Jump to content

Featured Replies

comment_74373

Renoverade min 302 i vintras och passade då på att stroka den till 332" med Eagle vev, stakar,smidda kolvar, edelbrock toppar, ny TCI turbin osv.

Motor och låda gled ihop lätt utan motsånd, nya turbinen kunde också roteras efter hopdragning av låda/motor.

Vevade igång motorn förra veckan och körde in kammen, bytte sedan olja och filter, tog en provtur på 3 mil.När jag kom hem igen fick jag bara för mej att skruva loss olje-filtret :shock: och kolla läget på Oljan.När jag tömmer filtret rinner det ut olja/kopparspån (väldigt likt kopparpasta).

Tog ett snabbt beslut om att plocka ur motorn igen.

Lyfte sedan på tråget och plockade bort överfallet till axiallagret, det visar sej vara nedslitet i bakkant c:a 0.1 mm.

Jag började leta fel och kunde till slut konstatera att drivaxeln från C4 automaten inte hamnar på samma avstånd i nya turbinen jämnfört med den gamla.Provade med att lägga flexplattan på bänk med gammal resp. ny turbin monterad på och drivaxeln i, på den nya turbinen sticker axeln ut 5mm mer.

Har bytt lager och tänker plocka i motorn (igen).

Firman som lev. turbinen säger att det inte kan vara drivaxeln som tryckt

in veven mot lagret.

Men, ska jag korta axeln 5mm och montera nya turbinen eller klämma tillbaks den gamla orginal turbinen ?

Tacksam för synpunkter/tips

Hälsningar Edeson

comment_74586

Råkade ut för samma sak för ett par år sedan, även detta med en TCI turbin!

Mest pga att jag va slarvig så bytte jag bara turbin utan att kolla spelet, vilket resulterade i att lager plus vev förstördes! Du ska inte ge dej på axeln, jag svarvade ner struten på turbin och gjorde längre spår för pumpen istället. Viktigt att spelet är rätt, kolla vad som står på TCI's hemsida!

MVH

//Mathias

• Author
comment_74612

Hej Mathias

Tråkigt när sådant här händer men ändå skönt att höra dej bekräfta vad felet beror på.

Kontrollerade alla avstånd som stod i monteringsanvisningen, vilket tydligen inte var tillräckligt.

Har monterat nytt lager i motorn och satt dit orginal turbinen.

Provstart imorgon Tisdag.

TCI turbinen blir bojsänke!

Hälsningar Edeson

• Author
comment_74627

Kollade först spelet mellan turbinens infästning och automatlådans framkant, enl. TCI skulle det avståndet vara större än förhållandet flexplatta/motorblock, vilket det också va.

Provade också att snurra turbinen innan jag drog fast den i flexplattan.

Det var svårt att känna något glapp på 3-4 mm.

Jag har nu mätt avståndet från turbinens bakre styrning till änden på drivaxeln (drivaxeln i turbin) och fick orginal =268mm , TCI=280.

En skillnad på 12mm, något som inte stämmer !

Har ett glapp på ett par mm med orginal turbinen, så nu borde det funka.

Hälsningar Edeson

• Author
comment_74979

Det här va inte lätt, har läst på om just den här typen av fel och det kan tydligen bero på så mycket.

Jag har fortfarande samma fel som tidigare (axial lagret slits ned i bakkant) se bild.

Har provat med olika turbiner, kollat spel låda/turbin/flexplatta, kardanstången "flyter" 15 mm i bakkant på lådan, trycket på automatoljan 3 bar, schimsat ut turbinen från flexplattan 2mm för att få bort ev. tryck mot veven (vild chansning), kört motorn utan belastning.Inget hjälper !

Nästa steg är att provköra utan turbin i lådan för att koppla felet till automat eller motor.

Har ändå en känsla av att det är något med vevaxeln (dålig ytfinish,fel geometri)

Tacksam för fler förslag/tips (eller bara glada tillrop) !

Hälsningar Edeson :shock: