställa utan camber bultar. men helt klart bättre, för dåligt av ford att det inte sitter justerbara bultar som på vissa av de äldre.

Det går att ställa utan camber bultar. ....

Tell me more !:confused: Finns det alltså justermån "orginal" ?

mvh/ Ronis

Nu ger jag upp !! Har letat camberbultar i närheten/i Sverige hela morgonen....

Var får man tag på dessa rackare ? Någon som vet ?

Har nämligen sänkt bilen med Eibach Pro Kit och känner att jag behöver ha dessa bultar

"uti-fall-att" det inte skulle visa sig bli bra när jag kollar framvagnsinställningen...

mvh/ Ronis

Är 99% säker på att jag har hemma.........

Lämnade in bilen få framvagnskontroll/justering idag. Efter två timmar

ringde verkstan och meddelande att dom inte fick dit utrustningen som

sitter på hjulen. Tydligen så hakas denna fast på fälgkanten, men det finns tydligen

inte tillräckligt med fälgkant på "Bullitt-fälgarna" :(.

Får låna hem en vinkelmätare från jobbet och kolla cambern själv. Toe-kontrollen

får man väl tillverka ett teleskopverktyg till också...

mvh/ Ronis

Ähhh, det var väl inte så svårt....:cool:

När jag skulle hämta bilen fick jag testa att montera utrustningen själv - gick som en dans :).

Kan dock förstå om verkstan tvekade då dom var rädda att repa fälgarna. Lite såp på på de ställen

där "hakarna" ska tryckas in kommer att göra monteringen ännu lättare. Nu blire det ett nytt försök imorgon :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...