Jump to content

Byta till v8


Lilsaleen

Recommended Posts

har nu möjlighet att byta ut trötta v6 mot en v8 ifrån en bullitt GT

vad är det för regler eller vad krävs för att byta ut motorn ifrån v6an till 8:an

(bromsarna ifrån bullitt/cobra är redan installerade 13" ventilerade bullit fram cobra bak)

MVH

Shayer

Link to comment
Share on other sites

Börja med att kolla vad som är möjligt i ditt fall med SFRO och Bilprovningen.

Vad är det för förutsättningar med bilen sedan tidigare? Har du en flyttgodsbil utan vidare avgaskrav så är det ett hinder mindre. Nu är ju bullitmotorn avgascertifierad och allt sånt sedan tidigare så ingen fara där.

Då hästkrafter och vridmoment kommer överskrida det tillåtna för vanligt motorbyte i V6an så räcker det inte långt med "ändrat fordon" utan vi kommer in på "ombyggt fordon" och då du redan har bytt bromsar så är det ju redan en bit på väg.

Men det lär i vilket fall handla om motorbyte, byte av bromssystemet vilket ju redan är gjort och sen vill sfro gärna att man byter bakaxel. Nu lär ju denna axel hålla men man kan ju alltid slänga i en ny utväxling för att få det ännu roligare och så har du ju samtidigt ändrat den enheten också.

Sen kommer man ju alltid till den ständiga frågan om det inte är mer lönande att skaffa en GT istället, men det var ju inte din fråga så den släpper vi...

Allt går ju, bara att du uppdaterar bilen på de punkter där V6an är svagare, vet inte hur det ser ut med framvagn å sånt om det är klenare på dessa.. Hänger växellådan med?

SFRO´s nya bygghandbok ger dig en hel del svar i ämnet vad du får och inte får göra, eller ännu bättre - ta kontakt med dom och diskutera frågan.

Link to comment
Share on other sites

det som normalt skiljer mellan GT och V6 är bromsar, bakaxel och motor. Sen tillkommer kjolpaket och annan typ av inredning.

Tycker personligen det låter som ett svettigt jobb. Det går att få loss Cobror för 150 000kr för en 99a.. bra deal!

Link to comment
Share on other sites

det som normalt skiljer mellan GT och V6 är bromsar, bakaxel och motor. Sen tillkommer kjolpaket och annan typ av inredning.

Tycker personligen det låter som ett svettigt jobb. Det går att få loss Cobror för 150 000kr för en 99a.. bra deal!

Man kan nu få en 05:a för 160-170 reggad och klar i Sverige. Cobran är ju grym (har ägt en) men S197 är bara en helt annan bil.

Jag säjer sälj V6:an, och köp dig en 99-94 GT/Mach 1/Cobra eller en 05+ GT.

Du behöver även hela ECU, ECU harness och soppasystem för att få det att funka. Kommer kosta mer i slutändan och då kanske du har en bil som inte går att bessa, eller ens sälja då det är ett "hemmabygge". Speciellt nu när en 99-04 GT är så billiga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...