OlaBacklund cmc 2121 July 30, 2009 Report July 30, 2009 Hejsan är det någon vänlig människa som kanske har enguide eller kan beskriva. och berättahur man byter hallgivare och vad man skall tänka på va ja förstår måste fördelaren ur bilen Bilen:94 GT CabV8 302 5,0L F.I. (VIN T) men Fördelaren kommer från V8 302 5,0L F.I. (VIN D) givaren ser ut såhär: (länkar från hanssen)har talat med de lokala mekkarna å verkstädernade fåpr svettningar och blir allmänt nervösa när jag talar ford. speciellt amerikafordoch de e lite för långt att biltraila till grufman. (ca 30+ mil) Mvh Ola B, Vansbro Citera
1096 July 31, 2009 Report July 31, 2009 Hej! Jag tog en kik i Chiltons för Foxbody och du har ju samma motor.Där visar att upp med fördelaren, pressa väck den lilla pinnen/sprinten som håller fördelardrevet (det som går mot kammen). Sen ska du kunna pressa av drevet och på så sätt få upp fördelaraxeln och sedan bör du kunna skruva väck det som sitter under och ikring statorskivan på fördelaraxeln. Citera
grufman July 31, 2009 Report July 31, 2009 1) Ta ut fördelaren2) Slå ut sprinten ur drev + oljebricka med en dorn + hammare3) Dra ut hela fördelaraxeln4) Byt hallgivare5) Återmontera drev + oljebricka (åt rätt håll)6) Ställ motorn i TDC (det finns en gradskiva på svänghjulet, när markeringen är på 0 grader är det tdc)7) Grundställ rotorn så att rotorn pekar på 1ans tändkabel (står 1 på fördelarlocket) Montera tillbaka fördelaren, rotorn ska peka mot den bakre skruven som håller i den undre plastkåpan (du hajjar vad jag menar när du ser det).9) Dra ut spout-kontakten (ovaför luftfiltret)10) Starta bilen och ställ förtädningen på 10 grader, eller 12 om du är en hårdning (med hjälp av stroboskop)11) OM bilen inte startar, ställ om rotorn 180 grader och försök igenlycka till Citera
OlaBacklund cmc 2121 July 31, 2009 Author Report July 31, 2009 ok ok, ... låter bra.. *ringer kompis med strobo*skall försöka detta .... Citera
1096 August 1, 2009 Report August 1, 2009 1) Ta ut fördelaren2) Slå ut sprinten ur drev + oljebricka med en dorn + hammare3) Dra ut hela fördelaraxeln4) Byt hallgivare5) Återmontera drev + oljebricka (åt rätt håll)6) Ställ motorn i TDC (det finns en gradskiva på svänghjulet, när markeringen är på 0 grader är det tdc)7) Grundställ rotorn så att rotorn pekar på 1ans tändkabel (står 1 på fördelarlocket) Montera tillbaka fördelaren, rotorn ska peka mot den bakre skruven som håller i den undre plastkåpan (du hajjar vad jag menar när du ser det).9) Dra ut spout-kontakten (ovaför luftfiltret)10) Starta bilen och ställ förtädningen på 10 grader, eller 12 om du är en hårdning (med hjälp av stroboskop)11) OM bilen inte startar, ställ om rotorn 180 grader och försök igenlycka tillJag hade börjat med att dra upp motorn till TDC med hjälp av att kika på rotorn i detta läget fått TDC på rätt varv och inte 360 grader fel. Därefter drar vi upp fördelarn. Märket för graderna hittar du på svängdämparn på vevaxeln. Glöm inte att ta ur spouten innan du ställer tändningen sen.... Och du kan nog prova med lite mer än 12 också, 14-15 brukar inte vara några problem. Citera
OlaBacklund cmc 2121 August 6, 2009 Author Report August 6, 2009 hmmm någon gradskiva hittade jag inte.. nån konstig plåt..ev ett v eller en pil .. men ,, Citera
1096 August 9, 2009 Report August 9, 2009 Själva "gradskivan" sitter på svängdämparen på vevaxeln. De brukar i regel inte synas på en bil med lite ålder om ingen hållt det rent från skit o rost. Ta lite Scotchbrite eller liknande och gno runt svängdämparn så kommer det nog fram lite streck o siffror ska du se.... det ska se i stort sett liknande ut på 94-95 5.0 Citera
grufman August 9, 2009 Report August 9, 2009 1) Ta ut fördelaren2) Slå ut sprinten ur drev + oljebricka med en dorn + hammare3) Dra ut hela fördelaraxeln4) Byt hallgivare5) Återmontera drev + oljebricka (åt rätt håll)6) Ställ motorn i TDC (det finns en gradskiva på svänghjulet, när markeringen är på 0 grader är det tdc)7) Grundställ rotorn så att rotorn pekar på 1ans tändkabel (står 1 på fördelarlocket) Montera tillbaka fördelaren, rotorn ska peka mot den bakre skruven som håller i den undre plastkåpan (du hajjar vad jag menar när du ser det).9) Dra ut spout-kontakten (ovaför luftfiltret)10) Starta bilen och ställ förtädningen på 10 grader, eller 12 om du är en hårdning (med hjälp av stroboskop)11) OM bilen inte startar, ställ om rotorn 180 grader och försök igenlycka tillJag hade börjat med att dra upp motorn till TDC med hjälp av att kika på rotorn i detta läget fått TDC på rätt varv och inte 360 grader fel. Därefter drar vi upp fördelarn. Märket för graderna hittar du på svängdämparn på vevaxeln. Glöm inte att ta ur spouten innan du ställer tändningen sen.... Och du kan nog prova med lite mer än 12 också, 14-15 brukar inte vara några problem.Det går inte att veta vilket läge man ställer motorn i när man ställer den på TDC. 50% chans. Citera
grufman August 9, 2009 Report August 9, 2009 hmmm någon gradskiva hittade jag inte.. nån konstig plåt..ev ett v eller en pil .. men ,,Det är enklast att titta under bilen. På dämparen finns det inristade grader 30,20,10,0,10. Kan vara mkt svåra att se. Jag brukar sätta maskeringstejp på 0-markeringen och måla ett vitt streck ca 2mm brett, sen kör jag med ett digitalt stroboskop som man kan retardera tändningen med. Mkt smidigt.En liknande som denna använder vi, mkt smidigt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.