Jump to content

Recommended Posts

Jag har problem att få växellådan att hålla på min GT, förra ägaren har fått den preppad och ombyggd 2 gånger, nu sist har den hållit i ca 250mil.

Jag kör med 9psi på gatan och har provat med 14 psi på strippen.

hamnade då på 11,89 / 187 km. kan det vara så att inte automat inte går att använda på kompressor bilar? Lådan var modifierad av en seriös firma som tog delarna från usa.

Det som är problemet just nu är att 5an är borta och lockup funktionen lika så. dessutom så frihjular den på växlarna.....rullar utan motorbroms alltså.

växlarna kommer i försent så den slår av på övervarvnings skyddet.

Kan någon ge tips på vad som kan ha hänt och hur man kan få den att hålla ?

Man vill ju gärna köra ford nästa sommar om det går !

Det är en väldigt liten automatlåda som sitter i mustangen, och vad jag har förstått (och som du säkert märkt) är den svårmodifierad. Vad jag förstått så får man inte ut mer än typ 50-80 hästar mer innan det börjar rasa. Om du laddar över 400 häst är det nog bäddat för trubbel. Försök klämma in en större låda så kanske det går, men det finns en risk att det kräver ombyggnad av utrymmena runt lådan. Det är rätt trångt. Speciellt runt torpeden.

Ja en TCI låda kanske funkar!

Förra ägaren beställde en men fick den alldrig och fick mycket dålig respons från tci om lådan verkligen fanns att få, efter ca 6månaders väntande så fick han pengarna till baka som dom krävde i förskott, Nu är det tydligen dom TCI prylarna som sitter i enligt uppgift, efter andra renoveringen.

och enligt firman som renoverde den öppnade han turbinen och förstärkte den.

Det kan nog vara denna bil dom hadde problem med 3an för ett par år sedan,

TCI lådan verkar ju inte kosta mer än vad reprationen sist gick på.

men finns det lådor kanske man borde köpa en å kolla, då har man ju orginal lådan kvar som en reserv.

Frihjular trodde jag var standard, det har min alltid gjort.

Och att den är svårmoddad håller jag med om. Brenspeed har skrivit tre tunar till mig och ändå är jag inte nöjd med lådan. Jag vill att den skall bete sig som en gammaldags låda ooch inte "slira" så förbannat så fort man der lite gas. Är det någon med en 2005+ som är nöjd med lådan?

Min låda har inte "frihjulat" förut , den har varit typ som en manuell med distinkta växlar och full motorbroms, åt minstonde på 1an å 2an och 3an.

men har upplevt att den gärna "slirar" lite på 3an som du förklar. när man ger lite gas......ger man mycke gas då slirar den inget.lockuppen har funkat på 5an.

Jag har inte kört bilen med orginal lådan, utan den har varit modifierad med TCI delar och modifierad TCIturbin när jag köpte den. det har varit så pass klipp i motorn att om jag kört på 3an ca 50-60km /h och tryckt på så river den loss 295orna. utan att kickdown går i.

Frihjular trodde jag var standard, det har min alltid gjort.

Och att den är svårmoddad håller jag med om. Brenspeed har skrivit tre tunar till mig och ändå är jag inte nöjd med lådan. Jag vill att den skall bete sig som en gammaldags låda ooch inte "slira" så förbannat så fort man der lite gas. Är det någon med en 2005+ som är nöjd med lådan?

Frihjular gör min också, lite till och från känns det som. Att den slirar gillar jag inte heller men jag vet inte om det går att få bort. Dom mapparna jag haft har bara ändrat "hårdheten" på växlingara och det endast vid fullgas. Dessutom, med den Vortech mapp som kommer med kompressorn så kan man inte i Predatorn ändra något som har med lådan att göra. Kanske har med hållbarhet att göra :?

Frihjulet har jag inget emot, det är slirningen som jag inte tycker om.

Brenspeed har fått upp convertertrycket så ny slirar inte lådan. Det är växellägena som dom inte lyckats med. tuner nr 2 växlade till 2:an först vid 50 km/tim. Nummer 3 så fick dom nerden till 30. Jag har meijlat till dom i går igen så vi får se vad dom skickar på fredag.

Vi har sålt 3st 4R70W lådor till överladdade 05+ Mustanger som har långt över 600hp på hjulen, både Turbo och kompressorbilar. 4R70 lådan är den som sitter i tidigare gen mustanger (bl.a. 99-04) och är betydligt bättre än 5R55S lådan som sitter i din bil.

Så om man nu ska bygga en låda, så är den ett bättre alternativ. Så renovera din, sälj den på blocket till nån annan stackare som pajat lådan och så köper du en preppad 4R70 istället. Den är inte billig, men du kommer aldirg behöva byta eller renovera lådan igen så du kommer garanterat spara pengar i längden.

Kenne Bell och alla skruvar ger ju maxvrid rätt tidigt vilket är anledningen till dom käkar automatlådor.

Som du även nämner så är även Tune'en mycket viktig för hållbarheten också. Sliret i starten är för att den ska hålla för vridet, men växlingarna ska gå i hårt och snabbt när man väl rullar. Dom ska nästan "slå" i så att säga.

En av mina kunder kör en singelturbo 07:a GT. 715rwhp och 745rwtq, kör den till jobbet varje dag och kör höga tior med 20" på helgerna. Han kör med en preppad 4R70 och är helnöjd. Vi monterade även en Baumanator transmission controler för att styra den, och vi programmerade in en riktigt cool funktion där han kan växla via farthållarknapparna i ratten.

6200USD säljer vi det absolut bästa gatvänliga alternativet för. Då får du helt enkelt det bästa av det bästa. Billigare alternativ finns, men i längden är detta ditt bästa val. Stripp, gata, you name it.

Lådan håller för över 1000hp, och över 1100NM men är fortfarand helt och hållet gatvänlig.

Låter intressant med en sådan vxlåda, är det något som måste göras om för att montera dit den?

Är den 4 växlad?

Om man jämför med 5R55S lådan hur är utväxlingen på högsta växeln?

"orginal" lådan jag har har ju 5vx och lockup.

det är ju perfekt när man är ute på längre körningar, eftersom jag har lägre slutväxel än orginal.

Ingår turbinen ?

Hur lång är levtiden om man vill ha en låda?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...