Djin November 27, 2009 Report November 27, 2009 Kanske lite dum topic, men kom inte på nån bättre.Tänkte skära ut en text i tunn stålbit. Ca 30-40 cm lång och ca 8 cm hög. Vad är lättast att skära ut det med? Måste man använda en vattenjetskärare och var kan man hyra in sig på en sån? Citera
Per Berglund November 30, 2009 Report November 30, 2009 Kanske lite dum topic, men kom inte på nån bättre.Tänkte skära ut en text i tunn stålbit. Ca 30-40 cm lång och ca 8 cm hög. Vad är lättast att skära ut det med? Måste man använda en vattenjetskärare och var kan man hyra in sig på en sån?Jag jobbar inom plåtbearbetning och vattenskärning är mycket ovanligt numera.Det använder man nästan enbart vid 1 stycks tillverkning eller med udda material.Det blir ganska dålig kvalitet.Laser är det som gäller och är enklast att få hjälp med.Jag har rätt många kontakter med laserbearbetning ifall du vill ha hjälp.Plasma är ett alternativ men är inte lika fint som laser.Har själv haft en plasma/stans i vår verksamhet och det ser ut så här. (numera utbytt mot en bättre stansmaskin)Lasern är betydligt grymmare..Se dessa Nått som är riktigt imponerade med laser är att den kan skära fyrkantigt utan att stanna. Citera
Djin December 2, 2009 Author Report December 2, 2009 Okej. Coolt.Jag är inte så där jätthemma på sånna där grejjer.Men vad är det dom alltid använder i American Hot Rod och American chopper på Discovery channel? Är jag ute och cyklar om jag tror att det är en vattenjet? Citera
Per Berglund December 2, 2009 Report December 2, 2009 Okej. Coolt.Jag är inte så där jätthemma på sånna där grejjer.Men vad är det dom alltid använder i American Hot Rod och American chopper på Discovery channel? Är jag ute och cyklar om jag tror att det är en vattenjet?Jo i de äldre avsnitten jobbar dom med vattenskärning.Eftersom de då hade väldigt låg serie storlek där tillverkningshastigheten inte betyder nått så passa det perfekt.Fortfarande får man relativt dåliga toleranser men i den branchen spelar det ingen roll eftersom man både slipar och lackar allt noggrant.Vattenjetens fördel är att den är billig att driva, lågt inköpspris och kan köras i udda material...tex plaster, gummi etc och ger ingen värmepåverkan på material.Nackdelar är att tar lång tid, kladdigt och rätt dålig tolerans jämfört med laser.Börjar man serietillverka saker så behövs hastighet och nu kanske tex American Chopper kör 3D laser?[youtube:15zrhe3q] [/youtube:15zrhe3q]Men vattenskärning är ändå en bra metod och jag vet fler legotillverkare som har det.Bla här i Eskilstuna där jag bor finns http://www.prodcut.seLasern finns det dock mer av idag och speciellt inom stansmaskiner där lasern väldigt enkelt kan byggas in.Det är omöjligt med vattenskärning. Vattnet och sanden kan inte leva ihop med en stansmaskin. Citera
streetsaleen December 3, 2009 Report December 3, 2009 Fan rörlasern ser ju riktigt häftig ut, har bara kört vanlig laser tidigare. men det är ena riktigt grymma maskiner. Citera
Recommended Posts