Jump to content

Byta växellåda på en 302 70:a


Recommended Posts

Hej!

Undrar om någon har tips och förslag på hur jag ska gå till väga.

Jag har nu en C4:a på min mustang ht 70:a men lådan är sliten och oljan

blir svart allt fortare efter byten och den slirar mer och mer. Detta innebär ju att jag antingen måste renovera lådan eller skaffa mig en ny och min tanke är nu att byta till en manuell. Jag undrar om någon vet något företag som säljer manuella (nya, morderna) växellådor som bara är att bulta på som den är? Givetvis behöver jag svänghjul och kopplingspaket samt pedalställ men har tidigare gjort samma ombyggnad på en Ford Scorpio 88 men lyckat resultat. Tips råd och gärna delar eller förslag!!

Om någon är från trakterna kring Borlänge och är kunnig på att skruva automatlåda är även detta av stort intresse!!!

Tack på förhand!! / Danne 8)

Link to comment
Share on other sites

Kul, jo jag har fått för mig att man skulle kunna ha lite roligare upplevelser med bilen då? Jag har i många år haft Scorpio:s 2,9or och finner att de är sååå mycket trevligare och piggare med manuellväxlad låda. Det är ju inte så många häst i dom precis, (150) men betydligt mer vrid (~220nm / 3000rpm) än vad du finner i en ford 4:a i alla fall och det märks verkligen när man har den manuella lådan. :D

Är det någon som vet vad det är för vridmoment i en orginal mustang 70 302? Min bil enligt uppgift ska ha ca 200hk. :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...