Jump to content

Varm vid landsvägs körning!!!


headers

Recommended Posts

Min mustang gt cab 95 med 5.0 ho sticker upp i värme när jag kör i 80km o upp åt. Om man håller sig under den hastigheten så står nålen rakt upp men när det börjar gå fortare så rör den sig med smygande fart åt höger har inte vågat köra nålen längre än till början av L i normal sen blir det på med varm luften och sänka farten.

Kan det vara att jag skall byta termostat har den gett sig. Skall man i så fall byta till en 160 f ?

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju som ett cirulationsproblem av nåt slag du har. Kyleffekten ökar ju som bekant med ökad hastighet så det borde kyla bättre om du kör fortare. Är kylaren ren o fin invändigt? Det är ju inte ovanligt att det är geggigt i cellerna om man kanske inte bytt kylarvatten för ofta sedan 95 - om ens alls. Märkte att min kylare var rätt skitig invändigt när jag bytte den och fick då en märkbart bättre kylning, då var det ändå standardkyl till standardkyl.

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på 94-95 med 5.0 men är ju elfläkt iallafall. Är det sen ingen separat kylfläkt till kondensorn till AC-systemet så antar jag att denna går på samma fläkt. Då skulle det kunna vara så att fläktstyrningen via AC-systemet fungerar men att det inte fungerar när motorn vill ha lite kallare vatten. Detta är en teori som säkert "Grufman" kan svara på om den är möjlig. Kolla säkringar, reläer osv...

Är det "pylleys" alltså ett remskivekitt för att få ut lite extra ponnys via mindre remskiva på vevaxel, större på vattenpump, generator osv kan detta också inverka på kylningen. Något som jag också testat på min 5.0 med liknande resultat, det gick varmt när man pressade motorn något - inte i kok men mätarn steg uppåt.

Tänk även på att mätarna i våra bilar inte alltid är helt korrekta, har du möjlighet att använda en IR-termometer eller nåt annat att verkligen se hur varmt det är så prova det... Man ska ju vara försiktig med att öppna kylarlock med varm motor men man kan ju pilla i en stektermometer eller nåt i hålet...

Är vattenpumpen okej? Låter dock bakvänt i ditt fall...

Link to comment
Share on other sites

Gissar på cirkulationsproblem.

Går elfläkten igång när du gasat på lite och sedan stannar? Den borde gå igång och gå ett tag.

Du har säkert kollat remspänningen. Vattenpumpen skulle kunna gå med samma fart hela tiden och därmed inte cirkulera för fullt.

En annan "vansinnig" idé jag får är att remmen inte sitter som den ska så pumpen går åt fel håll... :shock:

Blev det så här helt plötsligt? I samband med något annat?

Några tankar bara.... hoppas det löser sig...

Link to comment
Share on other sites

Liknar felet som jag hade på min BMW nyligen, då var det vattenpumpen som spruckit(plast) vilket gjorde att den inte pumpade runt vattnet tillräckligt... vet inte om det kan vara samma på mussen men hade precis samma fenomen.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att bmw även hade lite problem med vattenpumparna på sina sexor under nittiotalet. Impellrarnas vingar alltså det som pumpar runt vattnet av nån anledning försvann.... vittrade eller på nåt annat sätt gick åt..

Kan det vara nåt sånt på femnollan som inträffat... alltså kass vattenpump vilket inte är några större pengar eller jobb... Menar är kylaren frisk, pumpen ok, och termostaten är med på banan då finns det ju inte mycket mer att välja på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...