Gäst May 10, 2009 Report May 10, 2009 Undrar hur ni upplever vägljudet och ev lösningar.Har ju aldrig kört "sportbil" tidigare så det kanske är något man får vänja sig vid.Jag har som sagt Borla aggresive axleback (med ej störande resonans), nu hör jag iaf motorljudet vilket jag inte gjorde innan.Vägljudet blev störande då jag gick från orginalhjul till Shelby`s "take offs" med Good Year Eagle F1 bak 285/40-18 fram 255/45-18".Det har blivit lite bättre sen jag gjorde underredsbehandling men vid långfärd o 120 km/h tycker jag det dånar för mycket.Vad finns det för däck som är erkännt tysta?Någon som prövat ljudisolera?Annars måste jag bara tala lite varmt för Brembo bromsarna jag har.Vilket klipp - vilken skillnad! KÖP!!! Bra pris på Mustang Performance bl a. Citera
aahrling May 10, 2009 Report May 10, 2009 Upplevde också att jag fick betydligt mera vägljud då man la på bredare däck. Lösningen är i mitt fall SLP LM, som äter upp vägljudet med motorljud, helt ok i min mening. Dock en liten lat lösning kankse.... Citera
mike85 May 10, 2009 Report May 10, 2009 Upplevde också att jag fick betydligt mera vägljud då man la på bredare däck. Lösningen är i mitt fall SLP LM, som äter upp vägljudet med motorljud, helt ok i min mening. Dock en liten lat lösning kankse.... [/quoteGör som dig Andreas.SLP eller höjer volymen på stereon.Ska jag vara ärlig tycker jag inte att det är så störande även att jag har 20"med 295 bak och 235 fram. Citera
Royen May 14, 2009 Report May 14, 2009 Kör i lite ljuddämpning i bilen, det har jag gjort vilket gjorde en hel del för vägljudet, dock förebygger det givetvis inte resonans i avgassystemet, inte nämnvärt iallafall. Det var inte heller det du hade problem med ser jag.http://www.secondskinaudio.com/Där köpte jag allt mitt ifrån och här är en länk till hur jag gjorde osv.http://mustangforums.com/forum/2005-201 ... eware.htmlSläng också upp lite kladd i hjulhusen så slipper du höra alla tråkiga stenar rassla. Lycka till! Citera
MOS May 14, 2009 Report May 14, 2009 Royen; Köpte du direkt från företaget eller från någon firma här i Sverige?/M-O Citera
Royen May 15, 2009 Report May 15, 2009 Jag köpte direkt från företaget, blev mycket billigare än att försöka handla från andra häromkring. Nu är det väl lite mindre skillnad med tanke på dollarn men jag tror inte du får bättre pris iallafall än om du beställer direkt från dom.Jag betalade allt som allt 5000 sek med frakt och tull, men då skulle jag egentligen velat haft lite med av folie mattan, räckte inte till hela bagaget och inte under förarstolarna. Ska beställa mer till detta och till taket senare hade jag tänkt, samt lite av den tjocka absorberings mattan, damplifier, jag stoppade i damplifier pro vilket är den tjockaste dom har, detta gjorde att visa paneler blev riktigt svåra att få dit och satt lite fel, det syns inte men jag vet om det och tänker byta till lite tunnare. Citera
MOS May 15, 2009 Report May 15, 2009 Ok, tack för svaret.Det kostar en del men ger tydligen ett bra resultat.Undrar hur lyckat det skulle bli att använda betydligt billigare materiel?Tips på alternativ?/M-O Citera
RoTe May 15, 2009 Report May 15, 2009 Vägljud? Ja! Störande? Nej!Börjar man gnälla om sådant har man köpt fel bil tror jag. Åk och handla en Mercedes eller liknande. Citera
MOS May 15, 2009 Report May 15, 2009 Vägljud? Ja! Störande? Nej!Börjar man gnälla om sådant har man köpt fel bil tror jag. Åk och handla en Mercedes eller liknande. Ja du har rätt Robert. Lägger ut bilen på Blocket i morgon... /M-O Citera
Royen May 15, 2009 Report May 15, 2009 Motorljud är positivt, vägljud inte särskilt positivt.Annat material kan givetvis användas och visst finns det billigare produkter, också dyrare, t.ex dynamat.Dock så skulle jag hålla mig till någon av dom etablerade märkena t.ex dynamat och secondskin.Jag rekomenderar absolut inte Biltemas och mekonomens asfalts mattor, dessa är totalt värdelösa. Dom dämpar säkert lika bra men asfalt lossnar förbannat fort när det blir varmt, och det kan bli väldigt varmt väldigt fort i en svart bil. Det blir nog ganska tråkigt att ha asfalt rinnande överallt i bilen >_<Innan jag köpte så läste jag på väldigt mycket om olika sorters material och secondsskins produkter låg alltid antingen bland dom bästa eller bäst.Du ska i vilket fall använda mattor som är gjorda av folie och butyl, inte asfalt.Jag tror personligen att dom flesta produkter som använder sig av butyl och folie fungerar fint, du fäster skiten på plåten och plåten slutar vibrera, lätt att testa själv också. Så maila lite företag som du ser har sådana mattor och be att få hem lite test produkter. Dock är det nog lite skillnad på just ljud dämpande mattor som ska hindra ljud från att tränga in, lite svårare att testa själv också.Och jag sa fel på produkt namn i mitt förra inlägg, Damplifier pro ska man använda, det får plats utan problem, det är Luxury liner Pro som är lite för tjock för vissa av panelerna. Citera
MOS May 15, 2009 Report May 15, 2009 Motorljud är positivt, vägljud inte särskilt positivt.Så sant!Tack än en gång för tipsen./M-O Citera
Recommended Posts