Jump to content

12 Volt till brytarna !!


Recommended Posts

Monterade Ignitor II nu i helgen.

Mätade för skojs skull volten i kabeln från tändningslåset till spolen

12,5 V !!!

Har kört med brytare i 4 år utan problem.

Hade för mig att det skulle vara ca 6-8 V när man kör med brytare.

Vet inte om det gjorde så stor skillnad på motorns gång då den inte gått mer än ca 2 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stefan

Det är normalt med 12 volt till tändspolen!

Det finns åtminstonde två stycken modeller av tändspole antingen 12 eller 9 volt.

När man kör med startmotorn så sjunker batterispänningen till ca 9 volt!

9 volt spolen med förbikopplingsmotstånd har poängen att tändspolen alltid får rätt spänning oavsett ifall man kör med startmotorn eller inte= lätstartad motor.

12 volt spolen har nackdelen att den bara får ca. 9 volt (spänningsfall) när man kör med startmotorn= sämre gnista, mer svårstartad motor.

9 volt spolen får 9 volt när man kör med startmotorn som är bra men ifall förbikopplingsmotståndet inte skulle finnas så skulle tändspolen brinna upp till slut för 9 volt spolen skulle få en spänning på 12 volt.

Det har dom löst genom att ha ett motstånd som sänker spänningen till 9 volt.

För att det skall fungera så har man 2 stycken matningar (spänningar) till motståndet/tändspolen, en normal 12 volt matning som ligger före motståndet som ger 12 volt och en matning från kabeln till startmotor selonoiden som ger 9 volt eftersom den bara har spänning när startmotorn går.

Det är lite svårt att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Mvh:Esa

Ps. Tack vare detta så gäller det att man har rätt spole till rätt system för annars kan man bränna spolen respektive ha för dåligt effekt från sin spole.

Link to comment
Share on other sites

orginalt fra ford har min 73 - 8 volt når strømen går om tenningslåsen - vanlig drift .

Når du aktiverer innslaget går det 12v direkte til coilen for og få en kraftigere gnist :oops: slik er min

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...