Jump to content

Reg.bes. org bakljus?Importerade mustang Gt cab på semestern

Recommended Posts

Hej

Hittade detta forum och har säkert suttit och läst i 2 dagar.

Dock så hittade jag ej det jag letade efter.

Mina frågor:

1) Ser att vissa har org.ljusen kvar (är alla dessa mussar importerade som flyttgods) eller har dom bara satt sina bakblinkers där back-ljuset sitter original. Godkänner dom det fortfarande på reg.bes?

EU baklampor finnes (med vitt fält i mitten) men jag har hittat diverse andra med led osv samt en annan variant med 3 runda lampor som ser rätt hyffsade ut (enligt mig dvs)).

2) Resterande är vita glas på positionsljusen fram.

3) Blinkers antingen i backspeglarna eller blinkers vid gt emblemet.

Ovanstående är det jag behöver fixa för att den skall klara reg.besiktningen?????

Jag behöver inget intyg från dekra eller måste jag införskaffa det också?

Tackar vänligast för alla svar jag får, aldrig gjort detta förut men trevligt med nya kunskaper.

Bilen är otroligt rolig (manuell växellåda m.m) körde den i 2 veckor på semestern i usa innan jag lade den i containern.

Mvh /Stefan

Hej. Ett fåtal är hemtagna som flyttgods, men de flesta har blinkers i backljusen, vilket passerar på en kontrollbesiktning (oftast), men inte på en flygande besiktning (oftast)

Du behöver sidoblinkers, antingen i speglarna eller på skärmarna. I dagsläget finns det inga godkända backspeglar med blinkers, men det finns flera som har trixat igenom dom ändå.

Du behöver bullerintyg.

Och instämpling av chassienummer

Och vitt p-ljus fram

Du behöver sidoblinkers, antingen i speglarna eller på skärmarna. I dagsläget finns det inga godkända backspeglar med blinkers, men det finns flera som har trixat igenom dom ändå.

Det enklaste är att köpa ett par diodblinkers från realcar som är E märkta samt att de endast har en liten sladd utstickande på baksidan. Dessa passar utmärkt i hålen efter det borttagna GT emblemet. Sätt fast blinkersen med dubbelhäftande precis så den är tänkt att sättas fast. Ingen åverkan på karossen och sedan efter regbes byter du till backspeglar med blinkers och återmonterar GT emblemet.

Realcar verkar vara nere för tillfället så jag kan inte länka till aktuell blinkers...

Detta är nog det bästa forumet jag varit på.

Skriver inlägg och får två utförliga svar direkt.

Tackar ödmjukast för bra svar av er båda.

Hur ordnar jag positionljuset fram???

Såg någon hade borrat hål i strålkastarinsatsen, ÄR detta det sätt som ni andra mustang ägare också har gjort.

Skall inhandla nämnda blinkers från realcar DOCK så hittar jag inte vilken ni menar dom har en del tillbehör.

Sidan är uppe, så vet någon hur dom ser ut? Länk möjligtvis?

Instämpling av chassienummer kan jag göra själv (har stansverktyg) har det betydelse vart eller vilka mått på stansverktygen tex. 5mm-6mm?

P-ljus alltså parkeringsljus/positionljus skall sitta någonstans tex i strålkastarinsatsen eller en led lampa någonstans eller hur har ni gjort?

Vanliga positionsljuset alltså den som formar sig efter grillen (nedre delen fram) köper jag en genomskinligt hölje till och kopplar som blinkers!???

Har jag förstått detta rätt?

Bullerintyget skall jag köpa det från tyskland (dekra) eller som jag nu har sett finns det ett svenskt dekra!n Blev faktiskt förvånad över detta!!

Förmodar att bullerintyget har chassienumret instämplat i papperna??

Samt om jag sätter blinkersen i backljusen (org bakljus) måste jag ha separata lampor för backljusen (enligt lag)? Alltså montera löst vitt ljus tex under bakändan på bilen eller liknande?

Har någon kopplingsschema på hur jag utför blinkersomkopplingen till backljuset?

Många frågor jag vet.

Är det någon som behöver svar på mc-meck frågor så go ahead försöker hjälpa till med det jag kan :-), man kan inte vara bra på allt.

Tack än en gång!

Vi säljer godkända p-ljus i fram för 995kr

Chassienummer ska vara 8mm höger stötdämpartorn

Omkopplingen för blinkers finns det många sätt att göra på, men bara ett som funkar. Vi säljer den omkopplingen tillsammans med våra godkända baklysen för 3495kr inkl moms.

Sen finns det en del som drar kablar kors och tvärs. Dom bilarna hamnar sedan hos oss där vi får bygga om, och bygga rätt + byta ut den brända databoxen.

Om du vill testa själv finns elschema för nedladdning från vår hemsida (05-06)

stansarna min 7mm. ej lag på backljus!! köp vita bumperlights fram orange lampa för blink vit för park! klart! köp eu ljus så får du med kopplingsschema! så behöver du inte bry dig om farbror blå!! :lol:

Såg efter i garaget har endast 6mm så det blir att åka iväg och köpa 7-8mm stansar (biltema kanske har?).

Rullebull, tack för infon, jag letade på bumperlights och hittade dessa:

http://www.autoanything.com/lights/61A3986A0A0.aspx

har jag rätt när jag ser att både positions samt parkeringsljus sitter i ett och samma hus. GÅR DESSA att använda?? I så fall är dom ju super!

Grufman tack för infon har redan tittat på era bakljus men försöker spara lite för tillfället då tanken för det första ej var att köpa Gt (dyrare) samt att jag varit med om en mc-olycka så man är gipsad samt brutna ben så pga detta är ekonomin inte på topp, sjukskriven. Jag ville köpa era från början men nu ser det ut som om jag måste låna till tullen också så jag försöker komma undan så billigt som möjligt. Tack för infon dock ni verkar ha superbra tillbehör.

vi kör på clas ohlsons. Funkar utmärkt :-)

om du inte kör godkända lampor bak så blir det utanpåliggande, vilket även kommer stå i ditt regbevis. Det innebär att du riskerar att åka dit i framtiden om du tar bort dom, även om det du kör med i stället är lagligt. "Ändrat utförande", "föreläggande om ny registreringsbesiktning".

Absolut enklast för dig är att köpa vita blinkers fram hos Grufman samt även bakljusen. Detta för att klara regbes utan problem. Du får ju som sagt även Grufmans manual för omkoppling av elen vilket nästan är ett måste att ha om du ska klara det själv.

Sedan om du inte vill ha EU ljusen bak kan du ju byta till org med blinkers i backljuset och sälja EU ljusen på blocket.

Det enklaste är att köpa ett par diodblinkers från realcar som är E märkta samt att de endast har en liten sladd utstickande på baksidan. Dessa passar utmärkt i hålen efter det borttagna GT emblemet. Sätt fast blinkersen med dubbelhäftande precis så den är tänkt att sättas fast. Ingen åverkan på karossen och sedan efter regbes byter du till backspeglar med blinkers och återmonterar GT emblemet.

Realcar verkar vara nere för tillfället så jag kan inte länka till aktuell blinkers...

Bifogade bilder visar dessa sidoblinkers. Tror att Realcar har slutat sälja dessa men de går säkert att få tag på från andra ställen. Jag köpte sådana här blinkers men skaffade sedan nya sidospeglar med integrerade blinkers.

/MOS

Hej

EU baklampor finnes (med vitt fält i mitten) men jag har hittat diverse andra med led osv samt en annan variant med 3 runda lampor som ser rätt hyffsade ut (enligt mig dvs)).

Mvh /Stefan

Bakljusen på bilden är säkerligen inte E-märkta, utan troligen SAE eller DOT-märkta. Det skulle iofs kunna räcka vid en registreringsbesiktning under förutsättningen att de är byggda för det du avser att använde de till. Men eftersom du behöver modifiera funktionen hos ljusen så går det inte. Kommer inte att gå igenom reg.besiktningen så det är bara att glömma. Satsa på EU-ljusen istället som Robert föreslog. Vill du sedan montera tillbaka originalljusen så kan du av mig få en liten beskrivning över hur du gör (den finns för övrigt redan bifogad i någon annan tråd i forumet).

/MOS