Jump to content

Featured Replies

comment_72999

Jag har tydligen glappkontakt i viss elfunktioner. Det funkade som det ska och sen dog elen. Sen kom det tillbaks. Så gick det några gånger och nu är det heldött.

Backljusen funkar inte.

Lampan i växelväljaren funkar inte.

Blinkers fram och bak funkar inte.

Stereon funkar inte.

Allt annat funkar men har inte provat fläkt och vindrutetorkare. Är det nån säkring som glappar i dosan eller jordfel nånstans? Jag vet inte.... men är det jordfel, var sitter jordkablarna? Har -67 med C4-låda.

  • Author
comment_73040

Jag hittade felet med mina elfel. Säkringen som sitter högst upp på originaldosan, var inte på plats ordentligt. (tack o lov för den som uppfann testlampan med tanke på den krångliga placeringen av dosan) :D

När jag kikade efter andra som hade liknande problem, var det detta inlägg som ledde mig på rätt spår.

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... t=backljus

Kan tillägga att samma säkring går till blinkers, lampan i växelväljaren och stereon om ni har stereon kopplad via tändningslåset.

  • Author
comment_73120

Jag bytte instrumentsarg och glas i höstas men mätarna funkar fortfarande fast merparten har tidigare ägare bytt till nyare mätare som får ström från tändningslåset.

När jag sökte efter felet första gången, rörde jag kablaget bakom stereon som går till den säkringen som pajade fast då var stereon avstängd. Har hört att det kan vara blinkers modulen i rattstången eller säkringsdosan.

Micke3 skrev om att kolla muttern baktill på tändningslåset. Vad har den för funktion?

comment_73130

Jag har iochförsig en -68 men någon "mutter bak på tändningslåset", har jag inte.

Fick samma symptom som du, efter att haft loss instrumenteringen:

Backljusen funkade inte. :(

Lampan i växelväljaren funkade inte. :(

Blinkers fram och bak funkade inte. :(

Stereon funkade inte. :(

Dessutom fungerade inte tankmätaren, tempmätaren eller oljetrycksmätaren. :(

Däremot fungerade instrumentbelysningen ok. :)

Allt annat funkade fint. :D

Jag tog loss panelen till vänster med fläkt/värmereglagen och där kommer man åt de två nedersta kontakterna.

Tog isär dem och kollade ingående kablar, satte ihop och voila´ allt fungerade igen :D

Vet inte om det löser ditt problem men det är en teori iallafall. :oops:

/Björn

  • Author
comment_73205
Jag har iochförsig en -68 men någon "mutter bak på tändningslåset", har jag inte.

Fick samma symptom som du, efter att haft loss instrumenteringen:

Backljusen funkade inte. :(

Lampan i växelväljaren funkade inte. :(

Blinkers fram och bak funkade inte. :(

Stereon funkade inte. :(

Dessutom fungerade inte tankmätaren, tempmätaren eller oljetrycksmätaren. :(

Däremot fungerade instrumentbelysningen ok. :)

Allt annat funkade fint. :D

Jag tog loss panelen till vänster med fläkt/värmereglagen och där kommer man åt de två nedersta kontakterna.

Tog isär dem och kollade ingående kablar, satte ihop och voila´ allt fungerade igen :D

Vet inte om det löser ditt problem men det är en teori iallafall. :oops:

/Björn

Jag önskar att jag har samma fel på mitt system som du men orsaken är inte hittad än. Eftersom jag är inte så insatt med lokalisera kortslutningar, blev jag tvungen att anlita nån som tog jobbet åt mig. Ska erkänna att det känns lite skamligt detta. Har väl med manliga stoltheten att göra. Jag vet inte...

Berra, när jag vet vad felet är, kommer jag berätta. To be continued...

  • 7 months later...
  • Author
comment_85203

Lite sent inlägg om ämnet eftersom jag kollade bland gamla inlägg men bättre sent än aldrig som man säger....

Några veckor efter felet fixades, bestämde jag mig för dra om kablaget bakom stereon eftersom det hängde synligt ovanför kardantunneln vilket det såg inte inte bra ut. När jag höll på, hittade jag massvis med ovanligt långa kablar som var ihoptvinnade med varann samt flera varv med eltejp. Jag gissar att när eltejpen tog slut, tog självutnämnde elektrikern fram maskeringtejp :shock: för isolera resten av kablarna. Resultatet? Betydligt kortare kablar med riktiga kabelskor, bättre jordning med kabelsko (igen), kablaget doldes med spännband och givetvis hel del rester av eltejp, maskeringstejp, div överflödiga kablar som jag städade ur bilen efter jobbet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...