Jump to content

Kickdown länkage FMX


Recommended Posts

Hej!

Jag vet att detta ämne har avhandlats flertalet gånger på detta forum, men jag hittade inte riktigt vad jag söker!

Jag håller på att konvertera från manuell till automat, men jag fick ej med något länkage alls till kickdownen.

Jag har en Edelbrockförgasare och en FMX låda, vad ska det vara för typ av länkage och hur ser det ut?

Kan man göra någon egen lösning med vajer?

Sen, hur ska det hela justeras, grundjustering alltså!?

Tack på förhand!

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Köp en LOKAR rostfri kickdown wire.

Funkar skitbra.

Dock har jag fått lära mig här på forumet att "Bolt On" betyder "Bygg Om" på ren svenska.

Du blir antagligen tvungen att göra ett nytt fäste för wiren nere vid växellådan.

http://www.summitracing.com/parts/LOK-KD-2FMXHT/

Rätt säker på att någon av våra svenska leverantörer har det hemma.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu hänger jag inte alls med!

Jag har påbörjat en egen wirelösning, är inga stora problem att få till en sådan..

Men justeringen, när förgasaren har fullt utslag, ska jag justera så att även "armen" på lådan är i botten också? Eller hur funkar det riktigt?

Lådan är ju som sagt en FMX...

En annan fråga som inte har med kickdown att göra, det sitter en mojäng i bakkant på lådans hus, ser ut som en vacumpryl, är det korrekt? Den ska således ha vacum från förgasaren där?

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu hänger jag inte alls med!

Jag har påbörjat en egen wirelösning, är inga stora problem att få till en sådan..

Men justeringen, när förgasaren har fullt utslag, ska jag justera så att även "armen" på lådan är i botten också? Eller hur funkar det riktigt?

Lådan är ju som sagt en FMX...

/Tomas

Jag kan inte lova dig att det är rätt gjort av mig, men det funkar i vart fall perfekt på min låda.

Kör också FMX.

När förgasaren har fullt utslag så ska "armen" på lådan vara i botten.

Vacuum till lådan får du väl ifrån vacum "trädet" på insuget va?

Nu kommer jag inte helt ihåg.. ska rota i en bok och se om jag hittar det.

Om nu ingen annan som vet hinner svara före !

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu hänger jag inte alls med!

Jag har påbörjat en egen wirelösning, är inga stora problem att få till en sådan..

Men justeringen, när förgasaren har fullt utslag, ska jag justera så att även "armen" på lådan är i botten också? Eller hur funkar det riktigt?

Lådan är ju som sagt en FMX...

/Tomas

Jag provar justera s¨å så blir det nog bra :)

Jag har inget vacumträd på insuget. Sitter ett Edelbrock Performerinsug samt edelbrock förgasare. Men det jag egentligen ville veta var om det var en vacummojäng på lådan, och det verkar det ju vara! Tack så mycket för svaret!

/Tomas

Jag kan inte lova dig att det är rätt gjort av mig, men det funkar i vart fall perfekt på min låda.

Kör också FMX.

När förgasaren har fullt utslag så ska "armen" på lådan vara i botten.

Vacuum till lådan får du väl ifrån vacum "trädet" på insuget va?

Nu kommer jag inte helt ihåg.. ska rota i en bok och se om jag hittar det.

Om nu ingen annan som vet hinner svara före !

Link to comment
Share on other sites

Så.

Jag har boken "How to rebuild Small-Block Ford Engines" (som är snälla JocheH sponsrade med när jag satt fast)

När jag slår upp; "Vacuum Hoses" så står det faktiskt att jag ska kolla på dom tidigare bilder jag tagit under demonteringen. :idea:

Och som tur så tog jag en j*vla massa bilder under demonteringen av min. :--

Såhär ser det ut på min motor, som är en 302.

bild138.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...