Jump to content

går ej jämnt???


Recommended Posts

Hej Musse fantaster jag har köpt nyligen en kompressor matad mustang gt -89 som går som ett skott,men den är jobbig att köra med under 2000 varv.Då håller den på och rycker som fan så finns det någon som har haft samma strul och vet vad man ska göra så är jag tacksam för all info.. Hej lite Info om motorn E85, GT-40 toppar, E-cam w/1.7rr, Msd 6A, Ford racing 30lb injectors, Vortech V2, Intercoler, Hypertech high performance chip. Effekt motor 600hk bakhjulen 520hk ....

Link to comment
Share on other sites

Hej o välkommen i gänget!

Vet du vad det sitter för kamaxel i motorn? Kan bero på att den är lite väl vass för att få ett fint drag under 2000 varv.

I o med att det är insprutning (antar jag?) så är det en hel del grundinställningar som bör stämma för att datorn ska fatta att du kör lugnt och försiktigt och inte skicka på med för mycket tändning och sånt så motorn blir stressig.

Jag kommer själv byta kammen i min motor i vinter då den är rätt hopplös innan 1600-1800 varv när man vill cruisa lite, visst kanske tappar 50hk på toppen men då kan man ju ladda på lite extra istället.

Vore intressant att veta lite mer om just din motor, hur den ser ut och så om det helt enkelt går att få den lugn o fin på lågvarv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hej. Har du provat att ta ur chipet? vad händer då: samma, bättre, sämre?

E85? är den tunad för det ordentligt?

En ide´kan va att ta bort vissa mods en i taget och se vad som händer...

E kammen (med 1.7 vippor) är ju inte direkt mild (men inte super vass heller i och för sig..)

Har bilen varit så här enda sen du köpte den eller har det blivit sämre?

Som han sa innan, en "snällare" kam, så det blir jämnare flöde/sug genom motor på lägre varv (på bekostnad av ToppEffekt )

Detta kanske är lösningen om alla delar (sensorer etc) är i toptrim och fungerar som de ska (inget trasigt etc)

/Olle

Link to comment
Share on other sites

Det har det visst.. Om man trimmat (bla. kam) och kört 5.0 med sprut

så vet man att kammen påverkar hur jämt det går/inte går på låg varv...87-93 5.0 HO är ingen förgasar bil..helt andra egenheter.

Det behöver inte betyda att det absolut ÄR för vass kam i detta fall, men

det är en av många möjligheter...

Link to comment
Share on other sites

Om inlägget var tänkt åt mej som ett svar på kamaxelns funktion och anatomi, så tänker jag verkligen inte käbbla om det är 'jo' eller 'nej' på en mild gatkam.

Jag hoppar av tråden, .... och ni byter kamaxel.

Och Pär Å hade samma problem med original H.O- motorn.......

Link to comment
Share on other sites

En standard 5.0HO ska inte vara några problem att köra på låga varv, men det finns lite att tänka på...

Många vrider upp tändningen då detta är smidigt på femnollan för att få lite rappare gång. För mycket tändning på lågvarv gör ju inte direkt motorn mjukare. Detta har jag själv provat med varierande resultat.

Har man kam som inte drar under 1800-2000rpm, toppar med lite väl stora kanaler/ventiler för att hålla en bra gashastighet på låga varv, ett insugsystem som är relativt fritt osv - ja då bör man kanske inte begära att motorn ska dra som en traktor från tomgång.

Kommer själv byta min kam framöver för att jag anser att den snor lågvarvegenskaperna. När jag har skruvkompressorn monterad drar motorn ca 500rpm längre ner i registret. Jag förutsätter dock att det är skruvkompressorn med sin bypassventil på låglast upp till ca 2000rpm - håller emot på insugsidan och därmed skapar ett större/lägre vacuum mellan kompressorn och ventiltallriken. Resultatet anses bli en högre gashastighet in i cylindern och på så vis mer gynnsam cylinderfyllnad jämfört att köra motorn som vanlig sugmotor. Kompressorn jämnar alltså ut en vass kam något och det är ju ett vida känt fenomen.

Samtidigt vill jag inte såga TomasFB´s inlägg att "Ryckande har inget med kamaxeln att göra" - väldigt mycket går att mappa ut när man kör sprut, tex justera tändkurvor vid de varvtal då rycken uppstår... likaså bränsle osv.

Har ingen egen erfarenhet av E85 så vet inte hur det påverkar det hela.

Vad som vore förhållandevis enkelt att testa är att byta vipporna på iaf insugsventilerna till 1.6 och se om det blir nån skillnad. Därefter även på avgasventilen. Tittar man på skillnaderna mellan 1.6 och 1.7 så gör det ju en hel del.

M-6250-E303

Duration @.050 med 1.6 vippa : 220 grader Int/Exh, Lyft .498"

Duration @.050 med 1.7 vippa : 224 grader Int/Exh, Lyft .529"

Lobe separation på 110 grader oavsett givetvis...

Som du ser blir det viss skillnad bara med ett vippskifte. En bra kompressor/turbo kam med 114 grader lobe separation kanske skulle passa din motor bättre i det här läget och ge dig mer bredd i registret.

Bara prova o testa lite...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...