Jump to content

Recommended Posts

Eftersom min bil har trummor runt om och trots godkänd besiktning i min smak krävde alltför planerad körning gjorde jag en modifiering till 2-krets i avvaktande på kommande skivor fram. Vart ganska lyckat tycker jag.

Köpte en Volvo 240 huvudbromscylinder på Biltema, passar bolt on, kortade push rod (stången mellan pedal och cylinder) 14mm. Kopplade bakhjulen till främre uttaget, framhjulen till bakre. Detta kräver att du gör 2 nya snuttar bromsrör med us nipplar i ena änden och mm i andra.

Nu har du ett bromssystem med lite för mycket bromskraft på bakhjulen men eftersom jag planerar för skivbromsar så satte jag in en ställbar bromsvåg från Hansen på bakhjulen och vips så kunde jag justera in den till att bromsarna låser korrekt.

Kan numer bortse från skräcktanken att med ett enkretssystem tappa all bromsverkan och lita till ett paraplyskaft under instrumentbrädan för att få stopp på bilen....

Dessutom bromsverkan i klass med skivor och servo men naturligtvis inget att åka utför alpvägar med, men duger bra på cruisingen och om Svensson tar in i luckan du har till bilen framför och tvärbronsar för att telefonen ringer.

/Terner

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...