turbopalmen July 17, 2009 Report July 17, 2009 mustang GT -96 4,6lit rycker vid 1500rpm på högre växlarna och "flytgas". Ibland små ryckningar och ibland kraftigare (runt 50km/h och 70Km/h). Har läst en del på nätet om detta och det är en del som haft problem med detta, men har aldrig hittat nån på nätet som skrivit nån lösning. Bilen går förövring kanon (stabil tomgång och inga ryckningar över 1800rpm eller under belastning)Bytt hittills är tändspolar, tändkablar, luftfilter, tändstift och rengjort maf och tomgångsmotorn, även gjort grund inställning av tomgång och mätt tps som verkar funka o ha linjär kurva.Men ryckningarna försvann inte och det känns inte som misständningar.Teorier? Eller nån som haft samma problem? Citera
grufman July 17, 2009 Report July 17, 2009 dags för ny olja :-) Se till att byta allt, även det i konvertern (plugg finns). Det går i 11.5L om du tappar tråg + konverter. Citera
turbopalmen July 17, 2009 Author Report July 17, 2009 beror det på det verkligen?? Oljan är ju röd o fin och luktar riktigt gott....Hade uppe bilen på lyft idag för första gången sen jag köpte den.Och höger motorfäste är helt slut så motorn lutar rätt kraftigt åt höger och således lutar även lådan åt höger. Kan detta spela in också? Citera
turbopalmen August 6, 2009 Author Report August 6, 2009 bytt olja o filter i låda och tömmde även konvertern och slog i ny 76olja mercon-v 11,5 liter. men bilen beter sig likadant fortfarande (ingen skillnad). Och gammla oljan luktade bra o såg klar röd ut även tråget var skinande rent invändigt.Tycker det e märkligt om det beror på lådan... Om man ligger på flyt gas i 1500varv och den börjar rycka så rör man gasen kanske 1mm då slutar den rycka.Vad är det du menar händer i lådan när det rycker grufman?Kan det inte ha med gaslägesgivare att göra eller själva gasspjället som e skitigt?B-filter eller B-pump?? Citera
Daniel Linde August 6, 2009 Report August 6, 2009 Ett annat långskott som är värt och gratis o prova.Gör rent MAFen.. Finns bilder o text om du söker. Kan bli väldigt skumma fel med den Citera
turbopalmen August 7, 2009 Author Report August 7, 2009 Ett annat långskott som är värt och gratis o prova.Gör rent MAFen.. Finns bilder o text om du söker. Kan bli väldigt skumma fel med denHänvisar till mitt första inlägg där det står vad som e gjort hittills.Tack ändå. MVH Rikard Citera
convertible90 August 7, 2009 Report August 7, 2009 Vet ej hur det ser ut på en 96:a men jag hade samma symptom på min 5.0 90:a, då var det en frätskada i spjällhuset där EGR ventilen sitter ansluten som gjorde att den drog in avgaser i insuget. Efter byte av spjällhus går bilen perfekt./Lasse Citera
grufman August 7, 2009 Report August 7, 2009 Vad är det du menar händer i lådan när det rycker grufman?Kan det inte ha med gaslägesgivare att göra eller själva gasspjället som e skitigt?B-filter eller B-pump??´I alla 4r70w lådor som har haft samma tendenser som dina har det avhjälpts med att byta olja. Det ligger helt enkelt och slirar i lådan när växlarna ska gå in. Shrudder brukar dom skriva Citera
turbopalmen August 7, 2009 Author Report August 7, 2009 men när jag bara ligger på flyt gas ska det ju inte i några växlar. Växlar gör den perfekt och går även perfekt under belastning (även under ytterst lite belastning) Ska kolla spjällhuset och byta tps härnäst tror jag.Ska tilläggas att ryckningarna är väldigt små. Transmission shudder läste jag om nyss o det beskrivs som att åka över en tvättbräda...det låter mycket kraftigare än mina symptom. Citera
grufman August 7, 2009 Report August 7, 2009 men när jag bara ligger på flyt gas ska det ju inte i några växlar. Växlar gör den perfekt och går även perfekt under belastning (även under ytterst lite belastning) Ska kolla spjällhuset och byta tps härnäst tror jag.Ska tilläggas att ryckningarna är väldigt små. Transmission shudder läste jag om nyss o det beskrivs som att åka över en tvättbräda...det låter mycket kraftigare än mina symptom.Well, svårt att avgöra på ett forum ;-) Hade jag haft bilen här hade jag kopplat in datorn och kör effektbalansmätning. Det kanske är en spridare som strular, det syns på effektkurvan. Om du vill får du gärna droppa förbi järfälla. Citera
turbopalmen August 7, 2009 Author Report August 7, 2009 hade gärna gjort det men det e c.a 35 mil Kan ni inte öppna lite seriösa filialer runt om sverige? det finns inga seriösa usa bilsmekaniker....iallafall inte här i jönköping. Citera
grufman August 7, 2009 Report August 7, 2009 hade gärna gjort det men det e c.a 35 mil Kan ni inte öppna lite seriösa filialer runt om sverige? det finns inga seriösa usa bilsmekaniker....iallafall inte här i jönköping.det finns bara en jag, och det är jag. Kan ej vara på två ställen samtidigt :-) Citera
turbopalmen August 26, 2009 Author Report August 26, 2009 Har idag hällt i dr.tranny`s shudder fix som är en erkänt bra produkt för att avgöra om det är shudder man har. Och min bil beter sig exakt likadant som innan jag hällde i det....så jag antar man kan utesluta transmission shudder. Ryckningarna är rätt kraftiga. Drog ur kontakten till mafen och då ändrades avgasljudet lite men bilen gick fortfarande på tomgång som innan. Hur mäter/kollar man om mafen e hel och okej?? Andra tips? Symptomen kommer när man efter belstning släpper lite typ som man gör vid flytgas. Citera
grufman August 26, 2009 Report August 26, 2009 Har idag hällt i dr.tranny`s shudder fix som är en erkänt bra produkt för att avgöra om det är shudder man har. Och min bil beter sig exakt likadant som innan jag hällde i det....så jag antar man kan utesluta transmission shudder. Ryckningarna är rätt kraftiga. Drog ur kontakten till mafen och då ändrades avgasljudet lite men bilen gick fortfarande på tomgång som innan. Hur mäter/kollar man om mafen e hel och okej?? Andra tips? Symptomen kommer när man efter belstning släpper lite typ som man gör vid flytgas.Att kolla om en maf är hel är inte helt självklart. Har du dragit ur den och felen återstår kan du dock utesluta det problemet. Citera
turbopalmen August 26, 2009 Author Report August 26, 2009 jag har inte kört den med mafen urdragen...går det?Har dock startat den med den urdragen och den startade som vanligt o tomgången är stabil men låter lite mer "ansträngd" eller vad man ska kalla det.Finns det inget sätt att mäta den på? Citera
grufman August 26, 2009 Report August 26, 2009 jag har inte kört den med mafen urdragen...går det?Har dock startat den med den urdragen och den startade som vanligt o tomgången är stabil men låter lite mer "ansträngd" eller vad man ska kalla det.Finns det inget sätt att mäta den på?Nej, det är svårt.. ibland kukar dom ur och då går det att mäta. Bra tips är att köra utan. Växlingarna blir konstiga dock. Inget farligt normalt sett. Citera
mrv8 August 26, 2009 Report August 26, 2009 Läste tråden och vad jag förståt så rycker den vid jämn fart vid försíktig gas när du vill hålla jämn fart. Slutar rycka direkt när du trycker lite på gasen och den börjar axelerera.Får mig att tänka på fel i EGR ventilen eller styrsystemet till den, har haft det här felet på två bilar med samma symtomet. På båda dessa bilar blev det bra direkt när man drog ur vacumm slangen till EGR ventillen så den inte öppnades. Försvann ryckningarna på en gång. EGR systemet är ju bara öppet för återcirkulatiuon av avgaser just vid jämn försiktig körning och stänger igen när du trycker på gasen.Prova att dra ur vacum slangen och se hur den går då med stängd EGR hela tiden.MvhMrV8 Citera
turbopalmen August 27, 2009 Author Report August 27, 2009 Har också funderat på egr:en....MEN ryckningarna försvann helt när jag körde med maf:en urdragen (dock tändes check engine) och dom kom tillbaka när jag satte i den igen. Så jag antar att den är kass? Tyckte växlingarna var samma, dock lite skum med urdragen då den dog en gång vid rödlyse o.s.v. Men jag antar det blir helt fuckat för insprutningen när den inte får nån info alls. Citera
grufman August 27, 2009 Report August 27, 2009 Har också funderat på egr:en....MEN ryckningarna försvann helt när jag körde med maf:en urdragen (dock tändes check engine) och dom kom tillbaka när jag satte i den igen. Så jag antar att den är kass? Tyckte växlingarna var samma, dock lite skum med urdragen då den dog en gång vid rödlyse o.s.v. Men jag antar det blir helt fuckat för insprutningen när den inte får nån info alls.Det skulle kunna vara MAF, även om det är ovanligt på just den där bilmodellen (med trasig maf alltså). På Andra bilmärken, som exempelvis Audi så är det betydligt vanligare med ryckande motor när maf är dålig. Bytte på morsans Audi TT 1.8T och då försvann ryckningarna. Citera
mrv8 August 27, 2009 Report August 27, 2009 Har också funderat på egr:en....MEN ryckningarna försvann helt när jag körde med maf:en urdragen (dock tändes check engine) och dom kom tillbaka när jag satte i den igen. Så jag antar att den är kass? Tyckte växlingarna var samma, dock lite skum med urdragen då den dog en gång vid rödlyse o.s.v. Men jag antar det blir helt fuckat för insprutningen när den inte får nån info alls.Ja det där med att det skakar från växelådan vid växling som jag ser att ni pratat om i tråden, har jag känt på några bilar varav 2 av dom försökte vi fixa och då har det skakat mycket och trycker man på mer så skakar det ännu mer oftast när den växlar från 1 till 2an (slits väll hårdast dom lamelerna, på den ena gick det att få bort det med ny olja och filter på den andra vara automaten helt slut.Kanske din bil hamnar i ett grund program när du har Maf:en urkoplad där den inte öppnar EGR en eller går lite överfett så du inte känner att den får för mycket luft när EGR ventilen är öppen.Om det nu är den, men jag måste säga att det låter ju positivt att du kan få den att gå jämnt borde ju utesluta fel på spridare m.m.Har du provat och losa EGR slangen och se hur den vart då?Brukar vara en liten vacum slang på ovansidan av EGR ventilen.MvhMrV8 Citera
turbopalmen August 27, 2009 Author Report August 27, 2009 Ska prova med vacum slangen borta och mafen i kopplad imorgon, om det forfarande rycker då borde man väl kunna säga att felet högst troligt ligger i mafen? Har även mätt motståndet i spolarna på spridarna och dom verkar okej allihop....hade nämnligen problem med en cheva tpi en gång där det visade sig att spridarna var kass i spolarna när jag mätte dom. Kan ju i o för sig va skitiga men då borde den ju inte gå bra med mafen ur. Citera
turbopalmen August 28, 2009 Author Report August 28, 2009 har idag kört med maf i kopplad och egr vacum ur och pluggad....och bilen går perfekt. Har haft borta egr:en och den lyfter o håller kvar membran och ventilen i botten så den verkar bra. Finns det fler komponenter än egr och evr:en i det systemet som det kan vara fel på??Mätte evr:en till 31ohm ska väl ligga mellan 20-70ohm?? och kopplar jag 12v på den med bilen igång så dör bilen så den verkar ju funka....Har även tidigare haft felkod på evap bytte då slangen till kolcanistern o sen det ingen check engine....kan det ha med saken att göra?? Citera
Recommended Posts