Jump to content

Recommended Posts

Jag har haft isär en del av förgasaren för rengörning och byte av packningar (ax-pumpen och tillskottsventilen under på framsidan pga läckage + packningar som behövs vid återmontering) samt rengjort adapterplattan. Kan tillägga att det var gammal olja i kanalerna där som jag har dränerat samt slangen till PVC-ventilen (som är ny) var felaktigt inkopplad till luftburken? Nu går slangen till plattan istället.

Nu startar bilen betydligt lättare vid kallstart vilket jag hoppades på samt inget bensinläck under flottören men här kommer mitt lilla problem in. Jag märker att tomgången har blivit något högre i efterhand och jag har inte ändrat inställningarna på förgasaren eftersom bilen gick bra innan demonteringen. Fördelen är jag slipper röra gasen vid köer i stan tex. Skulle jag skruva ner tomgången, vill motorn gärna dö. Speciellt när den är kall så jag får rusa motorn lite och sen släppa gasen. Kan det vara så att slangen ska gå till luftburken trots allt och plugga igen ingången till adapterplattan eller är det frågan om tjuvluft nånstans?

Förgasaren är Autolite 2100 dvs original 2-portare. 289 med C4 -67

Känn om PVC ventilen slår innuti den finns en kula som åker fram och tillbaka. Gör den inte det så är den trasig. Jag har varit med om att nya inte fungerar som dom ska. Med samma följd som du fått. Högre tomgång. När jag väl fått tag i en som fungerar rätt så är problemet borta.

Berra

Det var PVC ventilen som bråkade. Hörde en kula som åkte invändigt på den nya fast stumt åt ena hållet men jag stoppade tillbaks den gamla ändå för prova, startade motorn och tomgången blev lägre till det varvtalet som var innan.