Jump to content

whipple kompressor


ekan

Recommended Posts

Ja nu börjar man sukta efter mer effekt :--:--:--

Sitter och tittar lite på detta kittet (har i princip bestämt mig för whipple)

http://www.lastcallracing.com/whi-200706b.html

Det jag har tittat på är kittet utan intercooler. Detta ska ge ca 405 hästar.... är det bara jag som suttit och blivit lite blind av alla effektsiffror eller är detta att betrakta som lite?

Förstå mig rätt nu, jag använder bilen dagligen under sommarhalvåret, kör ingen drag eller så, men gillar att trycka på ordentligt på väl valda vägar.

På ALLA am. forum säger de att man ska ta den med intercooler direkt annars ångrar man sig. Tycker bara att priset för den utan känns mer rätt.

Vill att bilen skall ligga runt 460 - 470 kusar för jag har inte tänkt lägga ner mer pengar på att förstärka motor och så. Det jag menar är att man hamnar kanske lite under det sträcket utan IC??? Har redan headers o annat avgas, bromsar och så,det gör väl sitt. känns som detta är nästa steg!

någon som har liknande kitt?? vad har ni för effektsiffror?

Man vill ju inte lägga ut en hög med pengar för att sen åka på deng av en :twisted: BMW el. dyl. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja nu börjar man sukta efter mer effekt :--:--:--

Sitter och tittar lite på detta kittet (har i princip bestämt mig för whipple)

http://www.lastcallracing.com/whi-200706b.html

Det jag har tittat på är kittet utan intercooler. Detta ska ge ca 405 hästar.... är det bara jag som suttit och blivit lite blind av alla effektsiffror eller är detta att betrakta som lite?

Förstå mig rätt nu, jag använder bilen dagligen under sommarhalvåret, kör ingen drag eller så, men gillar att trycka på ordentligt på väl valda vägar.

På ALLA am. forum säger de att man ska ta den med intercooler direkt annars ångrar man sig. Tycker bara att priset för den utan känns mer rätt.

Vill att bilen skall ligga runt 460 - 470 kusar för jag har inte tänkt lägga ner mer pengar på att förstärka motor och så. Det jag menar är att man hamnar kanske lite under det sträcket utan IC??? Har redan headers o annat avgas, bromsar och så,det gör väl sitt. känns som detta är nästa steg!

någon som har liknande kitt?? vad har ni för effektsiffror?

Man vill ju inte lägga ut en hög med pengar för att sen åka på deng av en :twisted: BMW el. dyl. :roll:

För det första så är det bakhjulshästar, så en 460-470 i motorn kan du räkna med. För det andra så är det som du säger, baskittet har inte intercooler, och för den "lilla" prisskillnaden så är det bättre att spara ihop ett par tusen för att köpa kittet med intercooler. Både din motor och din plånbok kommer tacka dig i framtiden! Skruvkompressorer har en tendens att skapa mycket värme och insugstempen stiger så det skriker om det = mindre pulver och sämre för motorn.

Du kan räkna med 450-480bakhjulshästar med intercooler kittet, vilket funkar alldeles utmärkt på din motor med rätt tune.

Är det just skruvkompressor du är ute efter? Det finns även centrifugal med intercooler för liknande pengar!

Säg bara till om du har några fler frågor

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Ja, är inne på skruvkompressor, har länge stått mellan kenne bell och whipple. saleens känns inte aktuell, dyrare och vad man läst sig till så skall den vara besvärligare med tunes o.s.v Rätta mig gärna om jag har fel :D

de andra verkar i princip vara samma, bortsätt från montering/dragning av luftfilter o.s.v men gillar whipple mer av nån anledning.

Ja det här med värmen har jag funderat mycket på. Det är väldigt viktigt för mig att känna att grejerna håller, som jag sa kör inte drag men ÄLSKAR att gasa :evil:

Då kanske Kenne bell är bättre ändå? luftfiltert sitter ju mycket längre ner och skyddat från värme....

känner bara att det blir en j*vla massa kulor med IC. Men är det som så att det inte håller i det långa loppet att köra utan, om man som jag är lite smått gasglad?

Link to comment
Share on other sites

efter att jag satte på mitt trim, mindre kompressor hjul m,m. så har jag märkt ökande temperatur i kompressorn väldigt mkt vid crusing, speciellt vid stadskörning i lungt tempo. så en uppgradering till kylningen av kompressorn vore ju nått att tänka på om man skulle börja trimma mkt. speciellt om man skulle börja köra strippen körning. kanske till o med en tank att ha is i som jag har sett endel har i USA.

Link to comment
Share on other sites

Ja, är inne på skruvkompressor, har länge stått mellan kenne bell och whipple. saleens känns inte aktuell, dyrare och vad man läst sig till så skall den vara besvärligare med tunes o.s.v Rätta mig gärna om jag har fel :D

de andra verkar i princip vara samma, bortsätt från montering/dragning av luftfilter o.s.v men gillar whipple mer av nån anledning.

Ja det här med värmen har jag funderat mycket på. Det är väldigt viktigt för mig att känna att grejerna håller, som jag sa kör inte drag men ÄLSKAR att gasa :evil:

Då kanske Kenne bell är bättre ändå? luftfiltert sitter ju mycket längre ner och skyddat från värme....

känner bara att det blir en j*vla massa kulor med IC. Men är det som så att det inte håller i det långa loppet att köra utan, om man som jag är lite smått gasglad?

Saleen ska du inte ha, och inte heller Kenne Bell faktiskt. Kenne Bell enheterna skapar sjukt mycket värme oavsett intercooler pga deras design. Whipple är utan tvekan det bästa du kan köpa, och mest prisvärda. Det finns en anledning till att Ford själva använder sig av dom.

Problemet sitter inte enbart vid luftfiltret, utan det är luften som sedan lämnar kompressorn som blir för varm. Självklart hjälper kallare insugsluft, men inte märkbart. Jovisst är det mer kulor, utan tvekan. Men om du verkligen gillar att gasa, och gör det flera gånger i rad en varm sommardag så kommer du ångra stort att du inte köpte med intercooler :)

Alla tre bilar vi har inne just nu har Whipplekompressor på dom f.ö., det är riktigt bra skit, Även om du köper utan intercooler.

/Erik

Link to comment
Share on other sites

HEJ! är lite försiktig med skruvkompressorn för 4,6 tål inte så mycket effekt!!! funderade själv på en men min kontakt i usa (läs känd dragrcing förare) avrådde mig från att gå över 7psi i laddtryck för ´motorerna håller inte länge!! han talade om att den svaga punkten är vevstakarna sedan kolvarna och veven!!känner till 2st haverier på saleen kompressor matade 4,6or!!! då är det mycket bättre med en centifugal kompressor! typ vortech,paxton procharger etc: och dessutom har man automat så är risken stor att även den stryker med och då kostar det mycket mer!! för min del fick det bli en gt500 istället!! för slutnotan med en skjuten motor och bygga upp en ny blir dyrare i slutänden!!!!! för 5,4 an i gt 500 lär tåla närmare 1000HK!!!!! :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

efter att jag satte på mitt trim, mindre kompressor hjul m,m. så har jag märkt ökande temperatur i kompressorn väldigt mkt vid crusing, speciellt vid stadskörning i lungt tempo. så en uppgradering till kylningen av kompressorn vore ju nått att tänka på om man skulle börja trimma mkt. speciellt om man skulle börja köra strippen körning. kanske till o med en tank att ha is i som jag har sett endel har i USA.

Water Methanol injection system is da shit. Större expansionskärl och intercooler behållare plus Snow kitte så har du aldrig mer några temp problem.

Link to comment
Share on other sites

HEJ! är lite försiktig med skruvkompressorn för 4,6 tål inte så mycket effekt!!! funderade själv på en men min kontakt i usa (läs känd dragrcing förare) avrådde mig från att gå över 7psi i laddtryck för ´motorerna håller inte länge!! han talade om att den svaga punkten är vevstakarna sedan kolvarna och veven!!känner till 2st haverier på saleen kompressor matade 4,6or!!! då är det mycket bättre med en centifugal kompressor! typ vortech,paxton procharger etc: och dessutom har man automat så är risken stor att även den stryker med och då kostar det mycket mer!! för min del fick det bli en gt500 istället!! för slutnotan med en skjuten motor och bygga upp en ny blir dyrare i slutänden!!!!! för 5,4 an i gt 500 lär tåla närmare 1000HK!!!!! :lol::lol:

Med rätt tune och rätt soppa så håller den för runt 450 bakhjulshästar utan problem. Sen kan man självklart ha otur ibland, men generellt sett. Ofta går motorerna pga för lite soppa eller för mycket värme. Men visst, skruvkompressorer sliter mera än centrifugal då den laddar vid så låga PSI.

GT500 motorn tål väldigt mycket, men om man ska köra med den och rejsa ordentligt med den då och då så ska man inte överstiga 7-800 rwhp. Även det är på gränsen. Självklart finns det fall där folk har mätt upp över 850rwhp på sina bilar, men dom håller inte ofta i längden. GT500 motorn är även riktigt känslig för höga varv, har man nu trimmat mycket så ska man inte varva upp till rödmarkeringen. Oljesystemet klarar icke av det.

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden är cirka 10000kr på den sidan jag kollade på (i inköp). Det kanske är värt pengarna ändå? Man vill ju inte bli stående med en kokande bil ju :oops: I dessa kitten skall väl allt finnas med man behöver? taget från hemsidan i början på tråden:

EXCLUSIVE FEATURES:

Instant boost, zero lag time for incredible throttle response

Revolutionary W140ax Whipple twin-screw supercharger

Massive 5” thick aluminum intercooler for superior cooling

Oversized Fluidyne heat exchanger for increased cooling capacity

Ford GT 34lb/hr fuel injectors

0 degree Ford Racing spark plugs

Twin screw supercharger is the most efficient SC on the market

Exclusive TRUE cold air intake system with 9” S&B “True-flow” filter

Self contained oil system, no tapping oil pan

Industry leading 95mm mass air flow meter

Exclusive cold air intake system with 9” S&B “True Flow” filter

Ford Racing flash programmer for industry leading power, reliability and durability

Zero tuning required, all pre-set

Available non-intercooled and intercooled

Available for manual and auto transmission equipped vehicles

Potential for 800 RWHP

Behövs ingen större bränslepump?

vad kan man vänta att ligga på liter milen, vid gas resp lugn körning?

har inga problem att köra min på 2 liter milen som det är idag :oops: känner hur pengarna flyger iväg :shock:

någon som vet andra sidor med bra priser?

positivt om det är på västkusten

Link to comment
Share on other sites

Jag hade otur med min bil sköt blocket efter att ha haft trim i 1 år, men det hade väl garanterat sina orsaker. Jag= tung högerfot, eventuellt fel på soppa pumpen (gt 500 Dubbla pumpar), tunen jag fick med till trimmet. Men det blir surt efteråt när man ska köpa nytt. Men nu har jag köpt hem ett shortblock kit me lite saker som ska palla för uppåt 650 hk.

Förresten ingen som vet nått företag i Sverige som kan mappa min bil?? en Ford mustang 05:a

Link to comment
Share on other sites

Om man beställer något av ovanstående kompressorkit - vad tror ni slutnotan ungerfärligen skulle gå på inkl. montering, frakt moms mm? Har också funderat på denna uppdatering en längre tid, själv lutar jag åt Edelbrock pga utseendet.

Link to comment
Share on other sites

....... men gillar whipple mer av nån anledning.

Ja det här med värmen har jag funderat mycket på. Det är väldigt viktigt för mig att känna att grejerna håller, som jag sa kör inte drag men ÄLSKAR att gasa :evil:

Men är det som så att det inte håller i det långa loppet att köra utan, om man som jag är lite smått gasglad?

Jag kör med en Vortech V3 utan IC och vill påstå att det funkar bra. Gasar en hel del och kör även raktfram race när tillfälle ges. Jag tror också att centrifugalkompressorn har en skonsammare effektökning än skruven så det håller lite bättre. Har även en grad kallare stift. Varm luft är ju en sak och det är viktigt att man mäter intempen på rätt ställe, vilket inte många kompressorkit gör. Dock tror jag att ett IC-kit med högre laddtryck och fler hästar sliter ut en motor fortare än en utan IC och med färre hästar. Dessutom tror jag tunen som kommer med är väldigt konservativ. En annan anledning till att jag har ett Vortech-kit är att jag har full koll på alla komponenter och kan ganska enkelt ta bort kompressorn om jag stöter på en övernitisk besiktningsman ! Pratade dessutom med en teknisk ingenjör på bilprovning för att försöka klargöra om det är möjligt att göra en ny regbesiktning med kompressor men det kommer inte att gå pga krav på div. intyg från tillverkaren av bilen som vi inte kommer att få (avgas, förbrukning å allt möjligt konstigt) Han hänvisade till SFRO för att kolla om det går besikta som ombyggt fordon. Har mailat dom men inte hört något ännu. Men det ser mörkt ut !

Resonamanget att du ångrar dig om du inte köper IC tror jag inte på ! Du kommer alltid att vilja ha mer och suktar snart efter en trimmad GT500 :evil:

Link to comment
Share on other sites

Om Du ändå ligger i tankarna med KenneBell så kolla med JMTech i Stockholm om priser o sånt... När jag köpte min till Femnollan så blev det billigare där än att ta hem den själv från Usa... dessutom skitbra support och allt sånt... sen är det ju enklare att köpa en svensk skruv i sverige.

Visst det där med värmen får man ju beakta - helt klart. På 4.6an och de övriga moderna V8orna är ju detta enklare då man smidigt kan få plats med en IC vad jag fattat... själv laddar jag 8 psi på 5.0/302 och visst... det blir lite varmt. Nu är den motorn lagom rapp redan innan tryck så kanske inte är det mest ekonomiska med en skruvkompressor att börja med så att säga.

Fördelen med skruven som jag ser det är att den finns där jämt oavsett varvtal. Har inte testat whipple men jag har iaf fullt ladd så fort jag öppnar spjället tillräckligt... oavsett om det är obelastat eller inte. Sen går den vädigt lätt tack vare bypass-spjället som avlastar när man inte laddar. Detta känns ju givetvis lite i bilen när man ligger på gränsen, det kliver på och sen vill det bara dra.

Är det förresten helt ute med Foxar i Usa numera? Bara nyare Mussar och Cobror som gäller? (kanske mer en fråga till ErikC)

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden är cirka 10000kr på den sidan jag kollade på (i inköp). Det kanske är värt pengarna ändå? Man vill ju inte bli stående med en kokande bil ju :oops: I dessa kitten skall väl allt finnas med man behöver? taget från hemsidan i början på tråden:

EXCLUSIVE FEATURES:

Instant boost, zero lag time for incredible throttle response

Revolutionary W140ax Whipple twin-screw supercharger

Massive 5” thick aluminum intercooler for superior cooling

Oversized Fluidyne heat exchanger for increased cooling capacity

Ford GT 34lb/hr fuel injectors

0 degree Ford Racing spark plugs

Twin screw supercharger is the most efficient SC on the market

Exclusive TRUE cold air intake system with 9” S&B “True-flow” filter

Self contained oil system, no tapping oil pan

Industry leading 95mm mass air flow meter

Exclusive cold air intake system with 9” S&B “True Flow” filter

Ford Racing flash programmer for industry leading power, reliability and durability

Zero tuning required, all pre-set

Available non-intercooled and intercooled

Available for manual and auto transmission equipped vehicles

Potential for 800 RWHP

Behövs ingen större bränslepump?

vad kan man vänta att ligga på liter milen, vid gas resp lugn körning?

har inga problem att köra min på 2 liter milen som det är idag :oops: känner hur pengarna flyger iväg :shock:

någon som vet andra sidor med bra priser?

positivt om det är på västkusten

Enligt mig så är det värt pengarna, du får inte enbart ett intercooler system utan även GT500 pump ingår. Så för att svara på din fråga så följer det med en ny pump för HO kittet, men inte baskittet.

I kittet ingår även Fords tuner med en tune från dom, men den är icke uppgraderingsbar och du kan inte heller betställa nya tunes från valfri tuner/mappare. Det kan ju skapa bekymmer i framtiden om du vill uppgradera eller liknande.

Jag säljer HO kittet, intecooled komplett kit för 6750USD. MEN då ingår det en Xcal3, laddad med 3st custom tunes (Ecotune, 98 och race V-power) för just din set-up. Då har du även möjlighet att köpa nya senare från oss eller från valfri tuner.

Jag säljer även HO kittet utan Xcal3 (men inkl Ford's egna) för 6490USD om det önskas hellre. Ford's tune's är inte dåliga, men mer anpassade för "gatbilar" med tanke på soppaförbrukning mm mm.

Om du inte ligger på ladd så drar den inte märkvärt mer än original, men när du laddar så suger den åt sig mera. Även där vore en centrifugal eller turbo mer ekonomisk då dom laddar högre upp.

Jag hade otur med min bil sköt blocket efter att ha haft trim i 1 år, men det hade väl garanterat sina orsaker. Jag= tung högerfot, eventuellt fel på soppa pumpen (gt 500 Dubbla pumpar), tunen jag fick med till trimmet. Men det blir surt efteråt när man ska köpa nytt. Men nu har jag köpt hem ett shortblock kit me lite saker som ska palla för uppåt 650 hk.

Förresten ingen som vet nått företag i Sverige som kan mappa min bil?? en Ford mustang 05:a

Kul med nytt! Vad är det för spec på blocket?

Kolla med Andreas på No Fear ang. mappningen.

se filmen från edelbrock och lyssna noga. http://www.ninosport.com/

En riktigt trevlig pjäs det där, snygg och väldigt "stealth" just med tanke på besiktning.

Om man beställer något av ovanstående kompressorkit - vad tror ni slutnotan ungerfärligen skulle gå på inkl. montering, frakt moms mm? Har också funderat på denna uppdatering en längre tid, själv lutar jag åt Edelbrock pga utseendet.

löst räknat med Edelbrock som exempel, vilket är ett relativt enkelt kit där allt medföljer skulle totalen hem till dörren kosta mellan 50-60k kr.

....... men gillar whipple mer av nån anledning.

Ja det här med värmen har jag funderat mycket på. Det är väldigt viktigt för mig att känna att grejerna håller, som jag sa kör inte drag men ÄLSKAR att gasa :evil:

Men är det som så att det inte håller i det långa loppet att köra utan, om man som jag är lite smått gasglad?

Centrifugal eller Skruv, det är en smaksak! Själv gillar jag karaktären mer hos centrifugal då jag kör mest bana och gillar att kraften följer varvtalet. Jag har haft en skruv på min Z06:a (620rwhp) och den var stört omöjlig att köra utan att köra med ägg under pedalen (på bana).

Visst det där med värmen får man ju beakta - helt klart. På 4.6an och de övriga moderna V8orna är ju detta enklare då man smidigt kan få plats med en IC vad jag fattat...

Är det förresten helt ute med Foxar i Usa numera? Bara nyare Mussar och Cobror som gäller? (kanske mer en fråga till ErikC)

Inte alls!

DOck så börjar 05+ bilarna kommer ner ordentligt i pris så folk har råd att kasta alla möjliga saker på dom :P

Jag var i Tampa i söndags och hämtade hem en 92:a Fox som ett litet "shop project". Kommer bli kanon :)

Link to comment
Share on other sites

fan vad man är velig :--

sitter och tittar på detta lite nu:

http://www.ninosport.com/Edelbrock-E-Fo ... egory=5131

$5,795.95

hyffsta pris... man verkar få allt utom öppet luftfilter, klarar jag mig väl utan. det ända jag stör mig på är att det står

EDELBROCK E-FORCE COOLING SYSTEM UPGRADE KIT 4.6L 3V

Edelbrock Cooling System Upgrade Kit for 2005-2006 4.6L 3V Mustang GT.

This cooling system upgrade kit is necessary when installing the new Edelbrock E-Force Supercharger Kits EDL1580 and EDL1585 in a 2005-2006 Mustang GT. This kit relocates the thermostat from the cold side of the radiator to the hot side for improved cooling. Kit contains all necessary hoses, clamps and hardware.

Grejen är den att min är en 07:a så det ska ju inte behövas men besiktningsmannen sa (tror jag) att den var byggd 06 men uttagen 07. Eller hur var det nu.......? hur kan jag veta om jag behöver detta?

Tror verkligen att det går att lura besiktningen med denna, samt gillar verkligen utseendet på denna men känns som att man inte bestämt sig än :--:--

centrifugal kompressorerna är lite billigare

Hur pass jobbig är t.ex en procharger att montera/demontera?

tänker närmre på besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Spec på motorn:

Full Shortblock kit for 4.61 3V engines including Manley forged pistons and H-beam rods, forged steel crankshaft, SHM moly piston rings, Federal Mogul rod bearings, and Federal Mogul main bearings.

Includes current production 4.6L Aluminum Block, and ARP main studs.

Den skulle ha kommit till Göteborgs Hamn den 17:e Juli. men sen fick jag veta att den vart försenad. o att den skulle ha kommit förra veckan, men inte hört ett ljud ifrån dom. Börjar bli lite irriterad nu. vill ju helst få ihop bilen innan hösten sätter fart.

Ja det låter som en bra ide, ska kontakta Andreas så fort bilen e klar.

Link to comment
Share on other sites

siffra 8 räknat bakifrån är årsmodellen. Jag har den gamla vatten kanalen runt generatorn här, lägg ut en bild på din så kan man se om den är olik, det är det uppgrade kitet består av.

siffra 8 i chassienumert antar jag? Det är en 7:a :-- ska se om jag kan ordna någon bild i dagarna, just in case.

edelbrock kittet växer mer och mer hos mig måste jag säga. Har suttit på de flesta Am. forum jag känner till och läst och de verkar i stora drag nöjda med det. Vad var det ni hade problem med i tunen när ni installerade ert kitt? Något svårt att åtgärda? Du har inget annat att tillägga om kittet?

Link to comment
Share on other sites

siffra 8 räknat bakifrån är årsmodellen. Jag har den gamla vatten kanalen runt generatorn här, lägg ut en bild på din så kan man se om den är olik, det är det uppgrade kitet består av.

siffra 8 i chassienumert antar jag? Det är en 7:a :-- ska se om jag kan ordna någon bild i dagarna, just in case.

edelbrock kittet växer mer och mer hos mig måste jag säga. Har suttit på de flesta Am. forum jag känner till och läst och de verkar i stora drag nöjda med det. Vad var det ni hade problem med i tunen när ni installerade ert kitt? Något svårt att åtgärda? Du har inget annat att tillägga om kittet?

Det finns nu uppdaterade tunes till kitet som verkar fungera bättre. Jag har pratat flera gånger med deras support. och dom lyssnar bra på mig tycker jag. det är just kallstart som bilen kan vara lite svår.

Ska du nu tvångsmata in luft så ska du nog se till att öppna avgasen på bilen. Headers etc

Link to comment
Share on other sites

Spec på motorn:

Full Shortblock kit for 4.61 3V engines including Manley forged pistons and H-beam rods, forged steel crankshaft, SHM moly piston rings, Federal Mogul rod bearings, and Federal Mogul main bearings.

Includes current production 4.6L Aluminum Block, and ARP main studs.

Den skulle ha kommit till Göteborgs Hamn den 17:e Juli. men sen fick jag veta att den vart försenad. o att den skulle ha kommit förra veckan, men inte hört ett ljud ifrån dom. Börjar bli lite irriterad nu. vill ju helst få ihop bilen innan hösten sätter fart.

Ja det låter som en bra ide, ska kontakta Andreas så fort bilen e klar.

Nice!

Bara att lägga till ett uppgraderingskit för soppan och höja boosten ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...