snock April 4, 2003 Report Share April 4, 2003 Jag har hört att de övre bärarmarna sitter lite för högt original för att det ska bli riktigt bra när vägen svänger. Är det så? Går det i så fall att sänka dem för lite mer negativ camber utan att modifiera framvagnen i övrigt? Jag har en ht -67.Jonas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst April 4, 2003 Report Share April 4, 2003 stämmer bra.Jag har borrmallar i plåt för både tidiga och sena Mustanger för detta.1'' är det mesta som går att sänka.Det går att göra mera men då måste man även bygga om infästningarna för kulbultarna Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
snock April 5, 2003 Author Report Share April 5, 2003 Intressant! Går det att sänka en tum utan att göra några andra förändringar eller behöver man komplettera med shims el. liknande?Jonas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
göran cmc 302 April 7, 2003 Report Share April 7, 2003 När Du gör denna s.k. Shelby sänkning så kommer Du också väldigt nära kulbultarnas låsningsgräns om du vill öka cambervinkeln.Sänkningen i sig ändrar inte cambervinkeln, bara kulbultarnas vinkel.Det finns ett kit från USA som heter Negative Wedge Kit som justerar denna felaktiga kulbultsvinkel.Föreslår att Du även installerar denna om Du vill ha mycket negativ camber, annars kan det bli helt fel.Föreslår också att Du inte går över -1 grad i Camber om Du vill ha en körbar bil på allmänna vägar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
snock April 9, 2003 Author Report Share April 9, 2003 Jag tog och kollade lite närmare på fästet för den övre bärarmen. Det ser inte ut som att förstärkningsplåten i motorutrymmet medger någon nämnvärd sänkning. Funkar det att svetsa dit lite mer plåt så att de nya hålen ryms? Måste de gamla svetsas igen eller kan jag lämna dem ifall jag vill återställa framvagnen till originalskick senare?Jonas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
göran cmc 302 April 11, 2003 Report Share April 11, 2003 Normalt skall Du bara kunna flytta utan att svetsa på någon ny plåt.Den platta du använder som borrmall kan Du låta sitta kvar smat sätta i bultar i de gamla hålen och vips så har Du en förstärkning. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
snock April 22, 2003 Author Report Share April 22, 2003 Jag har letat lite men utan större framgång. Lite tips vore strålande.Jonas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
snock April 25, 2003 Author Report Share April 25, 2003 Okej, det låter vettigt. Var kan man få tag i borrmallar etc?Jonas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fam Pantzar October 5, 2003 Report Share October 5, 2003 Har en -71, där är inte plats att göra denna sänkning, hur gör jag då? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst December 29, 2003 Report Share December 29, 2003 Shelby sänkningen i all ära men den metoden är snart 40 år gammal.. utvecklingen går framåt ....Först var jag inne på att göra så med min gamla harv med ...men efter ha tänkigenom detta med borra hål....camberkilar adapters etc,,,,låter det som en enda stor kompromiss. Så jag köpte istället in kunskap från en firma i USA som har levererat komplett framvagna till min el Camino så den fick bättre väghålllning än en vette C5. Nu är detta inget billigt alt, men för den som vill ha det bästa finns inga genvägar - det kostar nedre och övre bärarmar som har rätt geometri justerbara strut rods och fjäderfästen i poluretan kostar 15.000:_ sen tillkommer stötdämpare, fjädrar och kränghämmare Med detta får man neg. roll center och perfekt väghållning......räknatr med minst lika bra resultat som i Caminon. När jag får råd senare i vår ska jag även köpa deras bakbladfjädrar ( 12.000:-) och sen får vi se om den blir klar till sommaren...vet någon om ett 4x weber insug tillBB??mvh R Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB February 13, 2004 Report Share February 13, 2004 Hälsningar från Finland.Rätt geometri ja, du sa det. Så lite flex som möjligt också. Det är hela iden bakom.. Fastän metoden är 40 år gammal, så bättrar modifieringen framvagnens egenskaper. Sen gäller det också att förstärka karossen här o. där. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 April 11, 2004 Report Share April 11, 2004 Hur är det på -69:orna? jag har 4 hål på min och övre bärarmen sitter i de lägre hålen. Är det så att detta redan är gjort? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 April 11, 2004 Report Share April 11, 2004 Man får tacka för snabba svar, det här verkar vara ett mycket aktivt forum med kunnande människor Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 April 12, 2004 Report Share April 12, 2004 tittade lite mer på hålbilden i dag på min -69:a och jag måste mäta nogrannare till helgen för det ser ut som om dom har mätt med 2 olika ögonmått suckDessa 80 tals renoveringar, börjar ibland ångra... Man får göra om allt presis allt för att bli nöjd.men, har man börjat är det lika bra att löpa linan ut. För man gör det trotts allt för sin egen skull... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.