Jump to content

Recommended Posts

Håller på att plocka isär en 650dp som jag byter packningar och diverse på.Skall ha den på en 289 med alu toppar,annan kam ,headders,ignitor,insug weiand action +.Min fundering är om jag skall byta munstycken redan nu när den är i delar på arbetsbänken,sitter i nu 73 och 67 munstycke.Skall man gå ned lite tror ni,är ju ändå bara en liten 289 som den skall sitta på.

Om du kör med tillskottsventil är den värd ca 6-8 nummer.

Alltså ska primärsidan vara 6-8 storlekar mindre än sekundärsidan.

Om du pluggar tillskottet kan du köra med i stort sett samma munstycken fram som bak.

Ser ingen mening med det på en gat bil då du lär ha stora munst. i på primärsidan.

Gresse

Sitter nu o läser om afr och dom verkar vara oslagbara.Vad kan man få ut med dessa prylar + AFR topparna:

Kamaxel med 0,471 i lyft duration 218 228

Weiand action plus (2-plan) insug

Tri-y headders

Holley 650dp

Petronix brytarlöst

Standard bottendel-289 4v a-code -65

Köpte en snäll kam med LSA 112 för framtida supercharger montering.

Men vad kan detta ge ,fast utan kompressorn?

Twisted wedge typen av toppar får man ut mer effekt ur än inlines toppar men man måste kolla noga på ventiluttagen i kolvarna!

Vilken storlek på AFR topparna tänkte du på?

Gresse

Eftersom jag har liten motor blir det 165cc,finns som competition och street,tar nog street toppar,dom passar nog bättre.Competition är mer för race.Gå in på afr`s hemsida o säg vad du tror.Skulle behöva lite hjälp,är inte 100% insatt i toppar.www.airflowresearch.com

Man måste ha en plan för vad man tänker använda bilen till,nu och kanske i framtiden. Folk har en gammalmodig tendens att stirra sig blinda på vad dom kallar "för stora toppar" att bilen blir trött och seg med stora toppar.Nonsens!

Förr fanns det inte så mycket att välja på som nu så då kompenserade man små toppar med hejdundrande kamaxlar. Nu för tiden får man ut mer effekt med "stora" toppar och snällare kammar och bilen blir trevligare att köra.

Tänk framåt.Ett par AFR 185cc eller RHS 180cc sitter alldeles utmärkt på en Ford smallblock.

Se till att ha ett hyfsat komp.förhållande ca 10:1

Jag skulle ha satt i en lite vassare kam också.

Svårt att bygga både bra sugmotor och överladdat i samma paket.

Gresse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...