Jump to content

Recommended Posts

Hej undrar om någon bytt utväxlingen på sin bil själv?

och isåfall hur svårt på ett ungefär?

är ju lite skillnad på pris mellan ny bakaxel, och en drevsats.

Det är en Automat.

MvH Alex

Hej undrar om någon bytt utväxlingen på sin bil själv?

och isåfall hur svårt på ett ungefär?

är ju lite skillnad på pris mellan ny bakaxel, och en drevsats.

Det är en Automat.

MvH Alex

Jag tänker byta min själv i vinter (3:73.1)

Det är väl inschimsningen som är svårast..tror jag :? men den kan jag få hjälp med :) .

Annars kan du lämna den till en firma så byter dom ca 8-10.000kr skulle jag tro.

//Micke.

precis vad jag också tänkte säga. En helt komplett bakaxel (utan olja) för runt 13-14 lax.. så slipper man allt vad montering innebär med bakaxeltjut efter 1000 mil (och förstörda drev som resultat av detta)

brorsan har varit bilmek i många år så tänkte han skulle hjälpt mej, finns det inga instruktioner / uppgifter på hur inschimsningen skall utföras då?

varför säljs det drevsatser annars om det är så avancerat att montera?

Och ifall det blir ny bakaxel så behåller jag nog den gamla om man skulle vilja gå tillbax till org. En beggad org står nog inte så högt.

Har man rätt verktyg och lite koll på hur en bakaxel är uppbyggd så är det inte så värst svårt. Men det gäller att vara noga som fan. Ford säljer ett verktyg för 40USD som är bra att ha, samt ett digital stjutmått är ett måste.

Ingår alla nödvändiga chims ? Vad är det för typ av verktyg man kan köpa på ford som behövs då?

Blir nog troligtvis att köpa drevsats och pröva att byta!

Mvh Alex

Pinion Depth Tool, tillverkas och säljs av motorcraft. Shims medföljer Ford Racing kitten, vet inte med andra kit.

OBS: Vill bara förtydliga det jag sa innan, det är inte så värst svårt med rätt verktyg och med rätt kunskap. Det skadar nog inte att ha nån som gjort det innan med sig om man nu ska göra det själv!

  • 2 months later...

bara en jätteidiotisk fråga, varför inte bara hänga dit en helt ny bakaxel? 3 timmars jobb max - och risken att göra fel är minimal... dessutom går det lätt att byta tillbaka, plus att man får behålla originalet opåverkat...

risken att göra fel vid utväxlingsbyte är MYCKET stor... vilket man inte märker förrän efter 500-1000 mil när det börjar tjuta i bakaxeln.. och sen ska man tillbaka med originalprylarna, plus att den nya utväxlingen är förstörd.

nu säger jag inte bara det för att jag har ett armepack med bakaxlar i lager, jag säger det för att det är så sjukt mycket vettigare att byta hela axeln...

bara en jätteidiotisk fråga, varför inte bara hänga dit en helt ny bakaxel? 3 timmars jobb max - och risken att göra fel är minimal... dessutom går det lätt att byta tillbaka, plus att man får behålla originalet opåverkat...

risken att göra fel vid utväxlingsbyte är MYCKET stor... vilket man inte märker förrän efter 500-1000 mil när det börjar tjuta i bakaxeln.. och sen ska man tillbaka med originalprylarna, plus att den nya utväxlingen är förstörd.

nu säger jag inte bara det för att jag har ett armepack med bakaxlar i lager, jag säger det för att det är så sjukt mycket vettigare att byta hela axeln...

Valigt onodigt om man inte koper en komplett "byggd" bakaxel som ska palla tusen hastar. Kostnad till en borjan, sen maste man da hitta en bakaxel som har just den utvaxlingen man vill ha (4.10, 3.73, 4.56 osv).

Axlar, chassidelar, bromsar mm maste aven flyttas over.

Eller sa koper man ett FRPP 4.10 utvaxling for ett par tusen och har nagon kunnig som intstallerar det pa nolltid.

bara en jätteidiotisk fråga, varför inte bara hänga dit en helt ny bakaxel? 3 timmars jobb max - och risken att göra fel är minimal... dessutom går det lätt att byta tillbaka, plus att man får behålla originalet opåverkat...

risken att göra fel vid utväxlingsbyte är MYCKET stor... vilket man inte märker förrän efter 500-1000 mil när det börjar tjuta i bakaxeln.. och sen ska man tillbaka med originalprylarna, plus att den nya utväxlingen är förstörd.

nu säger jag inte bara det för att jag har ett armepack med bakaxlar i lager, jag säger det för att det är så sjukt mycket vettigare att byta hela axeln...

Jo det kunde man ju självklart ha gjort men den kostar ca 10.000:- mer.

Och det är faktiskt ganska så trevligt att byta lite prylar själv och inte bara köpa "bolt on" visst ifall allt skulle gå åt pipan får man väl köpa en komplett axel, Och då är det tryggt att veta någon som har ett armepack liggandes! Man lär så länge man lever!

Se det positivt grufman ni har ju sålt både utväxlingen och kanske en komplett bakaxel!!!

//Alex

bara en jätteidiotisk fråga, varför inte bara hänga dit en helt ny bakaxel? 3 timmars jobb max - och risken att göra fel är minimal... dessutom går det lätt att byta tillbaka, plus att man får behålla originalet opåverkat...

risken att göra fel vid utväxlingsbyte är MYCKET stor... vilket man inte märker förrän efter 500-1000 mil när det börjar tjuta i bakaxeln.. och sen ska man tillbaka med originalprylarna, plus att den nya utväxlingen är förstörd.

nu säger jag inte bara det för att jag har ett armepack med bakaxlar i lager, jag säger det för att det är så sjukt mycket vettigare att byta hela axeln...

Jo det kunde man ju självklart ha gjort men den kostar ca 10.000:- mer.

Och det är faktiskt ganska så trevligt att byta lite prylar själv och inte bara köpa "bolt on" visst ifall allt skulle gå åt pipan får man väl köpa en komplett axel, Och då är det tryggt att veta någon som har ett armepack liggandes! Man lär så länge man lever!

Se det positivt grufman ni har ju sålt både utväxlingen och kanske en komplett bakaxel!!!

//Alex

Haha, så kan man ju se det haha ;-)

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...