Jump to content

Batteriproblem


Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vart jag kan köpa ett ordentligt batteri som passar mustang 95.

Jag vill ha ett ordentligt batteri som tål lite och passar givetvis på orginalplatsen. (har inte plats i kofferten).

Jag har köpt 3 orginalbatteri och de håller endast 1 säsong trots underhållsladdning.

Ett batteri svällde så jag knappt fick ut det.

Börjar bli trött att köpa nytt batteri vart år.

Finns det något gelebatteri som passar?

Hjälp mig!!

MVH

Martin

Link to comment
Share on other sites

Din historia låter lite otrolig måste vara något fel på att dina batterier håller så kort tid, har du någon form av överladdning på något sätt som gör att dina batterier inte pallar med hoppas någon mer läser detta vilket är ganska sannolikt som kan ge något bra tips vad som gör att dina batterier inte håller längre. Eller blir problemet under vinterfövaringen att det inte har tillräcklig med laddning då eller står tillräckligt varmt

Link to comment
Share on other sites

Hej håller på med en del reservkraft om dagarna och har sett en del konstiga saker. Det vanligaste till att batterierna blir 50% större är pg av hetta,ålder och laddspänning. Ålder och laddspänningen är det väll största orsaken till att batterierna havererar. I de fall inte batterier motionerar under de 6 månader man inte använder bilen så får du en så kallad själv urladdning på batteriet som kan ge att en eller flera celler dör eller ren kortslutning i batteriet. Nu vet inte jag vad mustangen ska generera vid laddning i volt men skulle gissa på att du ska inte ha högre laddningen än 15 volt på batteriet högre än det så blir det lite för tufft. Så allt mellan 12.8 V till strax under 15V borde vara normalt men som sagt en gissning.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Hejsan, det hela låter skumt..... :? Något verkar galet.... undrar om det inte är något annat - än batteriet.... :?::?::?:

Jag har en 95:a och ville inte kosta på ett dyrt batteri (orginal) då jag bara kör på sommaren och tar in det på vintern - med underhållsladdare (C-tech).

Köpte ett på Autoexperten för 606 kr !!! inför säsongen 2007. Dvs har det nu för 3:e säsongen.

Det är egentligen till en - håll i dig - Peugeot 206 eller liknande. Passar i alla fall och har fungerat felfritt.

Tidigare hade jag ett Optima - och det var kass efter 2 - 3 år (kostar oxå minst 3 ggr det som nu är monterat)

Vill du så kan jag titta under huven efter artikelnummer å så.?

Du får hojta till då.

Link to comment
Share on other sites

om du köper ett nytt batteri idag, kör med det unde säsången, tar ur batteriet på hösten och laddar det fullt så kan det stå så fulladdat rejält länge, sannolikt flera år utan att ta skada. Är det däremot INTE fulladdat så blir det trubbel.

Sannolikt fel på din underhållsladdning som förstört batteriet. Max 13.8V laddspänning på slutna batterier, men just det där med underhållsladdning är lite mer komplicerat. Jag skulle nog tipsa om att om batteriet INTE är anslutet till bilen så är underhållsladdning inte nödvändig. Är det anslutet måste du underhållsladda eftersom bilen alltid drar lite ström.

Det inte sannolikt att det är batteriet det är fel på i ditt fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! jag har en ctek laddare som står på så ofta som möjligt när bilen står stilla, mätte över batteriet när motorn är igån och visar 13.8v så inga problem där. Har även provat med min brors ctek laddare.

Håkan vill du kolla på det så är du en pärla!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! jag har en ctek laddare som står på så ofta som möjligt när bilen står stilla, mätte över batteriet när motorn är igån och visar 13.8v så inga problem där. Har även provat med min brors ctek laddare.

Håkan vill du kolla på det så är du en pärla!

Ok - kollar i helgen (på resa nu). Men jag undrar om det står rätt till - på alla andra ställen. Verkar väldigt konstigt. Håller med (tror på) Grufman om det han skriver. Finns det inte en "altenator regulator" eller något sådant ? Skulle kolla den.....

Hur som helst - så kommer artikelnummer i helgen.

Har du bråttom så kolla batteri till Ford Fiesta. Jag tror det är ett sådant - ej Peugeot som jag skrev.

här är länken till Banner http://www.bannerbatterien.com/banner/h ... x_en11.php

Plastbacken som batteriet står i tycker jag du ska byta som Peter skriver. Min börjar falla sönder.... när du ändå är på gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte ut plastlådan mot en aluminiumplåt o ställde dit ett gult optima.

Hej Peter,

kan du beskriva hur plåten du gjorde till batteriet ska tas fram. Min låda är sprucken och håller på att falla sönder. Antar man behöver bocka en plåt och borra några hål.

Du får gärna berätta hur du gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! jag har en ctek laddare som står på så ofta som möjligt när bilen står stilla, mätte över batteriet när motorn är igån och visar 13.8v så inga problem där. Har även provat med min brors ctek laddare.

Håkan vill du kolla på det så är du en pärla!

Har PM:at uppgifterna.

Link to comment
Share on other sites

tänk på att en plastlåda ibland kan vara att föredra. Anledningen är att utsidan av batteriet alltid är lite ledande, och en ledande låda kan ge upphov till krypströmmar och korrosion.

I vår städmaskin på jobbet kunde vi ösa korrosionssalt med en spade tack vare att truckbatterierna satt i plåtkassetter och inte stod "fritt".

Så om du inte vill ha korrosion, kör plast.

Link to comment
Share on other sites

Ingen korrosion här.

Bytte till optima för att förra skitbatteriet hade tryckt ur sig lite syra i motorrummet.

Om jag fattat det hela rätt så är syran i denna typ av batterier bundet i "glasfiber" o går att köra över med lastbil utan att få det att läcka.

Tog några bilder istället för att skriva som en tok :)

Infäst som originallådan.

Link to comment
Share on other sites

optima är nog att föredra om man inte vill ha läck. Det intressanta med vanliga syrabatterier är dock att det finns potentialskillnader på utsidan av batteriet, typ att syran läcker rakt igenom. Det gör att det kan korrodera. Om man har ett batteri som släpper väldigt mycket korrosion på en av polerna kan det dessutom betyda att man har läckströmmar i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Hej.....en fråga.....vad tycker ni om batterierna från SGA Bromma

de heter Banner är väl från Österike eller nått grannland till det....

Vi har ju rabbatter där i mustangklubben......jag har köpt flera batterier där.....själv tycker jag de är helt OK........bra priser också...

och många typer av batterier så mät det gamla i storlek och kolla där....

MVH "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Ingen korrosion här.

Bytte till optima för att förra skitbatteriet hade tryckt ur sig lite syra i motorrummet.

Om jag fattat det hela rätt så är syran i denna typ av batterier bundet i "glasfiber" o går att köra över med lastbil utan att få det att läcka.

Tog några bilder istället för att skriva som en tok :)

Infäst som originallådan.

Tack för bilderna Peter. Ser himla prydligt ut !

Gissar att det är gummiduk du har - för att slippa "ja-vad-det-nu-heter" när olika metaller har kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit hos plåtslagaren, han har bockat till ny batterihållare och då kan jag sänka batteriet med 15mm. Hoppas nu det klarar sig, skall testa den ikväll kom tiden tillåter.

Tack för all hjälp och inspiration!

Sänder över lite bilder när jag är klar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...