Terner May 17, 2009 Report May 17, 2009 Eftersom min bil har trummor runt om och trots godkänd besiktning i min smak krävde alltför planerad körning gjorde jag en modifiering till 2-krets i avvaktande på kommande skivor fram. Vart ganska lyckat tycker jag.Köpte en Volvo 240 huvudbromscylinder på Biltema, passar bolt on, kortade push rod (stången mellan pedal och cylinder) 14mm. Kopplade bakhjulen till främre uttaget, framhjulen till bakre. Detta kräver att du gör 2 nya snuttar bromsrör med us nipplar i ena änden och mm i andra. Nu har du ett bromssystem med lite för mycket bromskraft på bakhjulen men eftersom jag planerar för skivbromsar så satte jag in en ställbar bromsvåg från Hansen på bakhjulen och vips så kunde jag justera in den till att bromsarna låser korrekt.Kan numer bortse från skräcktanken att med ett enkretssystem tappa all bromsverkan och lita till ett paraplyskaft under instrumentbrädan för att få stopp på bilen....Dessutom bromsverkan i klass med skivor och servo men naturligtvis inget att åka utför alpvägar med, men duger bra på cruisingen och om Svensson tar in i luckan du har till bilen framför och tvärbronsar för att telefonen ringer./Terner Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 17, 2009 Report May 17, 2009 Hej.Precis så gjorde jag 1987 på min 65HT med skivor fram,fungerade perfa och gör det fortfarande, billigt ocheffektivt jag köpte huvudbromscylindern på Volvo. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.