Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Är nybliven Mustang ägare och cmc medlem (cmc 2413).

Jag har en HT 67 import bil.

Har stött på många konstiga delar och hemma lösningar under mitt korta ägande och mekande men tänker inte kasta in handduken än.

En konstig sak ang spindlarna ( skivbromsar) är att styrstagsfästet i spindel är konat uppifrån och ner och då också monterat så.

Detta gör att styrstaget får en alldeles för rak vinkel i förhållandet till övre och undre bärarmar.

Följden av detta blir att när framvagnen fjädrar upp och ner påverkas framhjulens toe-in toe-out och bilen blir mycket obehaglig att köra.

För att konstatera denna styr och framvagns instabilitet monterade jag styrstagen underifrån ( provisoriskt).

Jag fick då samma vinkel på styrstagen som på bärarmarna.

Problemet försvann och det blev en helt annan bil att köra.

Är det någon annan som har haft samma problem?

Vad är det för spindlar jag har och vad ska det vara?

Var kan man få tag på nya spindlar?

Har läst en del i detta Forum och vet att det finns många duktiga och intresserade som säkert kan svara på en hel del av mina frågor.

Tack.

Hälsn. Lars.

  • 2 months later...

Hej.

Det ser rätt ut och styrleden skall monteras underifrån :-| ,

jag kan inte se att det skulle vara något som är direkt

fel :roll: , men är konan uppifrån så får jag huvudbry :? .

Av bromsoket att döma så ser det ut som det kommer

från tidigt 67 eller 65-66 produktionen, bromsoket verkar

vara av fyrkolvstyp :) .

Troligen är det då rätt för årsmodellen :roll: , men som jag skrev

tidigare så förstår jag inte monteringen uppifrån med P-ända

(styrled) :eh:;) .

Hej,

Du har helt rätt i att det är en tidig 67:a med ok av fyrkolvstyp.

Den är monterad okt -66.

På bilderna som Du kan se är styrstaget rätt

men det är bara för som jag skrev tidigare för att prova

och konstatera att så måste det vara för att få rätt styrgeometri.

Detta kan jag inte köra med som Du säkert förstår,därför letar jag nu efter

spindlar som är riktiga.

Man har ju läst en del om hur man monterade bilarna på den tiden.

Det var inte alltid så noga vad man tog för delar om det fattades,

det viktigaste var att leverera.

Man kunde ta delar från andra modeller om de var hyfsat lika.

Tror inte att det är så med mina spindlar men konstigt är det.

larsaman

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...