jolle June 21, 2009 Report June 21, 2009 Håller på att plocka isär en 650dp som jag byter packningar och diverse på.Skall ha den på en 289 med alu toppar,annan kam ,headders,ignitor,insug weiand action +.Min fundering är om jag skall byta munstycken redan nu när den är i delar på arbetsbänken,sitter i nu 73 och 67 munstycke.Skall man gå ned lite tror ni,är ju ändå bara en liten 289 som den skall sitta på. Citera
Gresse June 24, 2009 Report June 24, 2009 Jag skulle prova med det som du har nu. Pri-67 Sec-73-75 Tillskott 6.5Tycker det låter ganska bra.Vad blev det för slags toppar?Gresse Citera
ThomasFB June 25, 2009 Report June 25, 2009 64-66 primär / 67-68 sekundär, beroende på motorn givetvis, det går inte att justera in förgasare via ett nätforum Citera
Gresse June 26, 2009 Report June 26, 2009 Om du kör med tillskottsventil är den värd ca 6-8 nummer.Alltså ska primärsidan vara 6-8 storlekar mindre än sekundärsidan.Om du pluggar tillskottet kan du köra med i stort sett samma munstycken fram som bak.Ser ingen mening med det på en gat bil då du lär ha stora munst. i på primärsidan.Gresse Citera
ThomasFB June 26, 2009 Report June 26, 2009 Det går inte att justera in förgasare via ett nätforumTydligen går det....... .. .. Citera
Gresse June 27, 2009 Report June 27, 2009 Försöker bara hjälpa till.Det är ju bara riktlinjer. Citera
jolle July 1, 2009 Author Report July 1, 2009 Sitter nu o läser om afr och dom verkar vara oslagbara.Vad kan man få ut med dessa prylar + AFR topparna:Kamaxel med 0,471 i lyft duration 218 228Weiand action plus (2-plan) insugTri-y headdersHolley 650dpPetronix brytarlöstStandard bottendel-289 4v a-code -65Köpte en snäll kam med LSA 112 för framtida supercharger montering.Men vad kan detta ge ,fast utan kompressorn? Citera
Gresse July 2, 2009 Report July 2, 2009 Twisted wedge typen av toppar får man ut mer effekt ur än inlines toppar men man måste kolla noga på ventiluttagen i kolvarna!Vilken storlek på AFR topparna tänkte du på?Gresse Citera
jolle July 2, 2009 Author Report July 2, 2009 Eftersom jag har liten motor blir det 165cc,finns som competition och street,tar nog street toppar,dom passar nog bättre.Competition är mer för race.Gå in på afr`s hemsida o säg vad du tror.Skulle behöva lite hjälp,är inte 100% insatt i toppar.www.airflowresearch.com Citera
Gresse July 2, 2009 Report July 2, 2009 Man måste ha en plan för vad man tänker använda bilen till,nu och kanske i framtiden. Folk har en gammalmodig tendens att stirra sig blinda på vad dom kallar "för stora toppar" att bilen blir trött och seg med stora toppar.Nonsens!Förr fanns det inte så mycket att välja på som nu så då kompenserade man små toppar med hejdundrande kamaxlar. Nu för tiden får man ut mer effekt med "stora" toppar och snällare kammar och bilen blir trevligare att köra.Tänk framåt.Ett par AFR 185cc eller RHS 180cc sitter alldeles utmärkt på en Ford smallblock. Se till att ha ett hyfsat komp.förhållande ca 10:1Jag skulle ha satt i en lite vassare kam också.Svårt att bygga både bra sugmotor och överladdat i samma paket.Gresse Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.