Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Har suttit och tittat en hel del på detta forum, men detta blir min första post här!

Har en liten fundering. Har en Mustang GT 1995 med 5.0L motorn, som jag ska använda till ett bygge som jag håller på med. Kommer att använda mig av bottenplattan och motorrum/bakaxelhus ifrån 95an.

Min fråga till er är, är det samma motorfästen på de olika årsmodellerna i denna generation? Kan jag t.ex ta en Cobra motor ifrån en 97a och lägga i den istället för min 5.0a i min bil ifrån 1995? Eller skiljer dem sig åt i utformningen utav motorrum / fästen?

Samma sak med bromsar, bakaxel, hjulupphängningar etc. Är det samma infästningar på dem?

Inredning? Ser ju ut som att det är samma, men samma sak där, är det samma infästningar till stolar, instrumentbräda etc på de olika årsmodellerna?

Misstänker att det är det, men skulle bli väldigt glad om någon kunning människa här vet. Vill ju helst inte släpa hem en bil till och sedan inse att jag måste bygga om allt igen för att få det till att passa.

Tack på förhand,

Mattias

Jag kollar nu några snabba saker

Motorbalk: 94-95 är samma

Förstyvningskors: 94-95 är samma

Främre golvplåten: 94-97 är samma

A-stolpen: 94-98 är samma

Torpedväggen: 94-95 är samma

nu går jag alltså på partnummer, exakt vad som skiljer en 95a och en 96ans torpedvägg är det nog inte så många som vet. Det kan vara en annan pressning med några mm-skillnad, eller så är det en helt ny konstruktion. Du får chansa.

För att sätta ner en nyare än 95 så måste du byta hela K-membern fram till en från 96-98 års.

Det är enkelt om du har en donatorbil, bara skruva ner den gamla och skruva upp den nya.

Jo, det jag kom att tänka på är att bilar med 4.6an använder ett annat sorts broms-servo så det måste bytas för att motorn ska rymmas.

Även kabelhärvan + alla boxar måste flyttas över från donatorbilen.

Växellådan passar inte mellan 5.0 och 4.6 motorerna.

Men annars så passar bromsar rakt av.

Om du tänker på den delade bakaxeln från en cobra så ska den också passa.

Inredning likaså.

Finns lite matnyttigt på http://www.sn95forums.com

Gör en användare och sök dig fram.

Mvh Fredrik

• 2 months later...

Tack för svaren!

Blir nog till att behålla motorn och lådan ifrån 95an. Hittade inget lämpligt objekt att ta hem, så får bygga helt på 95ans bottenplatta och behålla motorn och lådan. Finns ju en del kul saker till den med!

Jo det ska inte vara något problem. Tänkte mest att det fanns fler alternativ på eftermarknadsdelar till 4.6an. Tänkte samtidigt ta en manuell låda (har automat nu).

Någon som vet hur pass automatlådan klarar större påfrestningar? Är tänkt att motorn ska landa på runt 400-450hk.