Jump to content

Ronis

Club Member
  • Posts

    240
  • Joined

  • Last visited

Members Information

  • CMC
    3633
  • Region
    V.Mälardalen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Ronis's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

10

Reputation

  1. Hej Tänkte spola/byta olja i automatväxellådan på min GT 2009 och förberedde, vad jag trodde, det som skulle behövas. Missade dock en sak - det specialverktyg som används för att få isär slang och rör mellan växellåda och oljekylare. Har sökt med ljus och lykta efter ett passande verktyg eller ett substitut, men går bet och det lokala Ford-haket vill inte låna ut verktyget. Finns det någon här som har ett dylikt verktyg för utlåning eller köp? mvh/ Lasse, Katrineholm
  2. Hej Någon som har erfarenhet av att dra fram 12V till skuffen för tex kylväska? Antingen om det finns befintligt kablage att tjuva på, eller om man ska dra direkt från batteriet? I så fall lämplig väg att dra kabeln? Gäller en S197 Cab. mvh/ Ronis
  3. Hej Ska åka och titta på en GT 2015 med automat. Är inte så insatt i de nyare årsmodellerna och behöver tips på vad vi ska titta efter? Några standardfel som brukar förekomma? Ngt man bör tänka på? Mvh /Ronis
  4. Nån som vet hur eller om det går att justera växellänkaget på en automat -09? Speciellt när man lägger i "P" så känns det som om läget i reglaget och i lådan inte stämmer... mvh/ Ronis
  5. Bröder och systrar! Planerar byte av däck och fälg på min 09:a denna sommar, men har fått lite huvudbry. Har idag 18x8,5” fälgar med 235/50 däck men tänkte gå upp till 19 eller 20”. Har tittat på 19x8,5”-fälgar men tycker att det verkar lite klent med 8,5” breda fälgar. Rekommenderad däckbredd såg jag var 225/45 för dessa, vilket jag spontant tycker är lite väl smalt. Fördelen att bara gå ner på 45-profil, är kanske att man till viss del behåller lite av komforten(235/45 är ju även det ett alternativ). Det finns ju även fälgkombos med 8,5” fram och 10” bak, men då försvinner ju möjligheten att rotera däcken allt efter dom slits. Så vad tycker ni och vad har ni för erfarenhet? 18”, 19” eller 20” ? Fälgbredd? Samma fälgbredd fram/bak? mvh/ Ronis
  6. Googlade på Classic Motor Festival. Vad jag kan se verkar det vara för fordon äldre än 84...? Innebär det att nyare bilar inte är välkomna? Mvh /Ronis Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
  7. Ok. Vad bra. Vet du om vi ska samlas nån stans innan, ställa upp i egen hage tillsammans eller är det bara att åka in och parkera? Mvh /Ronis Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
  8. Haj på er Varmlanningar ! Nu på lördag tänkte jag och frun ta en dagstur till Karlskoga för att besöka Karlskoga Motorvecka. Såååå jag tänkte bara kolla med er om det är nåt planerat från Mustangklubbens håll ? Vad jag vet så har StreetFreaks sitt Summermeet på Näset mellan 14:00 - 19:00, så det får väl bli till att ställa in siktet på just Näset det om inget annat dyker upp...?? Ha det gott och håll tummarna för bra väder över iaf Karlskoga nu på lördag ! mvh/ Ronis
  9. Kommer du ihåg vilket ET dom har? De fälgar jag kikat på har ET 26mm resp. 43mm. Känns som ett stor skillnajmf orginalfälgarna. Blev nämligen lite fundersam när ET är olika fram/bak, men det kanske är kutym när det gäller jänkare? (Har mest pysslat med framhjulsdrivna svenska bilar;), å där är det samma ET runt om som gäller(om man inte är mkt extrem) ). Vad går två par TPM-sensorer lös på ungefär ? mvh/ Ronis
  10. Hej ! Tänkte inte göra några modifieringar till detta år, men har lik förbannat börja fundera på nya däck och fälgar:rolleyes:. Funderar på ett par 20" - 8,5" breda fram och 10" bak, men tänkte för säkerhets skull kolla med er om det är någon som har (dåliga) erfarenheter när det gäller dessa dimensioner ?? Vilket ET bör man hålla sig till? Antar att man måste ner i 30-35-profil på bakdäcken för att det ska bli rätt rullomkrets...å det osar dyyyyrt gummi. Fram borde väl räcka med 40-profil....eller? Ni som kör med 20" - vad har ni för fälg- och däckbredder ? Några problem ? Vad har ni för ET? Spacers ? Hur har ni löst TPM-övervakningen? mvh/ Ronis
  11. En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År !!
  12. Ja, det märktes att den låsta 4:an saknades förra gången:D. Tänkte ladda tunen med låst 4:a ikväll och köra med den några mil så bilen hinner adaptera sig. Ska bli spännande att se hur den uppför sig vid vanlig körning. Hoppas på att kunna få i OD då jag har några mil till bromsbänken, och misstänker att jag får växla ner med spaken. mvh/ Ronis
  13. Hej ! På fredag ska bilen upp i "bromsbänk" för andra gången(Rototest). Första gången var den helt original, men nu är den lite lätt masserad med kammar, CAI, tune och catback. Till denna gång har jag lyckats få tag på en tune som hindrar växellådan att växla ner vid lägre varvtal - 4:ans växel är "låst". Hade problem med att den ville växla ner vid belastning förra gången nämligen. Växellådan är en 5R55S. Nu undrar jag om det är något annat man bör tänka på eller förbereda när man effektmäter en automatväxlad bil ? mvh/ Ronis PS. Ska försöka få till nån sammanställning före/efter nät denna övning är gjord.
  14. Hej Curre! Hade "glömt bort" att jag hade en cab:p. Jag har iaf inte lagt på nån impregnering. Det enda jag gör, är att tvätta cab-tyget med samma schampo som jag använder till övriga bilen. Däremot såg jag att tyget tenderat att ha blivit lite flammigt på ett par ställen, så lite "pigment" skulle nog inte skada. mvh/ Ronis
  15. http://www.mustangclubsweden.org/content/1928-Classic-Car-week-firar-Mustangens-50-%C3%A5r-i-samarbete-med-CMC Såg att Classic Car skulle uppmärksamma att Mustang fyller Mustang 50 år tillsammans med CMC. Till detta evenemang är bara Mussar t.o.m. 1984 "bjudna" vilket jag tycker är märkligt. De modeller som är födda 1985-2014 då? Varför inte se till att få så många årsmodeller som möjligt representerade på 50-årskalaset? Vet att Classic Car Week tyvärr vänder sig till äldre bilar, men nog skulle man kunna klämma in lite nyare årsmodeller. Mussen fyller ju i alla fall 50 bast... Har haft detta uppe förra året, om nyare bilars vara eller inte vara på Classic Car Week(b.la cruisingen), och vet att det råder delade meningar(http://www.mustangclubsweden.org/threads/17487-Classic-Car-Meet-i-R%C3%A4ttvik-2012-%28V31%29). Jag tänker iaf åka upp och försöka komma med i cruisingen - lyckades förra året iaf. Så är det nån i styrelsen som kommer på andra tankar så kan jag representera S197 i kortegen mvh/ Ronis
×
×
  • Create New...