Kenneth Olsson May 23, 2009 Report May 23, 2009 Har problem med att bilen ibland stannar när den går på tomgång.När jag ska försöka att starta igen, så är strömmen ibland slut i batteriet.Batteriet är helkapslat, så det går inte att prova syravikten för att se om någon cell är dålig.Vilken spänning ska ett fulladdat friskt batteri ha ?Går det att kolla konditionen på något annat sätt ?Det sitter en likströmsgenerator i bilen, och såna laddar ju lite dåligt.Laddningslampan glöder lite svagt på tomgång men är helt släckt på högre varv.Vilken spänning ska en likströmmare ge, och vid vilket varvtal kollar man den ?Har gjort rent alla elanslutningar men inte märkt någon förbättring.Har andra gamla bilar med likströmmare, men har inte haft samma problem med dom.Om jag inte får ordning på problemet, så får jag väl byta till växelströmsgenerator. Vill dock helst behålla likströmmaren, då detta är en av detaljerna som är typiska för -64½.Det har ju fungerat med likström i 45 år, så det borde ju fungera även i fortsättningen. Citera
pools May 23, 2009 Report May 23, 2009 Går det att kolla konditionen på något annat sätt ?Har bara svar på denna fråga: Ja det gör det! En välutrustad mack har en batteritestaresom kan ge ett värde på batteriets kondition. Jag vet inte vad det heter, mendet vet macken/verkstan.Mvh.pools Citera
Recommended Posts