Jump to content

placering av övre bärarmar


Recommended Posts

Jag har hört att de övre bärarmarna sitter lite för högt original för att det ska bli riktigt bra när vägen svänger. Är det så? Går det i så fall att sänka dem för lite mer negativ camber utan att modifiera framvagnen i övrigt? Jag har en ht -67.

Jonas

Link to comment
Share on other sites

stämmer bra.

Jag har borrmallar i plåt för både tidiga och sena Mustanger för detta.

1'' är det mesta som går att sänka.

Det går att göra mera men då måste man även bygga om infästningarna för kulbultarna

Link to comment
Share on other sites

När Du gör denna s.k. Shelby sänkning så kommer Du också väldigt nära kulbultarnas låsningsgräns om du vill öka cambervinkeln.

Sänkningen i sig ändrar inte cambervinkeln, bara kulbultarnas vinkel.

Det finns ett kit från USA som heter Negative Wedge Kit som justerar denna felaktiga kulbultsvinkel.

Föreslår att Du även installerar denna om Du vill ha mycket negativ camber, annars kan det bli helt fel.

Föreslår också att Du inte går över -1 grad i Camber om Du vill ha en körbar bil på allmänna vägar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tog och kollade lite närmare på fästet för den övre bärarmen. Det ser inte ut som att förstärkningsplåten i motorutrymmet medger någon nämnvärd sänkning. Funkar det att svetsa dit lite mer plåt så att de nya hålen ryms? Måste de gamla svetsas igen eller kan jag lämna dem ifall jag vill återställa framvagnen till originalskick senare?

Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 2 months later...

Shelby sänkningen i all ära men den metoden är snart 40 år gammal.. utvecklingen går framåt ....Först var jag inne på att göra så med min gamla harv med ...men efter ha tänkigenom detta med borra hål....camberkilar adapters etc,,,,låter det som en enda stor kompromiss. Så jag köpte istället in kunskap från en firma i USA som har levererat komplett framvagna till min el Camino så den fick bättre väghålllning än en vette C5. Nu är detta inget billigt alt, men för den som vill ha det bästa finns inga genvägar - det kostar nedre och övre bärarmar som har rätt geometri justerbara strut rods och fjäderfästen i poluretan kostar 15.000:_ sen tillkommer stötdämpare, fjädrar och kränghämmare Med detta får man neg. roll center och perfekt väghållning......räknatr med minst lika bra resultat som i Caminon. När jag får råd senare i vår ska jag även köpa deras bakbladfjädrar ( 12.000:-) och sen får vi se om den blir klar till sommaren...vet någon om ett 4x weber insug tillBB??

mvh R

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hälsningar från Finland.

Rätt geometri ja, du sa det. Så lite flex som möjligt också. Det är hela iden bakom.. Fastän metoden är 40 år gammal, så bättrar modifieringen framvagnens egenskaper. Sen gäller det också att förstärka karossen här o. där.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

tittade lite mer på hålbilden i dag på min -69:a och jag måste mäta nogrannare till helgen för det ser ut som om dom har mätt med 2 olika ögonmått :roll: suck

Dessa 80 tals renoveringar, börjar ibland ångra...

Man får göra om allt presis allt för att bli nöjd.

men, har man börjat är det lika bra att löpa linan ut. För man gör det trotts allt för sin egen skull...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...