May 3, 200916 yr comment_72669 Har precis fått dit sänkningssatsen från ford racing, och upptäkt att jag har en ganska häftig negativ cambervinkel. Efter lite grovt måttande så fick jag den till 1,3-1,4 grader. Enligt ford ska den ligga på 0,75+-0,75(alltså 0-1,5). Hur har ni gjort när ni sänkt era bilar? Kör ni som det är eller har ni justerat något?Jag har tittat lite på camberbultar som verkar vara ett smidigt och billigt alternativ. Någon som har någon erfarenhet av denna lösningen? Finns det någon här i Sverige som säljer dessa eller måsta man ta dem från USA?http://wickedstangsperformanceshop.com/index.php?main_page=product_info&products_id=61&zenid=118d13b924b27f5508491bcf36641e5e
May 3, 200916 yr comment_72684 Aloha!Gratulerar till ett helt suveränt fjädersystem Vad jag gjorde vid monteringen var att vi pressade ut fjäderbenen så långt ut uppe i fjäderbenstornet som det var möjligt (en drog fjäderbenen utåt allt vad som gick medans den andre drog åt bultarna...) och vi fick då följande resultat: -1,13 på vänster och -1,10 på höger (hjulinställaren sa att orginal så ska dom ha en Camber på -0,5) ToeIn sattes till +6 på bägge hjulen dvs totalt en ToeIn på +12 med tanke på att jag har bredare hjul mot orginal.Jag har inte gjort mer än så, ännu....Skulle du behöva justera din Camber så är camberbultar ett alternativ (dessa följer dessutom med i kitet du köpt) och fungerar vid normal körning men om du kör hårt eller hamnar i ngt väghål eller så kan dom ställa om sig. Bättre är justera uppe dvs justerbara fjäderbenslagringar
May 11, 200916 yr comment_73099 Jag har skickat en uppsättning Camberbultar till Daniel, så vi får vänta och se på resultaten.Om någon annan är sugen har jag en uppsättning kvar. 300kr inkl moms är priset.
May 13, 200916 yr Author comment_73263 Har numonterat bultarna. Man kan tydligt se att det justerar både + och -. Har beställt tid för hjulinställning nu på fredag, så vi får se vad resultatet blir. Är dock lite konfunderad över åtdragningsmomentet för camberbultarna. Instruktionen specade flera sorters bultar (som har olika åtdragningsmoment), men det framgick inte vilken jag har.Bultarna installerade jag på ca. 30 min (inkl. lyfta bilen med domkraft m.m.). Kommer senare att lägga ut några bilder för er nyfikna.
May 14, 200916 yr comment_73322 Vart beställde du tid för hjulinställningen?Jag har varit på två ställen med min musse, Hermi Bil(Växjö) och Hedins Bil (Värnamo), tyckte båda fungerade bra men gillade Hedins i Värnamo bättre.Och förresten, du har tagit ut den på allvar nu eller? Såg dig glida förbi gamla polishuset för nån vecka sedan, måste ju varit du om inte nån annan har en likadan?
May 14, 200916 yr comment_73341 Bultarna installerade jag på ca. 30 min (inkl. lyfta bilen med domkraft m.m.). Kommer senare att lägga ut några bilder för er nyfikna.Det var snabbt jobbat! Behövde du inte fila upp bulthålet för att få justeringsmån?http://www.fordracingparts.com/download/instructionsheets/FordInstShtM-18000-A.pdf
May 15, 200916 yr Author comment_73395 Bultarna installerade jag på ca. 30 min (inkl. lyfta bilen med domkraft m.m.). Kommer senare att lägga ut några bilder för er nyfikna.Det var snabbt jobbat! Behövde du inte fila upp bulthålet för att få justeringsmån?http://www.fordracingparts.com/download/instructionsheets/FordInstShtM-18000-A.pdfInget filande behövdes. Bultarna är anpassade för att passa i orörda hål. Dock är den lite klenare än orginal, så att dra den till 200Nm som orginalbulten är nog ingen bra ide..... Har tänkt att märka upp bultarna mot fjäderbenet när allt är klart. Har en känsla av att det finns risk att de flyttar på sig vi hård körning. Funkar inte detta blir det det dyra alternativet, Camberplates (ca. 3000:-). Först ska vi testa bultarna.
May 15, 200916 yr Author comment_73396 Vart beställde du tid för hjulinställningen?Jag har varit på två ställen med min musse, Hermi Bil(Växjö) och Hedins Bil (Värnamo), tyckte båda fungerade bra men gillade Hedins i Värnamo bättre.Och förresten, du har tagit ut den på allvar nu eller? Såg dig glida förbi gamla polishuset för nån vecka sedan, måste ju varit du om inte nån annan har en likadan?Hjulinställningen ska göras hos folksamauto (eller vad de heter nu förtiden). Alla som man frågar säger utan att tveka att de är bäst i stan. Till och med Volvo rekomenderar folksam även då de själva utför detta Bilen är nu ute och rullar på allvar, men jag har inte varit nere i stan med den i år (om inte frugan har haft den utan min vetskap). Det kan dock varit min granne. Han har en 07:a i samma färg fast V6:a och ljus inredning + cab samt andra hjul. Kanske tar en sväng genom stan efter hjulinstälningen. Klarblå himmel men bara 11 grader. Får se om man kan ta ner taket lite iallafall.
May 15, 200916 yr comment_73467 Bultarna är anpassade för att passa i orörda hål. Dock är den lite klenare än orginal, så att dra den till 200Nm som orginalbulten är nog ingen bra ide..... Har tänkt att märka upp bultarna mot fjäderbenet när allt är klart. Har en känsla av att det finns risk att de flyttar på sig vi hård körning. Funkar inte detta blir det det dyra alternativet, Camberplates (ca. 3000:-). Först ska vi testa bultarna.Enligt FRRP's instruktion i länken i mitt inlägg ovan så ska deras camberbultar dras till 100Nm, borde väl funka på dina bultar också??
May 17, 200916 yr Author comment_73525 Bultarna är anpassade för att passa i orörda hål. Dock är den lite klenare än orginal, så att dra den till 200Nm som orginalbulten är nog ingen bra ide..... Har tänkt att märka upp bultarna mot fjäderbenet när allt är klart. Har en känsla av att det finns risk att de flyttar på sig vi hård körning. Funkar inte detta blir det det dyra alternativet, Camberplates (ca. 3000:-). Först ska vi testa bultarna.Enligt FRRP's instruktion i länken i mitt inlägg ovan så ska deras camberbultar dras till 100Nm, borde väl funka på dina bultar också??Om det nu är camberbulten som är med på ena bilden i din länk, så ser inte min likadan ut. Det går antagligen att dra min till 100Nm utan problem då den var i klass 12.9. Kommer inom de närmsta dagarna att lägga ut lite bilder m.m. om hur det fungerar.
May 18, 200916 yr comment_73641 Ja det har jag med hört, man kanske skulle ta den dit nästa gång då. De verkar både snabba och väldigt duktiga. De gjorde bland annat ett plåtjobb åt en kompis som haft inbrott i bilen, efteråt kunde man inte ens med lupp se att någonting hade hänt plåten, mäkta imponerande Åhåå, då måste det varit din granne, jag såg den glida förbi på håll o kunde inte urskilja om det var GTn eller inte, blev bara så exalterad att se en musse till
May 20, 201213 yr comment_115440 Nu ger jag upp !! Har letat camberbultar i närheten/i Sverige hela morgonen....Var får man tag på dessa rackare ? Någon som vet ?Har nämligen sänkt bilen med Eibach Pro Kit och känner att jag behöver ha dessa bultar"uti-fall-att" det inte skulle visa sig bli bra när jag kollar framvagnsinställningen...mvh/ Ronis
May 20, 201213 yr comment_115473 Det går att ställa utan camber bultar. men helt klart bättre, för dåligt av ford att det inte sitter justerbara bultar som på vissa av de äldre.
May 20, 201213 yr comment_115475 Det går att ställa utan camber bultar. ....Tell me more ! Finns det alltså justermån "orginal" ?mvh/ Ronis
May 20, 201213 yr comment_115476 Nu ger jag upp !! Har letat camberbultar i närheten/i Sverige hela morgonen....Var får man tag på dessa rackare ? Någon som vet ?Har nämligen sänkt bilen med Eibach Pro Kit och känner att jag behöver ha dessa bultar"uti-fall-att" det inte skulle visa sig bli bra när jag kollar framvagnsinställningen...mvh/ RonisÄr 99% säker på att jag har hemma.........
May 23, 201213 yr comment_115613 Jag köper gärna dina camber bultarmail to: magnus@swedenmustang.com namn och din lev adress
May 28, 201213 yr comment_115783 Lämnade in bilen få framvagnskontroll/justering idag. Efter två timmarringde verkstan och meddelande att dom inte fick dit utrustningen somsitter på hjulen. Tydligen så hakas denna fast på fälgkanten, men det finns tydligeninte tillräckligt med fälgkant på "Bullitt-fälgarna" .Får låna hem en vinkelmätare från jobbet och kolla cambern själv. Toe-kontrollenfår man väl tillverka ett teleskopverktyg till också...mvh/ Ronis
May 28, 201213 yr comment_115788 Ähhh, det var väl inte så svårt....När jag skulle hämta bilen fick jag testa att montera utrustningen själv - gick som en dans .Kan dock förstå om verkstan tvekade då dom var rädda att repa fälgarna. Lite såp på på de ställendär "hakarna" ska tryckas in kommer att göra monteringen ännu lättare. Nu blire det ett nytt försök imorgon
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.