Daniel Strand May 3, 2009 Report May 3, 2009 Har precis fått dit sänkningssatsen från ford racing, och upptäkt att jag har en ganska häftig negativ cambervinkel. Efter lite grovt måttande så fick jag den till 1,3-1,4 grader. Enligt ford ska den ligga på 0,75+-0,75(alltså 0-1,5). Hur har ni gjort när ni sänkt era bilar? Kör ni som det är eller har ni justerat något?Jag har tittat lite på camberbultar som verkar vara ett smidigt och billigt alternativ. Någon som har någon erfarenhet av denna lösningen? Finns det någon här i Sverige som säljer dessa eller måsta man ta dem från USA?http://wickedstangsperformanceshop.com/index.php?main_page=product_info&products_id=61&zenid=118d13b924b27f5508491bcf36641e5e Citera
Chili May 3, 2009 Report May 3, 2009 Aloha!Gratulerar till ett helt suveränt fjädersystem Vad jag gjorde vid monteringen var att vi pressade ut fjäderbenen så långt ut uppe i fjäderbenstornet som det var möjligt (en drog fjäderbenen utåt allt vad som gick medans den andre drog åt bultarna...) och vi fick då följande resultat: -1,13 på vänster och -1,10 på höger (hjulinställaren sa att orginal så ska dom ha en Camber på -0,5) ToeIn sattes till +6 på bägge hjulen dvs totalt en ToeIn på +12 med tanke på att jag har bredare hjul mot orginal.Jag har inte gjort mer än så, ännu....Skulle du behöva justera din Camber så är camberbultar ett alternativ (dessa följer dessutom med i kitet du köpt) och fungerar vid normal körning men om du kör hårt eller hamnar i ngt väghål eller så kan dom ställa om sig. Bättre är justera uppe dvs justerbara fjäderbenslagringar Citera
andreas-cmc 1562 May 11, 2009 Report May 11, 2009 Jag har skickat en uppsättning Camberbultar till Daniel, så vi får vänta och se på resultaten.Om någon annan är sugen har jag en uppsättning kvar. 300kr inkl moms är priset. Citera
Daniel Strand May 13, 2009 Author Report May 13, 2009 Har numonterat bultarna. Man kan tydligt se att det justerar både + och -. Har beställt tid för hjulinställning nu på fredag, så vi får se vad resultatet blir. Är dock lite konfunderad över åtdragningsmomentet för camberbultarna. Instruktionen specade flera sorters bultar (som har olika åtdragningsmoment), men det framgick inte vilken jag har.Bultarna installerade jag på ca. 30 min (inkl. lyfta bilen med domkraft m.m.). Kommer senare att lägga ut några bilder för er nyfikna. Citera
Akilles May 14, 2009 Report May 14, 2009 Vart beställde du tid för hjulinställningen?Jag har varit på två ställen med min musse, Hermi Bil(Växjö) och Hedins Bil (Värnamo), tyckte båda fungerade bra men gillade Hedins i Värnamo bättre.Och förresten, du har tagit ut den på allvar nu eller? Såg dig glida förbi gamla polishuset för nån vecka sedan, måste ju varit du om inte nån annan har en likadan? Citera
Chili May 14, 2009 Report May 14, 2009 Bultarna installerade jag på ca. 30 min (inkl. lyfta bilen med domkraft m.m.). Kommer senare att lägga ut några bilder för er nyfikna.Det var snabbt jobbat! Behövde du inte fila upp bulthålet för att få justeringsmån?http://www.fordracingparts.com/download/instructionsheets/FordInstShtM-18000-A.pdf Citera
Daniel Strand May 15, 2009 Author Report May 15, 2009 Bultarna installerade jag på ca. 30 min (inkl. lyfta bilen med domkraft m.m.). Kommer senare att lägga ut några bilder för er nyfikna.Det var snabbt jobbat! Behövde du inte fila upp bulthålet för att få justeringsmån?http://www.fordracingparts.com/download/instructionsheets/FordInstShtM-18000-A.pdfInget filande behövdes. Bultarna är anpassade för att passa i orörda hål. Dock är den lite klenare än orginal, så att dra den till 200Nm som orginalbulten är nog ingen bra ide..... Har tänkt att märka upp bultarna mot fjäderbenet när allt är klart. Har en känsla av att det finns risk att de flyttar på sig vi hård körning. Funkar inte detta blir det det dyra alternativet, Camberplates (ca. 3000:-). Först ska vi testa bultarna. Citera
Daniel Strand May 15, 2009 Author Report May 15, 2009 Vart beställde du tid för hjulinställningen?Jag har varit på två ställen med min musse, Hermi Bil(Växjö) och Hedins Bil (Värnamo), tyckte båda fungerade bra men gillade Hedins i Värnamo bättre.Och förresten, du har tagit ut den på allvar nu eller? Såg dig glida förbi gamla polishuset för nån vecka sedan, måste ju varit du om inte nån annan har en likadan?Hjulinställningen ska göras hos folksamauto (eller vad de heter nu förtiden). Alla som man frågar säger utan att tveka att de är bäst i stan. Till och med Volvo rekomenderar folksam även då de själva utför detta Bilen är nu ute och rullar på allvar, men jag har inte varit nere i stan med den i år (om inte frugan har haft den utan min vetskap). Det kan dock varit min granne. Han har en 07:a i samma färg fast V6:a och ljus inredning + cab samt andra hjul. Kanske tar en sväng genom stan efter hjulinstälningen. Klarblå himmel men bara 11 grader. Får se om man kan ta ner taket lite iallafall. Citera
Chili May 15, 2009 Report May 15, 2009 Bultarna är anpassade för att passa i orörda hål. Dock är den lite klenare än orginal, så att dra den till 200Nm som orginalbulten är nog ingen bra ide..... Har tänkt att märka upp bultarna mot fjäderbenet när allt är klart. Har en känsla av att det finns risk att de flyttar på sig vi hård körning. Funkar inte detta blir det det dyra alternativet, Camberplates (ca. 3000:-). Först ska vi testa bultarna.Enligt FRRP's instruktion i länken i mitt inlägg ovan så ska deras camberbultar dras till 100Nm, borde väl funka på dina bultar också?? Citera
Daniel Strand May 17, 2009 Author Report May 17, 2009 Bultarna är anpassade för att passa i orörda hål. Dock är den lite klenare än orginal, så att dra den till 200Nm som orginalbulten är nog ingen bra ide..... Har tänkt att märka upp bultarna mot fjäderbenet när allt är klart. Har en känsla av att det finns risk att de flyttar på sig vi hård körning. Funkar inte detta blir det det dyra alternativet, Camberplates (ca. 3000:-). Först ska vi testa bultarna.Enligt FRRP's instruktion i länken i mitt inlägg ovan så ska deras camberbultar dras till 100Nm, borde väl funka på dina bultar också??Om det nu är camberbulten som är med på ena bilden i din länk, så ser inte min likadan ut. Det går antagligen att dra min till 100Nm utan problem då den var i klass 12.9. Kommer inom de närmsta dagarna att lägga ut lite bilder m.m. om hur det fungerar. Citera
Akilles May 18, 2009 Report May 18, 2009 Ja det har jag med hört, man kanske skulle ta den dit nästa gång då. De verkar både snabba och väldigt duktiga. De gjorde bland annat ett plåtjobb åt en kompis som haft inbrott i bilen, efteråt kunde man inte ens med lupp se att någonting hade hänt plåten, mäkta imponerande Åhåå, då måste det varit din granne, jag såg den glida förbi på håll o kunde inte urskilja om det var GTn eller inte, blev bara så exalterad att se en musse till Citera
Ronis May 20, 2012 Report May 20, 2012 Nu ger jag upp !! Har letat camberbultar i närheten/i Sverige hela morgonen....Var får man tag på dessa rackare ? Någon som vet ?Har nämligen sänkt bilen med Eibach Pro Kit och känner att jag behöver ha dessa bultar"uti-fall-att" det inte skulle visa sig bli bra när jag kollar framvagnsinställningen...mvh/ Ronis Citera
Bravida May 20, 2012 Report May 20, 2012 Det går att ställa utan camber bultar. men helt klart bättre, för dåligt av ford att det inte sitter justerbara bultar som på vissa av de äldre. Citera
Ronis May 20, 2012 Report May 20, 2012 Det går att ställa utan camber bultar. ....Tell me more ! Finns det alltså justermån "orginal" ?mvh/ Ronis Citera
FastMagnus May 20, 2012 Report May 20, 2012 Nu ger jag upp !! Har letat camberbultar i närheten/i Sverige hela morgonen....Var får man tag på dessa rackare ? Någon som vet ?Har nämligen sänkt bilen med Eibach Pro Kit och känner att jag behöver ha dessa bultar"uti-fall-att" det inte skulle visa sig bli bra när jag kollar framvagnsinställningen...mvh/ RonisÄr 99% säker på att jag har hemma......... Citera
FastMagnus May 23, 2012 Report May 23, 2012 Jag köper gärna dina camber bultarmail to: magnus@swedenmustang.com namn och din lev adress Citera
Ronis May 28, 2012 Report May 28, 2012 Lämnade in bilen få framvagnskontroll/justering idag. Efter två timmarringde verkstan och meddelande att dom inte fick dit utrustningen somsitter på hjulen. Tydligen så hakas denna fast på fälgkanten, men det finns tydligeninte tillräckligt med fälgkant på "Bullitt-fälgarna" .Får låna hem en vinkelmätare från jobbet och kolla cambern själv. Toe-kontrollenfår man väl tillverka ett teleskopverktyg till också...mvh/ Ronis Citera
Ronis May 28, 2012 Report May 28, 2012 Ähhh, det var väl inte så svårt....När jag skulle hämta bilen fick jag testa att montera utrustningen själv - gick som en dans .Kan dock förstå om verkstan tvekade då dom var rädda att repa fälgarna. Lite såp på på de ställendär "hakarna" ska tryckas in kommer att göra monteringen ännu lättare. Nu blire det ett nytt försök imorgon Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.