Jump to content

Recommended Posts

Börjar fundera på att montera förgasare på min 5,0:a från -87 istället för efi:n. Tycker inte det är speciellt upphetsande att pilla med det elektriska, utan vill ha det mekaniskt och enkelt i min musse. Känns som att man får nog av el, kablar och datorer i allt annat nuförtiden... Vill även ha en varv villigare motor med lite mera krut. Bilen är en -67:a med T5 låda.

Har läst en del på forumet om liknande projekt, och det skulle vara kul att höra lite uppföljning om hur det gick och blev. Vilka delar lirar bra ihop, hur förändrades motorkaraktär, förbrukning, effekt mm.

Hade tänkt mig ett RPM insug, Edelbrocks 600 cfm förgasare, vassare kam, och lämplig fördelare. Synpunkter??

Det där låter ju inte som några som helst problem. Kammar finns ju en uppsjö till 5.0 rullblocket och likaså allt det andra du behöver.

Det största lyftet för den motorn vore nog ändå ett par bra toppar med mer flös i än de E7TE som fömodligen sitter på nu om det är en H.O motor.

Mer intressant läsning

http://www.fordmuscle.com/archives/2003 ... index2.php

Uppenbarligen är std topparna en flaskhals... Visst har dom förresten 60cc förbränningsrum? Vart kan man se exakt årsmodell på motorn? Stod någonstans att 86 års modell behöver bearbetning av kolvar för att det ska gå fritt. Trodde det var samma...

Var menas med "rail rocker arms"? Vad är skillnaden mellan "stud mount" och"pedistal"?