toyo July 27, 2009 Report July 27, 2009 Hej har fått ett problem med C4 automat tillverkad 68. Bytat filter olja pakbox turbinen ny ford raicing oljesticka den gamla var dålig ej orginal. Ny F olja. Startar kollar varm motor kört en runda nivå ok är lite seg mellan 2an och 3an ibland. Dagen efter fullt med olja på golvet runnit ut vid hålet oljestickan. Tappar ur lite kör kollar oljan ok. Dagen efter samma sak igen olja golv olja står en liten bit upp i oljeröret. Startar motorn oljan försvinner, ingen olja på stickan drar dåligt hälla i lite fungerar igen. Stänger av motorn och oljan stiger på stickan. Finns det någon backventil i lådan som hängt sig eller annat?? Innan vi gjort detta fungerade den bra men läkte lite över allt. Citera
Per Berglund July 27, 2009 Report July 27, 2009 Fullt normalt.Du ska alltid kolla olje stickan med motorn igång.I lådan finns en oljepump som driver runt oljan och det mesta av oljan går in i turbinen som rymmer ca 6 liter.När du stänger av motorn så rinner en del av oljan ut ur turbinen och tillbaka till växellådan.Därför får du en hög nivå på stickan när motorn är avstängd.Röret som oljestickan sitter i har en O-ring som sluter tätt mot lådan.O-ringen kan säkert behöva bytas ut.Röret är bara dra rakt upp ur lådan efter det du lossat en bult som håller fast röret.Jag brukar dessutom ta lite tätningsmassa runt O-ringen för att det ska hålla helt tättEn video visar exakt hur det funkar http://www.youtube.com/watch?v=Kfksv9jFE4w Citera
toyo July 27, 2009 Author Report July 27, 2009 Hej tack för svaret då är det normalt att oljan står långt upp i oljeröret avstängd motor. På det nya oljeröret satt ny o ring och hårdare i hålet.När motorn är avstängd står oljan långt upp i röret försvinner vid start.Ska ta av röret täta överdelen med industri cilikon och prova. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.