Gtttggg July 9, 2009 Report July 9, 2009 Jag har en idbricka som satt på insuget. Numret är:289 E 67E E 236-B 15Nån som vet vad det betyder? Jag såg numret 289 överallt på insuget också men noterade inte resten av numret. Hade varit kul att kolla upp det. Citera
Ronnie S July 10, 2009 Report July 10, 2009 Jag slog upp detta i Kevin Martis Tagbook ( http://www.martiauto.com/itemselection.cfm?id=1964 ).Första raden betyder mycket riktigt att det är en 289, tillverkad på Ensign plant i Windsor och 1967 års modell.På andra raden:E: tillverkningsmånad (maj)E: Thermactor (avgasrening med luftpump, för Californien)236-B: 289-2V avsedd för automatlåda15: Change level Citera
Gtttggg July 10, 2009 Author Report July 10, 2009 Tack för svaren. 289 67 kände jag till men inte övriga numren.Att den var försedd med luftpump stämmer eftersom bilen komer från Kalifornien. Enligt chassinumret tillverkades bilen 1 Juni -67 i San José så Maj månad på id-brickan borde stämma. Hmmm.. undrar om det är samma motor från fabrik typ matching numbers? Tror jag ska kolla övriga numren på insuget. Vad är change level? Citera
Ronnie S July 11, 2009 Report July 11, 2009 När Ford gjorde några större ändringar i motorns konstruktion så höjde man change level-siffran, så att man redan från utsidan kunde se vilka komponenter som sitter i motorn (på id-brickan) för att t ex kunna sälja rätt reservdelar. Det som skiljer change level 15 från den tidigare 14 är bland annat ändrade kamtider och annan kalibrering av förgasare, som skulle ge renare avgaser (Källa: Mustang and Ford small block V8, av Bob Mannel http://www.fordsmallblock.com/ )Om du tittar på blocket, på vänster sida, i topplocksplanets förlängning (precis framför vänstra topplocket alltså) så ska där finnas några inslagna siffror och bokstäver. Dessa är alltså inte gjutna in, utan inslagna med stansar. Detta är det datum då motorn monterades ihop. Här är ett exempel på hur det kan se ut:7E25 X7: 1967E: maj månad25: den 25:eX: Kod för den inspektör som stämpladeOm din motor är ihopsatt under senare delen av maj 1967 kan det mycket väl vara originalblocket till bilen. Citera
Gtttggg July 11, 2009 Author Report July 11, 2009 När Ford gjorde några större ändringar i motorns konstruktion så höjde man change level-siffran, så att man redan från utsidan kunde se vilka komponenter som sitter i motorn (på id-brickan) för att t ex kunna sälja rätt reservdelar. Det som skiljer change level 15 från den tidigare 14 är bland annat ändrade kamtider och annan kalibrering av förgasare, som skulle ge renare avgaser (Källa: Mustang and Ford small block V8, av Bob Mannel http://www.fordsmallblock.com/ )Om du tittar på blocket, på vänster sida, i topplocksplanets förlängning (precis framför vänstra topplocket alltså) så ska där finnas några inslagna siffror och bokstäver. Dessa är alltså inte gjutna in, utan inslagna med stansar. Detta är det datum då motorn monterades ihop. Här är ett exempel på hur det kan se ut:7E25 X7: 1967E: maj månad25: den 25:eX: Kod för den inspektör som stämpladeOm din motor är ihopsatt under senare delen av maj 1967 kan det mycket väl vara originalblocket till bilen.Det låter väldigt intressant. Jag ska försöka hitta och läsa dessa när jag är i garaget om inte det är fullt med färg på blocket nu. Jag hittade övriga numren på insuget som finns framför förgasaren. Vad jag kunde läsa är: 289 15 C50E - 9425-A K Citera
Ronnie S July 11, 2009 Report July 11, 2009 Jag hittade övriga numren på insuget som finns framför förgasaren. Vad jag kunde läsa är: 289 15 C50E - 9425-A KDet borde stå C6OE-9425-A, för det är gjutnumret på 2-portsinsuget som användes 1966-67 (1965 hette C5OE-9425-. Citera
Gtttggg July 13, 2009 Author Report July 13, 2009 Jag hittade några instansade siffror precis framför vänstra topplockets framkant. E 170 Citera
Ronnie S July 14, 2009 Report July 14, 2009 Då kanske det är så att årsmodellssiffran inte är med? Så är det faktiskt på min motor också.I så fall borde siffrorna betyda 17 maj, instansat av inspektör O. Citera
Gtttggg July 14, 2009 Author Report July 14, 2009 Då borde det betyda att jag har ursprungliga motorn från fabrik om siffrorna betyder 17 maj. Jag tänkte lite på insugets siffror. Om jag råkar ha C50E etc som är avsedd för årsmodell 65 och inte C60E, undrar jag varför jag har äldre versionen av förgasaren + insug. Skulle byta bränslefilter men det nya (för årsmodell 67)passade inte pga det var 12,5 mm i ytterdiameter dvs för stort för skruvas i. Det gamla filtret är 10 mm som sitter på 65 årsmodell. Citera
fast66 July 16, 2009 Report July 16, 2009 65 hade inte filter uppe vid förgasaren, utan det kom till 66. 1965 satt soppafiltret nere under bensinpumpen.På förgasarfoten sitter normalt koder för årsmodell och bilmodell som förgasaren levererades till. Citera
Gtttggg July 16, 2009 Author Report July 16, 2009 65 hade inte filter uppe vid förgasaren, utan det kom till 66. 1965 satt soppafiltret nere under bensinpumpen.På förgasarfoten sitter normalt koder för årsmodell och bilmodell som förgasaren levererades till.Menar du typ koden som finns framtill på vänster sida?8 Z C står det på min förgasare. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.