larsaman Posted November 15, 2009 Report Share Posted November 15, 2009 Hej,Är nybliven Mustang ägare och cmc medlem (cmc 2413).Jag har en HT 67 import bil.Har stött på många konstiga delar och hemma lösningar under mitt korta ägande och mekande men tänker inte kasta in handduken än.En konstig sak ang spindlarna ( skivbromsar) är att styrstagsfästet i spindel är konat uppifrån och ner och då också monterat så.Detta gör att styrstaget får en alldeles för rak vinkel i förhållandet till övre och undre bärarmar.Följden av detta blir att när framvagnen fjädrar upp och ner påverkas framhjulens toe-in toe-out och bilen blir mycket obehaglig att köra.För att konstatera denna styr och framvagns instabilitet monterade jag styrstagen underifrån ( provisoriskt).Jag fick då samma vinkel på styrstagen som på bärarmarna.Problemet försvann och det blev en helt annan bil att köra. Är det någon annan som har haft samma problem? Vad är det för spindlar jag har och vad ska det vara?Var kan man få tag på nya spindlar?Har läst en del i detta Forum och vet att det finns många duktiga och intresserade som säkert kan svara på en hel del av mina frågor.Tack.Hälsn. Lars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 Hej.Du skulle kunna hjälpa oss med bilder på delarna. En tanke var att kona om från det håll som gör attdet blir rätt. Viktigt är att pinnen eller den konade delen sitterbra i det konade hålet, den får inte vicka eller sittalöst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsaman Posted November 16, 2009 Author Report Share Posted November 16, 2009 Tack för ditt svar.Kona om får nog bli en sista utväg,vill gärna ha tag pårätt grejer.Ska fixa lite bilder och lägga ut.Lars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsaman Posted January 23, 2010 Author Report Share Posted January 23, 2010 Här kpmmer några bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 23, 2010 Report Share Posted January 23, 2010 Hej.Det ser rätt ut och styrleden skall monteras underifrån ,jag kan inte se att det skulle vara något som är direktfel , men är konan uppifrån så får jag huvudbry .Av bromsoket att döma så ser det ut som det kommerfrån tidigt 67 eller 65-66 produktionen, bromsoket verkarvara av fyrkolvstyp .Troligen är det då rätt för årsmodellen , men som jag skrevtidigare så förstår jag inte monteringen uppifrån med P-ända(styrled) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsaman Posted January 24, 2010 Author Report Share Posted January 24, 2010 Hej,Du har helt rätt i att det är en tidig 67:a med ok av fyrkolvstyp.Den är monterad okt -66.På bilderna som Du kan se är styrstaget rättmen det är bara för som jag skrev tidigare för att prova och konstatera att så måste det vara för att få rätt styrgeometri.Detta kan jag inte köra med som Du säkert förstår,därför letar jag nu efter spindlar som är riktiga.Man har ju läst en del om hur man monterade bilarna på den tiden.Det var inte alltid så noga vad man tog för delar om det fattades,det viktigaste var att leverera.Man kunde ta delar från andra modeller om de var hyfsat lika.Tror inte att det är så med mina spindlar men konstigt är det.larsaman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.